Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse sektion i stalden, men hvordan ?  (Læst 7364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Hønse sektion i stalden, men hvordan ?
« Dato: 14 Januar , 2013, 15:22 »
Vi skal i gang med at lave vores fort knox i stalden. og så kommer alle spørgsmålene jo  ;D
Jeg vil gerne arbejde med 2 farver i dv.maran, og indtil videre beholde mine få hyggehøns ude i det " gamle" hønsehus.  :D
Hvor mange rum skal vi have for at det fungerer ? Et rum til hver stamme ? I avlssæson. Og skal der så være et rum til kyllingerne ? Hvor mange stammer har man brug for i hver farve ?
Be om mange gode råd, så vi kan få det rigtigt fra start  :angel:
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hønse sektion i stalden, men hvordan ?
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2013, 15:31 »
Hej Berit
Det lyder som et spændende projekt I vil igang med, det skal nok blive godt /o
Jeg har mine høns i 2 staldlænger. En som avls-stald og en som opdræts-stald.
Jeg har 2-3 stamme-rum pr. farve. og 8 store kyllinge-rum.
Så det jeg syntes I skal overveje, det er hvor mange avls-stammer regner I med at ville have pr. farve/race. Og hvor mange hold kyllinger skal der laves. Jeg syntes f.eks. ikke om at blande kyllinger med forskellige aldre, da kyllinger med samme alder er sikrere at køns-bestemme. Og mht. ungdyr så bør der være så mange rum, at haner og høner kan adskilles.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2013, 17:30 »
Det lyder spænden, - jeg har flere forskellige racer, opdelt med 1,8 i hver stamme.
Derudover har jeg en boks, hvor jeg har skrukker på rad og række, og efterhånden som de ruger kyllinger ud fra samme race, bliver de sluset tilbage til flokken eller solgt.
Efterhånden som jeg kan se forskel på køn, bliver hanerne sat sammen til opfedning i samme gård, og bliver løbende slagtet når de er store nok.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2013, 17:33 Fra madsen »
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2013, 19:57 »
Hvor bliver man dog let misundelig, når man ser hvor fine forhold i har til jeres hønseavl. Den eneste fordel jeg kan se i, at jeg ikke har disse muligheder er, at jeg ved med garanti, at det her hønseri ville tage fuldstændig overhånd hvis jeg havde jeres forhold. Især når man tænker på, at jeg på en almindelig paracelhusgrund har planer om både avl af sussex i (gul sort og gul blå col samt dv. brahma i sølvsortbåndet og eksperimenter med laksefarvede dv. brahma).

Hvis jeg skulle give et råd til indretning må det blive, at du forsøger at lave det på en måde, så det bliver så fleksibelt som muligt, altså noget med relativt mange mindre rum, som nemt kan slåes sammen til større rum, når der er behov for dette.

Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2013, 21:30 »
hvor meget plads har du og gøre godt med?? Mine 2 rum er 120x240 ca og det går fint til en stamme på 1,4 dv maran plus lidt tilbehør. Jeg ville så gerne ha et ekstra rum i samme str til kyllinger men det kommer nok når jeg har fundet den endelige plan for hvordan  ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2013, 21:39 »
@ Kevin.
Vil lige fortælle dig, at det er den flotte store Brahma hane og 2 høns, som jeg købte hos dig, der er så heldig at bo i disse forhold - Jeg er fantastisk glad for ham  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2013, 21:57 »
Jeg havde faktisk lige tænkt på det, og var inde og kigge på et "ungdomsbillede" for at se, om det ikke var ham :)

Han ser ud til at have udviklet sig fint, med god krop og god tegning. Det jeg var mest bekymret for med ham var hans hale, om den ville lukke med alderen, som vi også snakkede om, da du var her. Men han ser rigtig stor ud, og der er i hvert fald sket meget med siden han boede her /o

Og hvor er det dejligt at høre, at du er glad for ham.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2013, 22:01 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2013, 10:48 »
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4616487928034&set=a.4484191340702.2160265.1167672611&type=1&relevant_count=1 billede af " før vi går i gang "  ::)
Rummet er 5 x 3.5 meter.
Jeg vil helst undgå at lave en lang ( spild) gang, men døren ind er ca midt i og dyrene skal til udeområde ved vinduerne.
Der skal tegnes og prøves muligheder af .
Vi åbner helt til kip, og lukker af ind til resten af loftsrummet
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2013, 10:52 Fra Berit Linea »
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
Medlem af Maranklub.dk

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2013, 10:50 »
Os der så bare er nysgerrige kan ikke se billedet..
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2013, 16:07 »
er det så væggen med vinduerne der er 5 meter??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2013, 17:39 »
Jeps, det er den væg som er 5 meter. Jeg skal forsøge med andre billeder, men synes det er ret besværligt i forhold til fb :-0
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

Medlem af Maranklub.dk

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2013, 20:51 »
Der er rigtig mange muligheder. Jeg har lige lavet 4 nye rum til mine for at have en farve i hver. Men jeg foretrækker at have gangen så jeg kan gå og holde øje med dem uden at skulle ind i buret til dem.
Men hvis du vil udnytte det hele så skal du bruge hele rummet og så sætte skillevægge op når der er behov for det. Men tror det bliver noget bøvl at sætte op og pille ned hver gang man lige får en ide  ::)

Tror jeg ville lave 4 rum langs ydervæggen på 125cm*200cm (Det er kun små høns du har ikke sandt?)
Så har du plads til at lave et par små kyllinge rum i den modsatte side og også plads til at have lidt fodertønder til at stå.

Jeg kan heller ikke få noget uploaded idag ved ikke om det er mig eller systemet det er galt med.
Fik så nogle billeder op i mit galleri også en lille hurtig tegning som viser hvad jeg mente.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2013, 21:09 Fra Fam. Hedegaard »
Mvh  Allan

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Januar , 2013, 21:21 »
Her er den vist.

Bliver måske god til det her med billeder engang... ;)
Mvh  Allan

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Januar , 2013, 15:01 »
hvis du blir god til det med billeder kan du jo lære mig det  ;) . jeg synes det er så besværlig og de programmer jeg blir anbefalet til at reducere billedstr vil ikke være på vores pc.
Nåh, men det er en fin tegning. Jeg synes måske bare at det blir for små rum. Måske overholder de anbefalingerne, men jeg vil gerne give dem alt det plads jeg kan.
Jeg skal ikke have plads til foder, halm mm da det kan være udenfor eller på nogle brædder på bjælkerne.
Det vil nok også blive besværligt med flytbare skillerum. Det får jeg nok ikke bare flyttet alligevel  ::). Jeg tænkte at hele rummet kunne deles i 3, men så er der nødt til at være en gang for at kunne komme til rummene. hmm, måske skal manden overtales til at flytte døråbningen til den ene ende  <T
Din tegning bare med 3 i stedet for 4 rum ? det var da også en ret god løsning ;)
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2013, 15:03 Fra Berit Linea »
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

Medlem af Maranklub.dk

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Januar , 2013, 15:59 »
Nu kan jeg se indgangen til rummet er på samme side som vinduerne så laver du jo bare så hønsene i det midterste rum kan komme ud gennem døren og dem ved siden af kan gå ud gennem vinduerne. Så har du 3 rum og så kan du have mange i hver.
Så skal du bare gå gennem det midterste rum for at komme ind i de andre men hvis det ikke genere dig har du udnyttet hele rummet.
Så er de 3 rum også så store at du kan lave et lille kyllingerum i hver hvis det bliver nødvendigt.
Mvh  Allan