Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 0 points  (Læst 3253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: 0 points
« Svar #15 Dato: 14 Januar , 2013, 08:45 »
Dyr som møder op med utøj bliver slet ikke udstillet, de står som regel bag kulisserne og vil derfor heller ikke blive bedømt, så der må have været noget andet der ligger til grund for 0 et.

Højst sandsynligt Lars, sådan ser jeg det også

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 14 Januar , 2013, 09:40 »
Jeg har aldrig deltaget i hønseudstilling, men derimod både med katte, hunde, kaniner og marsvin. Holdningen i forhold til dyrlægekontrol inden adgang til udstilling er meget forskellig og derfor tænker jeg om der er dyrlægekontrol af høns inden de får adgang til bedømmelse?

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 14 Januar , 2013, 10:18 »
Jeg mener at det var ved Australorps'ne jeg også så at der var 4-5 stykker der havde fået denne karakter. Sandsynligvis fra samme avler. Jeg kunne heller ikke så noget alarmerende på dyrene og tænkte at de nok havde lus, eller andet utøj.

Først forstod jeg heller ikke at de ligefrem skulle have et stort rundt 0 men på den anden side... Det er heller ikke iorden at tage utøjs befængte dyr med på en udstilling. Andre avlere kan jo, ufrivilligt, få slæbt skramlet med hjem.

Danny

Jeg er da fuldstændig enig, og skal ikke forsvare de der møder op med dyr, med utøj, men jeg går ud fra at ingen seriøs avler/udstiller gør det med overlæg.
Jeg forstiller mig en uvidende begynder, der gerne vil prøve sine dyr for en dommer, og det er det jeg mener man ikke bør standse i opløbet ved at give et 0, hvis der er mulighed for at fra trække point nok til at de ikke kommer med i konkurencen, så bliver vedkommende klogere, og er ikke blevet helt fladmast.

Jeg var så naiv at tro at kun A fejl kunne give 0, og jeg troede også at A fejl var fejl der ikke kunne rettes, som feks. utøj der jo kan behandles, og så står der måske et dyr til 96 point efterfølgende, hvis udstilleren nogensinde møder op igen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 14 Januar , 2013, 10:39 »
Vi kunne også bare spørge Lene, som dømte Australorps?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline mvk

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 14 Januar , 2013, 10:54 »
Dyr med utøj bliver sprøjtet og bedømt med 0 ved høns og UP (uden point) ved duerne. Der er ingen grund til at fjerne dyret. Dyr der fjernes er som regel dyr, der er syge, så de enten har bedst af at komme ud i mere rolige omgivelser og/eller dyr hvor der er fare for at de smitter de andre.

Nogle gange gives også 0/UP for dyr der har meget tydelige skader efter utøj selv om de ikke længere har levende utøj på sig. Det vil altid være en dommervurdering i sådanne tilfælde, om de skal trækkes nogle point i dårlig udstillingsstand eller helt ned på 0/UP.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2013, 11:24 Fra mvk »

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 14 Januar , 2013, 11:21 »
Så kender vi reglerne, og det var vel i virkeligheden det Marianne spurgte til  /o

Jeg elsker at lære noget nyt, men det ændre ikke på det faktum at det kan få nye folk til at trække sig fra udstillingshallen for evigt, og det er da synd, både for dem i almindelighed, og for fjerkræ udstilling i særdeleshed. /d
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mvk

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 14 Januar , 2013, 11:36 »
Jeg har aldrig deltaget i hønseudstilling, men derimod både med katte, hunde, kaniner og marsvin. Holdningen i forhold til dyrlægekontrol inden adgang til udstilling er meget forskellig og derfor tænker jeg om der er dyrlægekontrol af høns inden de får adgang til bedømmelse?
Nej der er ingen dyrlægekontrol inden udstillingen. Er der flere dyregrupper, som f.eks. høns OG svømmefugle, er der en dyrlæge tilknyttet som tilsynsførende, der kommer på besøg på et eller andet tidspunkt i løbet af udstillingen. Som udgangspunkt må vi sige, at den arrangerende klubs bestyrelse har et ansvar, og bør også fjerne syge dyr fra udstillingen, så hurtigt som muligt - også inden dommeren kommer.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 14 Januar , 2013, 12:46 »
Dyr som møder op med utøj bliver slet ikke udstillet, de står som regel bag kulisserne og vil derfor heller ikke blive bedømt, så der må have været noget andet der ligger til grund for 0 et.

Men der går vel ikke nogen og kigger dem alle efter for utøj?
Mvh Marianne

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #23 Dato: 14 Januar , 2013, 12:55 »
Jo, dommeren kigger dem blandt efter for utøj - ellers har det jo ingen mening at bedømme for udstillingsstand.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 14 Januar , 2013, 13:14 »
Jo, dommeren kigger dem blandt efter for utøj - ellers har det jo ingen mening at bedømme for udstillingsstand.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
Ja det er klart, men en nævnte at de slet ikke blev bedømt - og blev fjernet fra udstillingen.

Mvh Marianne

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #25 Dato: 14 Januar , 2013, 13:32 »
når lene læser dette kan hun jo lige gøre opmærksom på om hun evt har en form for tavshedspligt, hensyn til skik og brug eller andet der gør an hun ikk komentere på det, så alle gætterierne kan stoppe

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 14 Januar , 2013, 13:36 »
Ja, jeg kan sagtens forstå hvis man har tavshedspligt over for bedømmelser af enkelte dyr eller enkelte avleres dyr. Men min spørgsmål var generelt, og så var det for at blive lidt klogere...  ;)
Mvh Marianne

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #27 Dato: 14 Januar , 2013, 17:33 »
hvis der er givet usædvanligt mange nuller kommer dommerne nok med en fælles forklaring

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #28 Dato: 14 Januar , 2013, 17:34 »
hvis der er givet usædvanligt mange nuller kommer dommerne nok med en fælles forklaring
Jeg så ikke usædvanlig mange der fik 0 point. Tror det lignede det sædvanlige

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 14 Januar , 2013, 17:36 »
At få 0 point fordi et dyr har utøj (som faktisk kunne været undgået) er selvfølgelig en hård lærestreg. Og det gælder forøvrigt også ved alle andre fejl, som også giver 0.

Desuden kan man jo selv lægge 10 point mere til sit dyr, så man så får de point, det ville have fået, hvis det havde været i en udstillingsstand.

Jeg synes nu personligt at det må være bedre at få 0 end at få point, som ligger langt under 90.

MEN hvis man holder op med at udstille bare af den grund, så er man måske ikke minded for at udstille alligevel.

Det er bare at klø på, og ikke mindst lære og lytte.

Alle har været nybegyndere og mange har prøvet at få 0 på deres dyr.

Da jeg udstillede Brahma for første gang, der stod alle mine høner med 0 point, p.ga af duehale.
Det var da også en noget flad fornemmelse.

Men det var ikke nok til at jeg opgav det hele......
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2013, 17:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub