Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 0 points  (Læst 3252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
0 points
« Dato: 13 Januar , 2013, 12:52 »
Jeg så på LU igår at der var nogle høns (faktisk nogle stykker), der havde fået 0 for kondition og pleje (eller hvad der nu står på kortet). Det har jeg ikke set før. Såvidt jeg kunne se var dyrene måske for unge eller ikke klargjort så pænt, men kunne man så ikke have trukket dem lidt rigeligt så ejeren kunne forstå budskabet, i stedet for at nulle dem? Nu får jeg nok hug, men jeg synes alligevel jeg ville spørge...
Mvh Marianne

Offline Rudy

• Bruger
Sv: 0 points
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2013, 13:37 »
Det ses i reglen at dyr med 0 point, har fået ganske fine point i mange af punkterne. Men er der et punkt det er helt galt med, kan kun give 0 point, og så tæller de øvrige "gode" point ikke med, med der kommer også til at stå 0 point i totalen.
Ved ikke om det giver mening, Marianne  ::)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2013, 13:57 »
Jo, det forstår jeg godt, og jeg udstiller selv. Men der er 10 points at give af - der kunne man da have trukket fx. 5 eller 7 i stedet for at dumpe dyret helt... Jeg skal lige sige at jeg ikke har noget personligt i klemme, jeg undrede mig bare.
Mvh Marianne

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2013, 14:22 »
Det er også kun, som der står under brug af pointkortet, at det kun er når det er store og grove fejl, at fejlen straffes med udelukkelse, altså 0 point. Så dommeren må have vurderet at det netop for den race har været en grov fejl.
Specialklubberne er til dels selv med til at påvirke dette, med møder med deres races LU-dommer, så de får avlen trukket i den rigtig retning, og der fjernes nogle problemer i avlen.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2013, 15:37 »
Hvis et dyr har fået 0 pga. af pleje og istand gørrelse, så kunne man måske med rimelighed tænke at det var en ny og uvidende udstiller, der måske ikke har sin gang i en specialklub, men er medlem for at kunne udstille.

Det er nu min mening, i alle konkurencemæssige sammenhænge, at ny og unge udstillere/kompetanter, ikke skal have hugget hovedet af i første forsøg, for det er jo dem er fremtiden for feks. racefjerkræ.
Det burde være en specialklubs mentor der henvender sig og forklarer hvorfor der er trukket x antal point på den ellers smukke fugl, eller hvorfor den ikke er så smuk.

Jeg er enig med Marianne, nul er for A fejl, og jeg kan ikke forestille mig at forsømt hygiejne er en A fejl, som jo normalt ikke kan rettes.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2013, 16:50 »
Hej alle
Hvis et dyr ,på en udstilling har fået 0 i pleje og udstillingsstand,så er det fordi
dyret har LUS eller KALKBEN .
på de fleste udstillinger bliver dyret ,sprøjtet eller fjernet.
vh bjarne m

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Januar , 2013, 16:59 »
De dyr jeg så stod stadig i burene, og der var ikke forklaring på 0'et.
Mvh Marianne

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Januar , 2013, 17:02 »
Så er de blevet sprøjtet.
Man skriver ikke på et dommerkort at der er "flere"dyr i buret.
vh bjarne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Januar , 2013, 17:05 »
Er det så det endelige svar; at dyrene har haft utøj hvis ikke der står noget om hvorfor? Altså jeg spørger kun for at forstå. Men hvorfor ikke kalde en spade for en spade i den forbindelse, hvis det er det - det kan andre jo også lære af...
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Januar , 2013, 21:40 »
Fornemmer jeg at dette er en varm kartoffel ...?
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2013, 21:52 »
Der var ihvertfald en australorps med utøj som netop havde fået sådan et 0.... jeg syntes da det er rart at vide at de bliver sprøjtet så krybet ikke spræder sig i rækkerne... det var jeg ikke klar over :)
Jeg spurgte dommeren der havde dømt dyret og fik forklaringen... så blev jeg så også klogere i denne weekend ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2013, 22:07 »
Dyr med mange knækkede fjer og misdannede fjer eller for mange fjer visse steder kan også få et 0. Jeg vil sige at det dækker over fejl man ikke vil se ved dyrene og det kan nogle gange være forskelligt for race til race. Ved duerne har man forskellige bogstaver til at forklare om hvad der kan være galt.

En pæn måde er at skrive fjerstruktur uden at nogle føler sig trådt over tæerne.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2013, 22:11 »
Hvad bliver de da sprøjtet med som får krible -krable til at dø per omgående, så ikke naboen også får 0 points?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 Januar , 2013, 07:47 »
Jeg mener at det var ved Australorps'ne jeg også så at der var 4-5 stykker der havde fået denne karakter. Sandsynligvis fra samme avler. Jeg kunne heller ikke så noget alarmerende på dyrene og tænkte at de nok havde lus, eller andet utøj.

Først forstod jeg heller ikke at de ligefrem skulle have et stort rundt 0 men på den anden side... Det er heller ikke iorden at tage utøjs befængte dyr med på en udstilling. Andre avlere kan jo, ufrivilligt, få slæbt skramlet med hjem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #14 Dato: 14 Januar , 2013, 08:02 »
Dyr som møder op med utøj bliver slet ikke udstillet, de står som regel bag kulisserne og vil derfor heller ikke blive bedømt, så der må have været noget andet der ligger til grund for 0 et.