Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: frostfrit vand udendørs?  (Læst 14119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
frostfrit vand udendørs?
« Dato: 13 Januar , 2013, 12:21 »
da vejrguderne nu har lovet vedvarende frost langt frem, begynder det at blive et problem for mig. da jeg kun kan give vand tidlig morgen, og igen om eftermiddagen når jeg kommer fra job. her er hønsene dog gået i seng.

kan man lave noget der holder vandet frostfrit, som kan tåle at stå udendørs?

udendørs da det er der mine høns opholder sig, de bruger kun huset til at sove i, så vil helst fortsat kunne give vand udendørs.

jeg har et overdække det kunne stå under, men sne fyger ind under. så det skal kunne tåle sne/vand.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: frostfrit vand udendørs?
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2013, 12:36 »
Hvis dit hus er stort nok til at kunne rumme en vandbeholder, skal du ikke holde dig tilbage, hønsene skal nok finde deres vand hvis det er der.

du får 3-4 grader mere at gøre godt med hvis vandet er inde, og bliver det virkelig koldt, så kan du enten sætte en dertil indrettet varmeplade under, eller en kyllingelampe over.

Der er nogen der har eksperimenteret med jordvarme, som at grave et hul ned i frostfri jord, og overdække med et net, og sætte vandbeholderen på det, om det virker ved jeg ikke.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2013, 12:45 »
Jeg bruger en varmetråd (beregnet til at ligge ved rør så de er frostfri) og den ligger jeg ned i vandet og det virker okay men koster jo lidt i strøm (10w per meter)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2013, 13:00 »
Her en metode jeg selv bruger med en 25 w glødepære.KUN TIL INDENDØRSBRUG.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2013, 14:24 »
Jeg bruger en varmetråd (beregnet til at ligge ved rør så de er frostfri) og den ligger jeg ned i vandet og det virker okay men koster jo lidt i strøm (10w per meter)

Lukker du så bare enden med krympeflex el. lign. for ikke at få strøm i vandet???

Mvh   Jørgen

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2013, 14:29 »
Ja lukker med krympeflex (den med lim inden i den har sluttet tæt for mig indtil videre.) og samlingen fra tråd til ledning får også en gang krympeflex.

Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Januar , 2013, 16:05 »
America har fået et nyt produkt indenfor vandvarme .
Se under fjerkræ / vandautomater.

Varmekabel til vandtrug - 5W

Vare nr.: 836j
Pris ex. moms.: 86,00

Kr. 107,50
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2013, 16:10 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2013, 18:04 »
tak for jeres erfaringer. hønsene tror jeg nu nok jeg kunne lokke i huset, det er værre med hanerne som IKKE går i huset før de skal i seng, tørstige eller ej.
men de går så sent i seng, så de kan ihvertfald nå at få vand inden sengetid, og skal forhåbentlig snart slagtes- så snart slagteren ringer. (de har deres eget hus)

vand i huset fryser her lige så meget som vandet udenfor, den eneste fordel er der ikke kommer sne eller vand ind.

mine huse er 120cm*240cm. og jeg har normalt både vand og foder inde hos hønerne, da jeg har lys i huset som tænder tidligt om morgenen.

Leif: det nye vandvarme fra america lyder da fin, især prisen i forhold til varmepladerne. den vil jeg lige kigge nærmere på

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2013, 19:15 »
Være lige opmærksom på, at den billige fra America egentligt er beregnet til fx de vandbeholdere med den røde plasticbund, hvor der er en 'rille' i bunden, som vandet kommer ud af, da varmetråden egentligt er beregnet til at stikke op gennem rillen. Jeg har dog de plastbeholdere med den grønne bund, og hvor hullet sidder lidt oppe på siden. Der kan varmetråden ikke komme ind gennem hullet, og ligger derfor bare nede i vandrenden. Den kan rimeligt holde vandet tøet på den ende side af vandtårnet, men år vandet fryser inde i beholderen kommer der jo så ikke mere ud. Men der står vist også, at den er beregnet til små beholdere, og er også overbevist om at hvis man kan stikke varmeledningen op i beholderen vil den virke bedre.

Jeg købte også to varmeplader, som bare fungerer. Så hvis jeg skulle købe noget nyt i dag, ville jeg nok vælge varmepladen, også selvom den er lidt dyrere. I morges var helt i tvivl om, hvordan jeg dog klarede mig uden varmepladerne sidst vi havde frostvejr :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2013, 19:23 »
Jeg købte også to varmeplader, som bare fungerer. Så hvis jeg skulle købe noget nyt i dag, ville jeg nok vælge varmepladen, også selvom den er lidt dyrere. I morges var helt i tvivl om, hvordan jeg dog klarede mig uden varmepladerne sidst vi havde frostvejr :)

Ja, varmeplader er bare super gode. Min ene gård er overdækket og her står der en vandbeholder ovenpå en varmeplade, der bare står på et par mursten. Tilsluttet vha. et udendørskabel. Det fungerer super!

kan man lave noget der holder vandet frostfrit, som kan tåle at stå udendørs?

udendørs da det er der mine høns opholder sig, de bruger kun huset til at sove i, så vil helst fortsat kunne give vand udendørs.

jeg har et overdække det kunne stå under, men sne fyger ind under. så det skal kunne tåle sne/vand.

Kunne du måske afskærme til 3 sider, så der ikke er så let adgang for fygesne? Det er det jeg har gjort i min overdækkede gård...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2013, 20:00 »
jeg kunne godt afskærme fra 3 sider, da det bare er et udpint have bord jeg har lagt en plade på som lukker tæt som tag. men syntes det er så forskelligt hvor sneen kommer fra så tænker det næsten ville være umuligt at stille det så der 100% sikkert ikke kommer sne ind.

jeg har de vandbeholdere fra america med dobbeltcylinder, i 7 liter. og har desuden nogle af de små beholdere på 5 liter hvor låget er flat i toppen (ret dumme da de skal stå skævt med åbningen let opad for at der kommer vand ud, men bedre end ingen vand)

jeg tænker den sidst nævnte måske kunne bruges med den varmetråd?

ellers må jeg se at investere i en varmeplade  :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Skruk

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Marts , 2013, 01:53 »
Fandt lige denne her til at holde frostfrit vand- Hvis der er nogen der stadig mangler.:

http://dyreriget.dk/hoens-5/tilbehoer-101/varme-106/varmetraad-5-w-40-cm-2221.html

Har den ikke selv men så den lige...så ved ikke om det holder.
Danske 1,5

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #12 Dato: 08 Marts , 2013, 10:04 »
Hvis du kigger i mit galleri,er der en nem og billig mulighed.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2013, 18:37 »
Det undre mig ideligt, at der er små korte ledninger på sådanne vare, vi må formode at producenten godt ved at den skal stå på gulvet, og at der sjældent i fjerkræ huse er stikkontakt nede ved gulvet, så hvad i al verden tænkes der, ja penge velsagtens, og ledning koster jo penge, men helt ærlig hvem har en stikdåse hængende lige hvor hønsene kan pille,,,, hold da op hvor er det dog irriterende.
Omkostningerne ved en længere ledning, ville muligvis hæve prisen på denne vare til over 200 kroner, og så kan det da godt være at nogen vil være tilbageholdende, ideen er jo glimrende men men men
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2013, 18:43 »
Her en metode jeg selv bruger med en 25 w glødepære.KUN TIL INDENDØRSBRUG.
Og det virker!! Vi har også vand på den måde og det holder sig frostfrit ned til omkring de -10 grader!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!