Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg fra gæs - hvor længe kan jeg opbevare inden en rugning sættes i gang  (Læst 580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helba

• Passiv bruger
Hej med jer
Mine gæs er begyndt at lægge æg. Hvor længe kan jeg opbevare æggene inden jeg sætter rugemaskinen til - og hvordan opbevares de bedst - hvilken temp og fugtighed.

Og ps. - hvis jeg nu allerhelst vil have de udruger selv. Hvilke optimale forhold skal de have. Jeg har stald med halm, hvor de selv bare kan gå ind og ud og hvor de er om natten. 2 store skråhytter med halm, som der også er adgang til hele tiden. Og så har jeg mit hønsehus, hvor de lægger æggene  :-[
Venlig hilsen

Helle

Ejer af: 8 New Hampshire høns, 1 hvid italiener, 4 gæs og 1 labrador (usandsynlig dum, men dejlig)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Hej med jer
Mine gæs er begyndt at lægge æg. Hvor længe kan jeg opbevare æggene inden jeg sætter rugemaskinen til - og hvordan opbevares de bedst - hvilken temp og fugtighed.

Og ps. - hvis jeg nu allerhelst vil have de udruger selv. Hvilke optimale forhold skal de have. Jeg har stald med halm, hvor de selv bare kan gå ind og ud og hvor de er om natten. 2 store skråhytter med halm, som der også er adgang til hele tiden. Og så har jeg mit hønsehus, hvor de lægger æggene  :-[

En gås lægger oftest 25 30 æg, før hun starter rugning, så de kan vel gemmes i en tilsvarende periode. Jeg vil tro under samme forhold som hønseæg, køligt ca.15 grader
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline bjyrka

• Passiv bruger
En gås kan da godt lægge mange æg også 30,men kun hvis du fjerner dem ,hvis du bruger naturmetoden vil jeg mene de påbegynder rugning ved 10 til 15, der er hvis ikke mange der kan ruge på 30 gåseæg. Med naturmetoden overlever de fleste i maskine kan de godt være lidt sarte efter klækning.

Hvis du vil bruge maskine så vil jeg sige 10 14 dg og vende dem 2 3 gange dgl.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde