Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drikketårn fra Harald nyborg  (Læst 15409 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Drikketårn fra Harald nyborg
« Dato: 12 Januar , 2013, 15:19 »
Nogle der har erfaring med den :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Drikketårn fra Harald nyborg
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2013, 15:38 »
Det er ellers en kapacitet der lige passer til mine hold, men har aldrig fået den prøvet af, da jeg har hørt et par andre klage over ventil, eller lukkemekanisme tror jeg det var.
Så jeg klarer mig med de billige 10 liters (til kr.52 +moms hos America) og sætter blot nogle flere.
Men, Preben, hvis den du viser, er driftsikker ville den da være rar at have.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2013, 15:40 »
Forøvrigt mener jeg bestemt den du viser billede af også kan fåes hos America.
NB: pris på LU i denne weekend er messepris som er uden moms.

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2013, 15:59 »
Preben, hvis den du viser, er driftsikker ville den da være rar at have.
Lige præcis nu har jeg bare en opvaske balje men det er ikke nemt at overbevise dem om at den ikke er til at vaske tær i /d
fordelen ved den her var den står stabil og det kommer væk fra gulvet /o
men jeg ved ikke om der er forskel på den fra Harald nyborg og så den fra America :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2013, 16:07 »
Ja, dem har jeg to af. Jeg er lykkelig for dem i kyllingesæsonen, hvor der virkelig ryger meget vand.
Men jeg synes kun de fungerer efter hensigten hvis de står overdækket og ikke i sol. Ellers bliver de simpelthen for algebefængte indeni. Jeg rengør mine ved at fylde dem med vand og en sjat klorin (en gang om måneden) og lader det stå et par timer, hvorefter jeg skyller det ud igen. Hvis de er alt for klamme indeni fylder jeg lidt småsten i og så får de en ordentlig rystetur (og det er kun den af mine, der står i sol, der bliver ulækker. Den anden er helt fin). Det giver sig selv at man må kunne føre en vandslange hen til det sted, hvor de står, for man kan ikke flytte på dem når de er fyldte (jeg kan i al fald ikke ::))

Mht. lukkemekanismen, så skal de stå plant for ellers tømmer de sig selv. Man skal lige lære dem at kende, men det er altså ikke raketvidenskab ;) Jeg har fundet ud af at gummiringen i bunden skal dække lidt af udløbshullet, så går det bedst. Den tallerken hønsene drikker af skal man også lige lære at placere. I toppen under låget er der en sort membran, som man ikke skal miste, for så slutter beholderen ikke tæt og de tømmer sig selv.

Her om vinteren bruger jeg dem ikke, både fordi der er færre høns, og fordi de ikke fungerer med varmepladen. Men ellers så synes jeg de er rigtig gode, når man har mange dyr i gårdene /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2013, 16:14 »
Lige præcis nu har jeg bare en opvaske balje men det er ikke nemt at overbevise dem om at den ikke er til at vaske tær i /d
fordelen ved den her var den står stabil og det kommer væk fra gulvet /o
men jeg ved ikke om der er forskel på den fra Harald nyborg og så den fra America :)

Hvis du har det inde i huset, skal du nok også lige øve dig på at dosere deres vand, så du ikke skal tømme for meget af den når du skifter vandet, for der er ikke så meget andet at gøre end at "åbne for sluserne" og det bliver nok noget gris indendørs :o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2013, 17:42 »
Vi har samme udgave blot i metal.
Gummiringen der skal sørger for den lukker tæt, knak hos vores kort efter indkøb. En ny fik vi i en vvs-butik til 3,-
Jeg kan heller ikke tumle vores når den er fuld, men med en plade på sækkevognen, går det fint, men selvfølgelig lettets hvis du som Tanja skriver har vandslangen lige i nærheden. Når det fryser er vores slange ikke gravet ned og så må sækkevognen, eller vandkanden i brug ::)
Vores står indenfor i huset, og der holder den sig frostfri indtil -4-5 grader udenfor. Hvis det fryser mere hænger vi en kyllingelampe henover og så er der ingen problemer.
Du kan lukke for ventilen inden du tager den med ud for at skifte vand. Og skålen plejer jeg at krænge en pose om for der ikke kommer vand over det hele.

Rengøringen gør vi ligesom Tanja, blot med citronsyrepulver. :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2013, 18:50 »
Har også overvejet dem, men syntes  at det er ret upraktisk, at man ikke kan komme til at rengøre dem indeni.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2013, 18:56 »
jeg har oss en af plastik det er noget dallerværk særligt når den er fuld, den holder endnu men der bliver sikkert ikk købt en ny, når den braser sammen hvad jeg er sikker på den gør

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2013, 19:07 »
Jeg har dem begge; den i plastik og den i metal.

Den i plastik er ganske rigtigt som kristian skriver, lidt daller ..., men holder nu stadig væk og er 2½ år gammel så tror ikke den lige forgår trods alt.
Den i metal er meget mere stabil, men vores lukkedims knak også efter den første uge ...

Jeg holder meget af dem og vil købe dem igen når de går til, især ænderne som er stor forbrugere af frisk vand synes jeg den er smart til, men også i hønsehuset.
Pga den store mængde vand fryser den ikke så let og vi har vandslange og fylder på stedet. Kun rengøring er lidt træls, men man kommer langt med vand og en lang børste ;-) (det med grus i må jeg lige have testet - det lyder smart)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 Januar , 2013, 19:21 »
Vi har også 1 til moskusænderne, det var sipelhen nødvendigt, hvis ikke de kun skulle drikke deres badevand <R
Men de eeeeelsker jo at plaske, så hos dem hat skåret bunden af en murebalje og sat tårnet oven på, så fanger den det meste ::)( Kanten er ca 5 cm. høj)

Det ser ud til gæssene er for store, de foretrækker en alm. murespand.

Begge bader dog udendørs, når altså ikke det fryser hurtiger end det kan nå at fyldes frisk vand i bassinerne :P

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2013, 19:24 »
Hat skåret... <G Skulle selvfølgelig stå HAR skåret ;)

Iøvrigt står gæssenes murespand fast med to lag muresten rundt om så de ikke vælter spanden

Moskusænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2013, 22:06 »
Nogle der har erfaring med den :)

Jeg har brugt tilsvarende i mindst 10 år. Tilsvarende, fordi min ikke er identisk med den afbillede. Forskellen er dog begrænset til at ben og resten af det bærende system på min også er lavet i plast.

Jeg har som sådan været godt tilfreds med min, som har stået inde i hønsehuset. Største minus er, at den er svær at varmesikre om vinteren. Det er dog et begrænset antal dage/døgn hvert år, at det har givet problemer.

Men jeg har faktisk skiftet min ud for ca 2 mdr siden med en, synes jeg, smart model, der kan stå på en varmeplade, er let at rengøre og let at fylde.

Jeg købte min hos Bangs, sammen med tilhørende varmeplade. Jeg lægger linket nedenfor for eventuelt interesserede. Jeg har købt den øverste model på 12 L. Det er lidt mindre kapacitet end det viste tårn, men det var nu også sjældent at jeg fyldte tårnet op. Normen var at fylde en 12 L murerspand over i tårnet dagligt.

http://www.bangs.dk/fodertrug-og-vandtrug.html
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 15 Januar , 2013, 19:11 »
Jeg har samme model, som Erik beskriver, ganske vist fra America. Den er jeg rigtig glad for, den er NEM at gøre ren, og selv om den står udenfor kommer der ganske få alger, sikkert fordi den er dobbelt. Jeg fylder min ved at tage en 10 l vandkande med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 15 Januar , 2013, 20:11 »
jeg har 2 af dem som erik og marianne også har, med dobbelt cylinder. meget nemme at fylde og rengøre.

jeg har købt fra america.

min mor har en lignende, den er mindst 20 år gammel , og stadig fin og brugbar.  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.