Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det nødvendgt med hønselem, eller kan jeg bare lade døren stå åben?  (Læst 3145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline leise

• Passiv bruger
Først og fremmest tak for al den fantastiske information her på sitet.

Vi er fire familier med små børn, der har fået lov at overtage en gammel grisestald på en lille dyremark, som vi har indrettet til hønsehus med en omkringliggende hønsegård. Huset er muret med beton gulv og måler 3x4 m. Der er en dør, men ingen vinduer. Døren, der er ca 175 cm høj, sidder i den ene gavl vendt mod nord. Vi har indrettet siddepinde i den modsatte ende af huset, rugekasser (der er gamle Årstiderne-kasser) står langs væggen ca i midten og har så foderautomater i midten/ dørenden.

Og nu til spørgsmålet. Vi har lavet en lem (af plexiglas for at få lys ind) i døren, men når døren er lukket er der nærmest bælgmærkt derinde (der kan ikke installeres el). Derfor har vi ladet døren stå åben. Vi lukker ind og ud morgen og aften, så døren er lukket når de sover.
Men er det så for koldt/ trækkende? Jeg har ikke oplevelsen af at der er træk eller blæst derinde. Men er jo ikke en høne. Hønsene bruger generelt huset meget.

Jeg tænker at det er en afvejning mellem lys og potentielt træk..hvad ville I gøre?

Jeg synes at hønsene ser ud til at trives. Vi har først fået dem i november og i december lade de hver et æg om dagen. Nu er det sløjet en smule af og jeg synes, at jeg anede et par blå kandet på et par af kammene. Men ingen af os har hønseerfaring, så det er liidt svært at vurdere hvad der er normalt : )

Nå, men ser meet frem til jeres vurdering af vores lemmedilemma.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
i kan såmænd godt nøjes med døren. Det er der flere der gør. Når i som nu lukker døren for natten burde der ikke være det store problem i det.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline madsvinther

• Passiv bruger
Altså mine høns har deres lem stående åben hele året og ser umiddelbart ud til at have det fint. MEN, de har godt med foder, lemmen sidder i en 80 cm's højde og de har pinde at sidde på inde i hønsehuset. Træk er hønsenes største problem, men det er altså ikke fordi jeres hus er lille smule utæt der betyder noget. Derudover har jeg hønsestige til hønsene, dette blandt andet for at gøre det mere besværligt for ræven. Jeg ville nok være mest bekymret for ræven, hvis jeg var jer.
1.7 Brahma og 0.2 australops

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Leise :D
Jeg synes, jeres forhold lyder til at være rigtig gode. Jeg tror ikke, jeres høns får træk. /o
Det er normalt med nedgang i æg på denne årstid, omvendt skulle det også være ved at vende nu. Prøv evt. at give hønsene lidt ekstra protein f.eks. i form af madrester med kød.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Mine høns går også bag en stald dør, som bliver åbnet når de skal ud, og lukket om aftenen, så alle er i sikkerhed  /o
Det fungerer fint
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn