Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns se i mørke?  (Læst 3954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Kan høns se i mørke?
« Dato: 09 Januar , 2013, 19:24 »
Hej.
Det er muligvis et dumt spørgsmål, men kan høns se i mørke? Jeg synes at have hørt engang at fugle ikke ser godt efter mørkets frembrud. Jeg spørger fordi jeg flere gange har oplevet at mine høns har været i redekassen og lægge æg imens det er helt mørkt. (Der er dog et vindue som der selvfølgelig kan komme lidt naturligt lys ind af, men det er stadig meget mørkt). Jeg lukker for dem kl. 17.00 for tiden og tjekker altid kasserne for æg og åbner igen kl. 7.00 om morgenen. Flere gange har jeg oplevet at der var æg om morgenen men ingen høns på reden.
Det kræver derfor en høne der kan komme ned og op på pinden igen i mørke. Er det bare fordi den kender sit hus/pind og rede eller kan høns orientere sig i mørke?
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kan høns se i mørke?
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2013, 19:31 »
Høns ser dårligt i mørke. Meget dårligt, men det er muligt de kan finde hen til de ting de kender ved hjælp af månelysets skær igennem et vindue.

Hvis jeg slukker lyset når det er mørkt udenfor, og nogle høns stadig går på gulvet, må jeg hjælpe dem op på pind, fordi de ikke kan se noget.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2013, 19:43 »
Det mente jeg også nok. Men det er nok bare fordi mine høns er så kloge så /o
Eller også er det fordi de er så dumme at de lægger æg om natten i stedet for om dagen /d
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2013, 19:50 »
Man kunne jo prøve om ikke man kunne krydse sine høns med en ugle  ::) så hønsene finde ind når det er blevet mørkt  ;D ;D

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2013, 20:00 »
Man kunne jo prøve om ikke man kunne krydse sine høns med en ugle  ::) så hønsene finde ind når det er blevet mørkt  ;D ;D
Og æde rotterne og musene i hønsegården ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"