Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring søges, ifm racekrydsning/kødkavlitet.  (Læst 2778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

• Bruger
Erfaring søges, ifm racekrydsning/kødkavlitet.
« Dato: 08 Januar , 2013, 22:11 »
Jeg har hørt at Faverolles skulle være særlig gode spisedyr. Jeg har endnu ikke selv haft fornøjelsen at teste denne påstand, så er der nogen som kan bekræfte dette??

Da jeg godt kunne tænke mig et slagtedyr med lidt hurtigere vækst, tænker jeg at det kan være en ide at krydse faverolles med en anden race. Så jeg er interesseret i at høre om der er nogen der har erfaring med faverolles kryds og kødkvalitet?
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaring søges, ifm racekrydsning/kødkavlitet.
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2013, 09:25 »
Hvad du end vælger af racer, så sørg for at forældre dyrene har en god kropsform, især brystfylde kniber det med ved mange store racer, så de IKKE virker trekantede, når man ser på dem.

Af rene racer synes jeg at Maran, Amrock har en god tilvækst. Og jeg har også hørt at Sussex og La Bresse skulle have det. Faverolles kender jeg ikke som race. Men franskmænd opfinder vel ikke noget, som ikke kan spises også.  ;)

Ellers er der også foderet at tage hensyn til. Der skal protein til for at dyr sætter kød og ikke bare bliver fede.
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2013, 11:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2013, 09:54 »
Tak for svaret Lene :)

Når du skriver at dyrene skal virke trekantet, har jeg forstået det rigtigt hvis jeg tror at det er brystet set forfra der skal være godt trekantet?

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2013, 10:11 »
Lene mener at de ikke skal være trekantet, men nogle dyr bliver det hvis de mangler bryst- og bagfylde.
Denne Sussexhøne har en rigtig god brystfylde.
Har ikke et billed af et trekantet dyr, så har taget af et der står ringe og ligner som om den har. Her en Brahmakok der lænder hoved og hals frem så det ser ud af mere end det er.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2013, 11:39 »
Tak for svaret Lene :)

Når du skriver at dyrene skal virke trekantet, har jeg forstået det rigtigt hvis jeg tror at det er brystet set forfra der skal være godt trekantet?

Beklager det var en skrivefejl. De skal IKKE se trekantede ud, når man ser dem fra siden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2013, 11:40 »
Her er et billede af 1,1 sort/sølv Maran, hvor hanen mangler brystfylde og længde på kroppen, så han ser trekantet ud.

Tak Frank, fordi du ved hvad jeg mener.  /o
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2013, 11:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2013, 12:38 »
Ahh, så tror jeg at jeg ved hvad jeg skal holde øje med ;)

Tak til jer begge :)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2013, 14:04 »
Var så lidt.

Lene hvordan finder jeg ud af hovedet på dig igen ;D
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen