Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af ande/gåseæg  (Læst 1118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Udrugning af ande/gåseæg
« Dato: 08 Januar , 2013, 10:04 »
Nu er der jo kommet både gæs og ænder på gården. Så nu skal det jo prøves om der kan ruges lidt gæslinger og ællinger ud. Jeg har jo en stor rugemaskine, men tænker om jeg helt kan finde ud af at ruge disse æg ud.
Overvejer at købe 4-5 dværgwyandotter der kan klare sagen, men hvor mange æg kan disse små dværge klare? og hvordan med bagefter når de er klækket, kan gæslinger og ællinger blive under skrukke i længere tid? Eller skal de tages fra skrukken tidligere..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Udrugning af ande/gåseæg
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2013, 12:09 »
Jeg tror altså ikke på dværg wyandotter og gåseæg, men en fuldvoksen orpington eller brahma kan vel gøre jobbet.
Jeg har da set høns gå med en flok ællinger, men hønemor kan godt blive lidt bekymret når hendes små dunbolde sejler ud i vandpytten, så det må du tage hensyn til feks, med en braddepande som ællingerne kan skylle næb og svømme i.

Gæslinger er jo en stor mundfuld for en høne, i løbet af kort tid, men det kan vel gå på samme vis som ællingerne.

Jeg ville  bytte de nyrugede gæs/ænder ud med maskinkyllinger og så tage svømmefuglende under varmelampen, det andet virker besværligt
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn N R

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2013, 12:38 »
En dværghøne i Wyandot eller Sussex størrelse kan ligge på 3 gåse-æg med godt resultat.  /o
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2013, 15:46 »
Jeg overvejer at købe et par gåse æg og få dem ruget ud. Hvordan vil i anbefale at det sker, er det via en skruk høne eller en skruk moskusand?

Hvor lang tid tager gåse æg om at klække i forhold til moskusandeæg? Kan de evt. ruges ud samtigt under samme moskusand?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2013, 16:26 »
Udrugning under skrukhøne er fint, men også under Moskusand, her skal gåseæggene dog læggers 1 uge efter moskusæggene hvis der skal være begge slags.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2013, 18:25 »
Tak for svaret.
Er der nogen som har erfariger med at lade en moskusandemor ruge og bagefter gå og passe på en blandet ællinge og gæslinge flok?

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.