Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine fra Harald Nyborg  (Læst 10772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Rugemaskine fra Harald Nyborg
« Dato: 07 Januar , 2013, 19:02 »
Er der nogen der har erfaringer med den billige rugemaskine fra Harald Nyborg?

Kan se at den er fra america, så det kan vel ikke være helt ringe eller ?

(da jeg startede med høns for 3 år siden undrede jeg mig over hvad folk dog ville med rugemaskiner til hobbybrug og nu tror jeg måske ikke jeg overlever uden ...  ::) )
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline EMO

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine fra Harald Nyborg
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2013, 19:32 »
Jeg har tidligere haft særdeles gode resultater af at ruge i den "America" maskine, som du også bl.a. kan købe hos Harald Nyborg. Da jeg startede op med at ruge igen efter nogle års pause, prøvede jeg denne maskine igen; men har haft utroligt svært ved at få mine æg til at klække. Det er ikke sikkert, at det er maskinens skyld; men jeg har bestemt mig for, at det skal komme an på en prøve.
Jeg har valgt en Suro 20 som forruger og en SIL 12 HT som klækkemaskine. Om de 3000- ekstra er givet godt ud, ved jeg først i juni måned.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2013, 08:50 »
hvis du kigger i denne prisklassse tror jeg det bedste køb er den fra rugemaskine.dk, mener jørn havde hørt noget om et tilbud på LU

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2013, 09:27 »
Hej
Jeg har en fra Harald Nyborg . Den var svær at indstille. Men da det først var ok gik det uden problemer .
Vh Laila

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2013, 09:34 »
Har også den lille blå fra america/harald og vil give mommark ret den kan godt drille lidt når man skal have fugt og temperatur til passe. Men ellers er det en fin lille maskine.

Overtog så en hjemmebygget der er 30 år gammel efter min svigerfars svigerfar og den vender selv så bruger kun lille blå til at klække i nu.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2013, 18:44 »
Hmm, ved såmænd ikke lige om det skal være den prisklasse, men tænker at mit behov ikke er så stort så derfor en lille maskine og den behøver heller ikke være automatisk, og så må det jo gerne være en god pris (man er vel jyde)  8)

Den lyder jo billig, men hvis ikke den du'er så er det jo lige fedt ... (synes det lyder som den er ok, men svær at bruge også er det måske ikke lige nybegynder materiale)
Har lige tjekket den på rugemaskine.dk, nogen der vil anbefale den? (har jo altså luret at det er netop den model man kan bestille på ebay direkte fra kina  ;) )

Og hvad er nu det med rugemaskine og klækkemaskine? hvorfor har man to, hvad er fidusen? (har altså aldrig ruget nogen som helst før ...)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2013, 18:47 »
det gager jo 3 uger at ruge og 3 dage at klægge , med 2 maskiner kan man ruge de første 18 dage i en og flytte ægene til klægger, så kan man påbegynde ny rugning davligt eller hver uge, alt efter hvad der passer til ens temperement, jeg vil hellere ha store kyllingeserier

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2013, 18:54 »
Ja okay, altså stordriftsfordele ;-)
Jeg kan vist godt nøjes, så en enkelt maskine til das ganze (når bare den kan tage høns og ænder)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2013, 19:03 »
Jeg har de seneste par år anvendt den blå rugemaskine (49 stk), som jeg har lånt mig frem til. Jeg har haft Ok resultater med denne maskine, men den har også stået i baggangen med ret konstant temperatur og luftfungtighed, og ingen direkte sollys på maskinen.
Denne maskine er måske lidt mere følsom i forhold til omgivelserne sammenlignet andre maskiner. Men er der styr på dette, synes jeg den kører upåklageligt ;)
Og den er nem at rengøre efter brug /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2013, 19:15 »
Stabile forhold kan jeg godt tilbyde maskinen, tak kevin :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2013, 19:18 »
jeg købte en madam blå sidste år af marianne. Det eneste jeg gjorde var og sætte et ekstra thermometer i, bare for og kunne krydstjekke temperaturen. Ellers lavede jeg intet ved den. Men alle anbefaler at den skal stå et sted med en rimelig konstant temperatur. Jeg synes ikke den er besværlig og bruge
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2013, 21:19 »
Jeg er også den lykkelige ejer af madam blå .
Den skal stå et sted hvor der ikke er alt for meget trafik, døre op og i hele tiden.
Jeg er meget glad for min  /o
Syntes prisen er super, hvis man ikke skal have alt for mange kyllinger om året.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2013, 21:30 »
jeg købte også denne maskine sidste år, let brugt.
og jeg var også nybegynder.

jeg investerede i et check-up termometer og et godt hygrometer. da temperaturmåleren i selve maskinen skulle være lidt svingende, havde jeg hørt.

stillede temperaturen, og siden er det bare kørt  /o derudaf.

rugede 3 hold kyllinger ud, helt uden problemer.

stillede bare på temperaturen den ene gang og kunne bare starte den op igen ved næste hold osv. det stod stadig præcis som det skulle. :)

jeg er glad for min maskine og syntes den er nem, også for en nybegynder. eneste problem er den skulle være større ;D eller jeg skulle have en ekstra som klækker. for netop ikke at få det store spring mellem kyllingerne.

men ofre lidt mere og køb et ekstra termometer. det gjorde jeg stor brug af, og kiggede aldrig på det i maskinen. det stod lidt anderledes end check-up.

med hygrometeret passede det hos mig med at kun det ene kammer var fyldt med vand hele rugningen, på nær de sidste dage hvor fugtigheden skal op, der skulle begge kamre fyldes.

temperaturen stod stabilt hele vejen igennem de 3 rugninger. som jo strak sig over flere måneder.
min rugemaskine står i bryggerset hvor der ikke er varme, der er dog let isoleret.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Januar , 2013, 21:51 »
Det lyder som om den godt kan bruges, også for en novice som jeg :-)

Regner med et hold kyller og et hold ællinger, så det er jo ikke det vilde behov, men vil bare gerne slippe for at være afhængig af om nogen gider skrukke når det passer mig :-) Vi fik et fint hold på 13 ællinger sidste år, men de kom så sent så det var lige til øllet at de kunne nå en god vægt inden jul, med rugemaskine er det lidt nemmere at planlægge ordentligt.
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2013, 22:08 »
Den lyder jo billig, men hvis ikke den du'er så er det jo lige fedt ... (synes det lyder som den er ok, men svær at bruge også er det måske ikke lige nybegynder materiale)

Jeg har brugt 'Madam Blå' (24 æg) igennem ihvertfald 5 sæsoner. Jeg udskiftede den sidste forår med en noget dyrere og mere avanceret R-Com fordi jeg samtidig ville øge rugekapaciteten. Og det er lige før jeg har fortrudt. Jeg siger 'lige før', fordi jeg tror at jeg har fået kalibreret R-Com maskinen korrekt nu.

Men 'Madam Blå' tjente mig troligt og var bestemt ikke svær at bruge. Fidusen er at få temperaturen korrekt og stabil (som andre skriver skal der helst ikke være store temperatursvingninger hvor maskinen står). Når temperaturen er korrekt/stabil følger fugtigheden med, mere eller mindre af sig selv. Dag 3-4 stykker holdes der vand i det ene bundkar, og på dag 18-19 stykker, når fugtigheden skal hæves, holdes der vand i begge kar.

Skal maskinen også bruges til selve klækningen er det en god ide at lave lidt gitter over vandkarene, da en kylling indimellem får klemt sig forbi pladen de er klækket på og så havner de let i et af karene, og drukner. 
Mvh
Erik Andersen