Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Træk ved siddepinde. Hvor sarte er de?  (Læst 5535 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Træk ved siddepinde. Hvor sarte er de?
« Dato: 05 Januar , 2013, 22:41 »
Jeg er ved at sætte siddepinde op i mit skur til den kommende hønseflok. Skuret, som er forholdsvis lavt, er ellers rimelig tæt, men taget er af bølgeeternit og det betyder at der er åbent i bølgerne både nede ved tagfoden og oppe ved rygningen. Det bevirker at der må være en del luftcirkulation. For at få skidebrædt og siddepinde så højt op så jeg rimeligt komfortabelt kan holde rent under, ender hønsehovederne med at være oppe i højde med tagfoden, altså deroppe hvor det måske trækker lidt. Jeg er noget i tvivl om det mon kan gå, eller om jeg lidt for følsom på mine kommende høns' vegne?

Skal jeg evt. lægge en plade over deres siddeplads for at lukke helt af for evt. træk?

Når først jeg har lavet det er det ikke så let at bygge om, så det skulle helt være så optimalt som muligt i første hug.
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Træk ved siddepinde. Hvor sarte er de?
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2013, 23:04 »
jeg vil tro de får træk. de kan få træk bare alene ved deres  lem(hvis den ikke er lukket) så der skal være ret tæt andre steder.

jeg har selv lagt et bølget tag på mine huse, og for at lukke hullerne/bølgerne har jeg købt sådan nogle sorte "bølger" beregnet til det samme /o aner ikke hvad det er lavet af, kun at det er noget sort svampet skum lign. noget hvor fingrene er sorte når man har sat det i. det smarte er at det kan mases ret meget sammen, så selv om taget er skråt så der i den ene side er ret lidt plads kan man alligevel få det ind.

obs. det kan fåes i flere størrelse bølger.
og mener det er købt på en trælast/stark
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2013, 23:23 »
Høns kan tåle rigtig megen kulde, men træk kan de ikke tåle, så går de til, af alverdens forkølelse og utrivelighed.
De der skum fiduser er en god ide, og du forebygger samtidig indtrængen af rotter mv.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2013, 23:28 »
Jeg ville i hvert fald ikke lukke i begge ender af taget. Fra naturens side er hønsene lavet til at tåle en vis mængde træk/ventilation. Men de er ikke lavet til at sidde klemt sammen i en lille tæt kasse hvor der også er møg. Mon ikke der er flere hobbyhøns med luftvejslidelser og sygdomme end hobbyhøns med forfrysninger?

Det bedste havde naturligvis været at hønsene sad lidt længere nede, og så kunne du også have haft større hul til ventilation uden problemer (med hønsetråd naturligvis). Men du kan også sætte de der skumfiduser i når der er udsigt til hård frost.

Jeg er selv mere opmærksom på, om der er høns eller kyllinger der sidder alene på meget kolde nætter. Så sætter jeg dem op til de andre.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2013, 04:48 »
jeg har selv lagt et bølget tag på mine huse, og for at lukke hullerne/bølgerne har jeg købt sådan nogle sorte "bølger" beregnet til det samme /o aner ikke hvad det er lavet af, kun at det er noget sort svampet skum lign. noget hvor fingrene er sorte når man har sat det i. det smarte er at det kan mases ret meget sammen, så selv om taget er skråt så der i den ene side er ret lidt plads kan man alligevel få det ind.

obs. det kan fåes i flere størrelse bølger.
og mener det er købt på en trælast/stark

De der "sorte bølger" kaldes fugleklodser, eller "asfaltimprægnerede skumbølgeklodser til eternitbølgeplader".
Eternitplader findes med forskellige størrelse / antal bølger pr plade.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2013, 04:55 »
De der skum fiduser er en god ide, og du forebygger samtidig indtrængen af rotter mv.

De er gode til at tætne for træk og fygesne, men da de er lavet af skumgummi tvivler jeg på deres evne til at holde rotter ude.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2013, 08:52 »
Høns kan ikke tåle fugt og træk overhovedet. Der skal ikke meget sus til før de bliver snottet eller nyser.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2013, 10:04 »

Jeg er selv mere opmærksom på, om der er høns eller kyllinger der sidder alene på meget kolde nætter. Så sætter jeg dem op til de andre.

Nååår hvor er du sød, en rigtig hanefar :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2013, 11:17 »
Jeg tror jeg prøver med nogle skumfiduser. Selv om jeg tætner alle bølgerne, så er der nu alligevel den udluftning der er behov for oppe under rygningen. Bunden i skuret er rottesikret, jeg må lige se hvad jeg gør ved tagkonstruktionen for at den også bliver det.

Noget andet er hvordan de har det med lys om natten. Der er et mindre vindue lige ved siden af hvor de kommer til at sidde, og lidt væk ude på vejen står der er lygtepæl, så ordentlig mørkt bliver der aldrig. Har de behov for absolut mørke ind i mellem? Jeg tænker at der jo også er lyse fuldmånenætter i junglen i Indien hvor de stammer fra, så det burde de vel kunne klare.
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2013, 14:49 »
Der er forskel på god udluftning/ventilation, og så desideret træk. Sidstnævnte er skyld i mange dårligdomme/sygsomme hos fjerkræ, ligesom fugtige omgivelser er, netop derfor er en fornuftig ventilation vigtig.