Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mink/Mår  (Læst 11676 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soren82

• Passiv bruger
Mink/Mår
« Dato: 05 Januar , 2013, 15:31 »
Hej allesammen.

Jeg var så uheldig i nat at vi fik besøg af en mink eller en mår vi mistede heldigvis kun 1 høne. Hanen har været i slagsmål med den og det er den jeg er lidt bekymret for.

Mit spørgsmål er således. Hanen har ingenting spist eller drukket hele dagen, hvis den står for længe på et sted falder hovedet stille og roligt ned mod jorden og resten af kroppen følger med efter et lille stykke tid jeg har samlet ham op og lagt ham pænt på en masse halm så han kan få varmen. Min søn har osse siddet med ham i et stykke tid her i formiddags inde i fyrrummet hvor der er dejligt varmt. Han bløder ingen steder men lidt af hans fine kam på hovedet er blevet bidt af. Men jeg det jeg tænker er skal jeg være bekymret eller er det fordi at han er meget udmattet at han ingen energi har til hverken det ene eller det andet eller er der en grund til min bekymring.

Mange hilsner Søren Jensen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Mink/Mår
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2013, 15:51 »
Du skal absolut være bekymret. Hvis han virkelig ikke har nogen sår så må han have nogen indre blødninger.
At noget af kammen er blevet bidt af, dør han ikke af.

Men jeg vil nu alligevel anbefale at du kigger ham godt og grundigt efter igen. Det lyder mærkeligt at det slet ikke skulle være noget at se når nu han er så svag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2013, 15:54 »
Søren, har du set her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30260.0
og
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30261.0

Måske kan minken have bidt ham, så han har punkteret en lunge?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2013, 16:06 »
medmindre det er en meget lille hane tror jeg ikk minjken kan skade kroppen, men den suger blod, og det vil jo klart afkræfte ham , min høne sad stille i 3 dage efter overfaldet, og det tog 14 dage inden hun igen frit løftede hovdet, spiserøret er nok den største bekymring,  prøv evt med hønseguf at lokke lidt i ham

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2013, 16:41 »
men den suger blod, og det vil jo klart afkræfte ham ,

Aaarhh... Den tror jeg nu ikke på. Så har du vist set for mange Dracula film. Hverken mink eller mår kan "suge" blod.

Danny

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2013, 16:42 »
medmindre det er en meget lille hane tror jeg ikk minjken kan skade kroppen, men den suger blod, og det vil jo klart afkræfte ham , min høne sad stille i 3 dage efter overfaldet, og det tog 14 dage inden hun igen frit løftede hovdet, spiserøret er nok den største bekymring,  prøv evt med hønseguf at lokke lidt i ham

Okay vidste ikke de sugede blod. Jeg har kigget efter igen på ham men jeg kan ikke se nogen sår eller noget på ham. Hanen er ikke lille efter min mening er han ret stor. Han løfter hovedet og sidder op til tider men ligger for det meste ned. Hans ynglings mad er helt klart korn og vi har osse prøvet at lokke lidt med ham men han vil ingenting. Og var lige ude ved ham her for lille stykke tid siden og der var han oppe og bevæge sig to skridt. Men han går meget meget usikkert og han går som om han er fuld

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2013, 17:02 »
Aaarhh... Den tror jeg nu ikke på. Så har du vist set for mange Dracula film. Hverken mink eller mår kan "suge" blod.

Danny

Hej Danny jeg søgte lige på google om mink suger blodet umiddelbart ser det ud til at de gør det (Google link)https://www.google.dk/#hl=da&tbo=d&sclient=psy-ab&q=suger+mink+blod&oq=suger+mink+blod&gs_l=hp.12..0i8i30.651007.661761.1.663719.17.16.1.0.0.0.275.1742.10j5j1.16.0...0.0...1c.1.9eYJ_H23_vg&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.Yms&fp=a230954211c365f&bpcl=40096503&biw=1920&bih=955

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Rovdyr/m%C3%A5rfamilien Og til gyldendal

Marianne Vedel: Har oprettet et indlæg til indberetninger

Jeg vidste ikke der jeg oprettede emnet at mink måtte skydes hele året. Men jeg kan så lige tilføje at det var en sort mink og jeg fik en jæger til at skyde den
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2013, 17:59 Fra Soren82 »

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2013, 20:40 »
prøv imorgen om du kan få lidt kold/lunkent kamillethe i ham hvis du ikk ser ham drikke, dine beskrivelser, kunne tyde på dehydrering

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2013, 20:46 »
prøv imorgen om du kan få lidt kold/lunkent kamillethe i ham hvis du ikk ser ham drikke, dine beskrivelser, kunne tyde på dehydrering

Ja det gir osse god mening hvis han har kæmpet med den mink i nat. Men jeg har osse besluttet mig at for at han får lov til at få en god nats søvn også ser jeg hvordan han har det i morgen tidlig, hvis han ikke har fået det betydeligt bedre imorgen vil jeg helt sikkert prøve den med kamille the i ham

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2013, 10:54 »
Så er han kommet på kamille the så må vi se om det hjælper. Krydser meget fingre for at det er det der skal til! Han drikker der kamille the stille og roligt men det er ikke med hans gode vilje men han får der lidt i sig. Og vi gir ham lidt hver time også ser vi om han ikke kan blive bedre. Men jeg tænkte på om man skulle komme en lille bitte smule sukker i om det ville ha nogen virkning på at han liver mere op??

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2013, 10:56 »
Du skal endelig komme en god skefuld sukker i teen - det vil give ham energi
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2013, 11:00 »
Soren82:
Prøv lige selv at gennemlæse de link du selv har sat ind. Jeg har sakset et stykke ud her:

Mårer, især husmår og lækat på vore breddegrader og grisoner (Galictis vittata og G. cuja) i Syd- og Mellemamerika, har ry for at være blodtørstige og dræbe for drabets skyld og ofte nøjes med at suge blodet ud af det nedlagte bytte. Det er dog kraftigt overdrevet. Man kender ganske vist eksempler på, at en husmår har raseret en hel hønsegård på en nat, men det hører til sjældenhederne, og historierne om blodsugning er rent opspind.

Danny

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2013, 11:39 »
danny min mink hang fint fast i hønene hals og da den slap kom der en del blod det så jeg ikk mens den sad der, det kiggede jeg måske heller ikk så meget efter, hvis det kun er en myte forstår jeg den godt efter hvad jeg har set /o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2013, 12:25 »
danny min mink hang fint fast i hønene hals og da den slap kom der en del blod det så jeg ikk mens den sad der, det kiggede jeg måske heller ikk så meget efter, hvis det kun er en myte forstår jeg den godt efter hvad jeg har set /o

Når mink bider sig fast, låser kæberne, derfor hang den fast. Har man været på minkfarm, og set en ved et uheld blive bidt i fingeren, er det ofte kun een ting at gøre, for at få sin finger ud af minkens gab, at brække kæben op med et eller andet man lige har ved hånden, skruetrækker eller andet.
Jeg har selv set det flere gange. En uhyggelige oplevelse hver gang, om det så er mennesker eller dyr det går ud over, men for at suge blot har det aldrig været.

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Januar , 2013, 13:52 »
Soren82:
Prøv lige selv at gennemlæse de link du selv har sat ind. Jeg har sakset et stykke ud her:

Mårer, især husmår og lækat på vore breddegrader og grisoner (Galictis vittata og G. cuja) i Syd- og Mellemamerika, har ry for at være blodtørstige og dræbe for drabets skyld og ofte nøjes med at suge blodet ud af det nedlagte bytte. Det er dog kraftigt overdrevet. Man kender ganske vist eksempler på, at en husmår har raseret en hel hønsegård på en nat, men det hører til sjældenhederne, og historierne om blodsugning er rent opspind.

Danny

Okay kan godt se ved nærmere efterlæsning at det måske ikke er helt rigtigt det med blodsugning.

Jeg har smidt et billede op af min hane som den ser ud lige nu

Og et hvor meget vi har fået i den siden klokken 9 i morges

Har skyllet den flaske jeg brugte grundigt. Havde ikke lige en sprøjte til at bruge så vi brugte den flaske :)

Men det ser en lille smule lysere ud nu han baskede med vingerne sidst jeg var deromme uden at han var ved at vælte omkuld. Balance evnen er osse berørt af det her. Plus han brokker sig lidt nå jeg holder ham og konen hælder væske i ham men det ser jeg kun som positive tegn. Men han hænger stadigvæk en del med mulen

Jeg har redigeret din post, så man kan se billederne direkte i din post, desuden har jeg roteret dit billede af flasken 90o, så er det lidt nemmere at se.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2013, 18:45 Fra Marianne Vedel »