Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Havebassin til ænder/gæs  (Læst 11426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

• Gæst
Havebassin til ænder/gæs
« Dato: 02 Januar , 2013, 23:51 »
Hejsa allesammen og godt nytår til jer alle ! :)

Er det muligt at jeg kan lave et mindre havebassin ude i baghaven til ænder og gæs, eller bliver det bare til et mudderhul med det samme ? Er der noget man kan gøre for at undgå at der bliver så beskidt i bassinet ? Kom med forslag :)

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Havebassin til ænder/gæs
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2013, 23:54 »
mange bruger nogle muslingeligende sandkasser, af plastik der er til at vende. for at tømme dem

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2013, 23:56 »
Dem har jeg brugt i 12 år, uden problemer, også da jeg foruden mine to gæs, havde 15 ænder, det fungerer fint, med et trinbræt op, og hvis det er ællinger, så også nogle træde sten ned
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

rugemaskine

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2013, 00:00 »
Men tænkte mere på sådan en slags "selvkørende system" hvor der ikke skal hældes 25-50liter vand ud hver dag.. Er der ikke noget renseanlæg man kan få til sådan et havebassin ? :D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2013, 00:03 »
Gåsepigen har vist noget i den retning, men vist kun til en gås, jeg vil tro at intet filter kan klare et mindre bassin, der skal nok snarere være tale om en dam eller sø, Pilegården har også en sø/dam, så der er nogen du kan spørge
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

rugemaskine

• Gæst
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2013, 00:08 »
Jamen kan sagtens lave en dam, men skal bare lige finde ud af det med det rensning af vandet :)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2013, 00:09 »
Jeg kender ikke til et smart lille renseanlæg, som det ville kunne betale sig at bruge til et lille havebasin. Men jeg vil gerne høre om det hvis det findes.

Men det er ikke så lige til hvis vandet ikke bare skal se rent ud, men også være det.

Jeg har set mere avancerede systemer hvor vandet renses ved hjælp af fx småsten og planter der filtrerer og renser. Det er godt for planterne og miljømæssigt rigtigt fint. MEN, det er ikke så lige til.

Hvis du ikke vil bruge for meget vand. Så kan du fx vælge kun at have vand i bassinet i weekenden. Så længe de har frisk drikkevand, der er dybt nok til at de kan få hovedet under til hverdag. Men helt selvkørende bliver det ikke.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2013, 00:15 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2013, 07:51 »
Jeg har et glasfiberbassin på 2x2 meter, 55 cm. dybt. Det bliver renset af en havedamspumpe med filter; Oase Aquamax 4000 og Oase Filtoclear 3000 (tilsammen ca. 4.000 kr. fra ny + ca. 500 kr. årligt til nye slanger og UVC-pære). Oven i det renser jeg bunden for slam med et stort, meget fintmasket net. Lige nu har jeg to gæs, og det er måske lige i overkanten af, hvad filteret kan klare. Vandet er sjældent klart, men gæs og katte drikker af det, og både dammuslinger og frøer lever der.

Du kan sagtens lave et lignende (men meget større) filterrensesystem, men det bliver dyrt. Koikarper sviner meget, så havedamsfolket har tit enorme eksterne filtre installeret. Det er en hel videnskab. Hvis du har pengene til det, kan du google rundt og finde nogle fine anvisninger på, hvordan man kan opbygge en dam med et godt rensesystem. Men til din besætning af svømmefugle skal du nok regne med mindst 50.000 kr. bare til filter-/pumpesystem.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2013, 09:31 »
Jeg har to af de små sandkasser til børn til ænderne, og til mit andehold ville det ikke give mening at rense vandet, for efter et døgn er der kun 5 liter "slam" tilbage i begge bassiner - resten er drukket og pladret væk og det tilbageværende er nok ca. 1/3 jord, 1/3 lort og 1/3 vand, så det bliver bare vendt ud, så skyller jeg lige og fylder igen (og ænderne kommer rappende løbende og kaster op i vandet og pladrer løs).
I sommers gik de på et stykke jord hvor der er hvad man snart må betegne som en lille bitte sø (startede som en entusiastisk vandpyt, men den har fået ambitioner over årene) - den blev ... alternativt lækker, føj hvor den stank!!! - så synes bestemt at mine små sandkasser fungerer bedre.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2013, 09:49 »
Det kræver et kæmpe filtersystem at holde en andedam ren og du vil kunne skifte rigtig mange liter vand for de penge det koster at etablere og holde det kørende.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2013, 14:28 »
Vi har en havebasin, den er ca. 3 m i diameter, og omkring 80 cm. dyb i midten og skrå sider op til kanten.
Den er beklædt med tagpap, det kan holde, og det er heller ikke glat.
Vi havde 1,3 Moskusænder, den blev tømt med en dykpumpe, lige inden de første ællinger blev klækket, og så fik den lov til at passe sig selv til næste forår.
Det fungerede helt uden problemer.
Desværre syntes ræven at han havde mest behov for vores ænder, og huggede det hele sidste forår.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2013, 14:47 »
madsen var det bare tagpap ovenpå jorden eller hvordan, det lyder smart

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #12 Dato: 03 Januar , 2013, 16:29 »
Hej
Vi bruger en lille gammel silo, som er skåret over, med en vinkelsliber. Den er ca. 3 meter lang 1, 5 bred og ca 50cm dyb. Vi har lavet en trærampe de kan gå op ad, og et nogle gamle ru fliser de kan gå op/ned ad. Tit ligger de på ramperne og soler sig. Trærampen ligger vi en legablok under når der er ællinger, så de ikke kommer ud på dybt vand, da de kan drukne.
Og så har vi de berømte muslingeskaller, som faktisk er dem der er mest rift om.
I  starten bader nye ællinger i en bradpande, og senere får de adgang til muslingeskallerne som får trappetrin af gamlefliser. Fliserne får i starten betræk af en rest gulvtæppe så ællingerne ikke skrider, men let selv kan gå op/ned. Når de bliver mere sikre/størrer klipper vi en bane fra gulvtæppet, så finder de hurtigt ud af at bruge flisetrappen, og når de alle er sikre på trappen tager vi tæpperesten væk.
Først når de har lidt mere størrelse bliver de sluppet ud i siloen, men under skarpt opsyn.
Gæssene har ikke være i vand endnu, de skal nok lige være lidt mere trygge ved stedet, de har trods alt ikke været her ret længe, så der har jeg imgen erfaring gjort mig endnu :)

Vi har en godyl stor vandpyt under det store gamle valnøddetræ når dett har regnet og det er alles yngligsbade/ snadre sted. ( ca 6x4 meter og ca 30 cm dyb på det dybeste sted)

@Madsen sikke en flot farve din Brahmahane har, hvad hedder den farve/ er det en ren farve? Og hvordan ser hønensfarve så ud?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #13 Dato: 03 Januar , 2013, 17:28 »
Vi har hele sommeren brugt 2 muslingeskaller til 12 ænder, ja det bliver beskidt hurtigt men ænderne ville hellere snadre i det end den friske spand jeg satte ind hver dag så de kunne "drikke" det. Min mand forlængede så vores tagrende på skruret så vandet løb ned i 1. bassin og når det flød over så ned i nr 2.  /o Ganske smart, efter behov tømte jeg bassinet for vand og slam med en sort spand (nok 3 max 4 gange siden sommers !!

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Januar , 2013, 17:40 »
Der var noget basin folie i, men det rev ænderne hurtig hul i.
Der er brændt baner af almindelig tagpap sammen ( ok kvalitet ) og det er super vandtæt, nu går der høns om sommeren, og de kan nemt stå fast på tagpappet - også helt små kyllinger, som jeg jo var noget bekymret for første gang.
Det er pengene værd.
Hanen ja -han var flot, nu er han slagtet, og hønsene solgt, rigtig rigtig dumt gjort, jeg har ærget mig hver dag over at jeg solgte dem, det var Brahma Mix farver. Og Blå.
Tilbage var der lidt kyllinger, som skulle i fryseren, men jeg kan ikke slagte den flotte hane der er tilbage, jeg har 1,1 og skal hente 0,2 også med blå hos Børge i weekenden.
Her er de 2 jeg har gemt.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.