Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kunstigt lys.  (Læst 14048 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Kunstigt lys.
« Dato: 29 December , 2012, 16:48 »
Hej alle. Jeg søger et kvalificeret bud på den absolut bedste kunstige belysning ved høns og vagtler.En belysning der er helt optimalt for dyrenes trivsel så de undgår stress.Det må gerne være lyskilder i lille størrelse,da mine vagtelbure er på ca. 1 m3.Ikke lysstofrør i alm. størrelse,som er ca. 1 m.  <A <A <A
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Sv: Kunstigt lys.
« Svar #1 Dato: 29 December , 2012, 18:57 »
Jeg vilel nok prøve mig med de typer som giver "naturligt" lys

Af typer som eks denne :

http://www.tropeland.dk/webshop/210-varmelamper-belysning-og-varmekabler/14419-exoterra-sun-glo-halogen-35-w-fdual-top-lamper/

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 December , 2012, 20:39 »
Og hvis du gerne vil have lystof rør så findes der mange typer til både krybdyr og akvarier. Her er målet (som regel) også at få et naturligt lys. Disse lystof rør findes også i små størrelser på under en halv meter.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 29 December , 2012, 22:26 »
Ikke lysstofrør i alm. størrelse,som er ca. 1 m. 

Alm. størrelse, bum, bum, bum.

Rør på ca 1 m er sædvanligvis ca 1 m, men om disse rør er almindelige er vel lidt et definitionsspørgsmål. Rørlængden hænger jo sammen med effekten.

Vi har 2x 18 W siddende i en lampe i loftet i køkkenet. De er ca 55 cm lange.

Med de forskellige muligheder der er i sparepærer, ville jeg kigge efter noget brugbart her, med så naturligt lys som muligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #4 Dato: 30 December , 2012, 01:04 »
Hej Leif.

Vi har haft juletræet til at stå i haven siden 5 dec.ca. 3 m. fra hønsehuset. med lyskæde. Da træet kom ind den 23. dec. blev lyskæden hængt i buer på hønsehuset. Efter 1 uge begyndte den lille dværg at ligge 1 æg dagligt og nu også de store Brahmaer.
Vi havde ikke lige tænkt over så lidt lys var nok. Det kan selvfølgelig også være tilfældighedernes spil, men pointen er en lyskæde er utrolig let at hænge op og fylder meget lidt og så tåler den regn. Vores er sat til et tænd og sluk ur.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 December , 2012, 01:38 »
Hvad med et af de små armaturer fra Harald Nyborg eller Jem og Fix med 1x9w lysstofrør. Det er nogle små kompakte armaturer der er tætte og må bruges udendørs. Er ikke sikker på det lysstofrør de leveres med giver det bedste lys, men så kan man ret billigt skifte til en af bedre kvalitet.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 December , 2012, 04:33 »
Jeg har en juletræskæde med varmt hvidt lys hængende under loftet i hønsehuset. Jeg synes den giver et "roligt" lys i forhold til fx lysstofrør.

Størrelsen kan varrieres med antallet af pærer.

Desuden er den ret billig i strøn, da det er LED pærer.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 December , 2012, 15:01 »
Alm. størrelse, bum, bum, bum.

Rør på ca 1 m er sædvanligvis ca 1 m, men om disse rør er almindelige er vel lidt et definitionsspørgsmål. Rørlængden hænger jo sammen med effekten.

Vi har 2x 18 W siddende i en lampe i loftet i køkkenet. De er ca 55 cm lange.

Med de forskellige muligheder der er i sparepærer, ville jeg kigge efter noget brugbart her, med så naturligt lys som muligt.

BUM BUM BUM .Ups.Tænkte lige på de rør der sidder i mit værksted...............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 December , 2012, 15:05 »
Hvad med et af de små armaturer fra Harald Nyborg eller Jem og Fix med 1x9w lysstofrør. Det er nogle små kompakte armaturer der er tætte og må bruges udendørs. Er ikke sikker på det lysstofrør de leveres med giver det bedste lys, men så kan man ret billigt skifte til en af bedre kvalitet.

Problemet er frekvensen på 50 hz.Lysstofrør blinker jo også 50 gange i sekundet og det kan stresse dyrene.Det optimale ville være en løsning i jævnspænding.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 December , 2012, 15:38 »
Så køb med HF spole. Så kan du også dæmpe lyset.... Det "blinker" 50000 gange i sekundet... Man kan også få et hav af forskellige LED pærer som giver ret godt lys. Her kan det anbefales at kigge på www.dx.com. Der er et kæmpe udvalg og fragt er gratis. Husk evt. At lave flere ordre, så værdien holdes så lav som muligt (under 80 dkk). Så slipper man for told, moms og gebyrer.
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 December , 2012, 15:47 »
Hej Morten.
Jeg var selv elektriker da Ruder Konge var Knægt.HF spoler har jeg ikke hørt om og ved ikke hvad det er.Ud fra dit svar hvor du anbefaler et hav af LED pærer , får jeg det ud af det,at LED pærer i al almindelighed ikke flimrer.Hvis det er tilfældet,er løsningen jo ret enkel................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 December , 2012, 16:14 »
HF = højfrekvent.
Det er elektronik som styrer det hele, så der er ingen glimtænder eller noget. De tænder omgående, flimrer ikke og mange HF-forkobling har indbygget mulighed for at dæmpning. Har man allerede armaturer med alm. spole og glimtænder er det ret enkelt at ombygge dem og montere HF-spole i stedet for.
De kan f.eks. købes her: http://www.greenline.dk/Belysning--Lamper-13/Spoler--div-belysning-432/Philips-HF-spole-1X18W-16118
Hos greenline er den mindste størrelse 18W, men mener de kan fåes mindre også (Kræver evt. et besøg hos en elektriker som kan bestille dem hjem)
Jeg har købt flere forskellige LED-Pærer hjem fra www.dx.com og der er ingen tvivl om at kvaliteten svinger og at man bør gå efter de lidt dyrere pærer samt efter en farve på 2500-3500 kelvin (Varm hvid). Et lille problem ved nogen LED-Pærer (Især de som erstatter Halogen GU10 pærer) er at de har en ret smal lysstråle. Et simpelt setup kunne være at bruge et godt gammelt staldarmatur: http://www.greenline.dk/Belysning--Lamper-13/Spoler--div-belysning-432/Daasearmatur-9681 + http://www.greenline.dk/Belysning--Lamper-13/Spoler--div-belysning-432/Staldglas-9680 og så benytte sådan en pærer her: http://dx.com/p/e27-3w-60lm-42-led-energy-saving-white-light-bulb-220v-45980 (Denne model kan nok ikke dæmpes, men der findes andre lignende der kan).
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #12 Dato: 30 December , 2012, 16:31 »
Hej Morten.
Tak for meget grundig information.Jeg vil overveje mulighederne med HF spoler og LED pærer. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 December , 2012, 16:36 »
Det var da så lidt. Hjælper gerne når der nu lige er et emne som jeg rent faktisk ved lidt om... Min øvrige viden om fjerkræ er nemlig ganske begrænset. :-)
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #14 Dato: 30 December , 2012, 16:47 »
Ja , man har hvert sit speciale men som du sikkert også ved , bliver man aldrig udlært i nogle af specialerne.Man suger til sig her og der fra andre som ved mere end een selv.Nogle ender så med at vide alt om lidt og nogle med at vide lidt om alt. /o /o /o Forum er alt ialt en god læreplads..................
« Senest Redigeret: 30 December , 2012, 16:53 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.