Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma eller Maran ?  (Læst 10443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haugaard

• Passiv bruger
Brahma eller Maran ?
« Dato: 27 December , 2012, 15:42 »
Hejsa

Skrev et indlæg for noget tid siden ang hvilke æglæggende høns som også var gode slagte høns man skulle vælge..

Nu står jeg så og ikke kan vælge mellem Brahma og Maran ..

Sagen er den , at jeg regner med at købe 5 stk høns som skal fedes op og siden hen slagtes, lige inden slagt kommer der 5 nye høns til skovhuset som skal igennem samme tur så de overlapper hinanden så vi ikke har så mange høns af gangen.

Men i opfednings perioden vil jeg jo gerne have nogle æg ud af dem, så leder efter høns der bliver GODE spise høner/kyllinger men som samtidig lægger en god potion æg :)

Er klar over at man ikk får vanvittig mange æg ud af dem her i vinter perioden men for filan man smider meget godt hønse snask på møddingen mens man venter på nye indflytter i hønsegården.

Glade dejlige jul til jer alle

René
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma eller Maran ?
« Svar #1 Dato: 27 December , 2012, 15:49 »
Begge racer er helt vidunderlige.  /o

Men til de krav der stilles, der må jeg sige at Maranen er bedst.

Jeg har begge racer og er selvforsynet med æg og kød, meen jeg har også lidt flere end 5 høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Haugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2012, 16:05 »
ja er godt klar over at 5 ikke er mange , men lidt har osse ret :)

Men hvor gamle lader du dine blive inden slagt Lene, eller går du bare efter str på dem og sidst men ikke mindst hvor mange æg lægger de ... 1 pr dag eller 3 i ugen?
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 27 December , 2012, 16:41 »
Jeg slagter næsten aldrig høner. Jeg slagter for det meste kun hanerne.

Der skal tages i betragtning af at høner er ca. 5-6 måneder gamle inden de lægger æg og at høns fælder om efteråret, så der går ægproduktionen i stå. Ligeledes skal høns også have et godt foder og gerne extra lys i vintermånederne.

Høns lægge flest æg i deres første leveår og derefter går ægantallet ned, men æggene bliver lidt større.

Hvor mange æg en Maran høne lægger om året... jeg går nu ikke så højt op i det. Kun om foråret, når der skal ruges kyllinger ud, der skal de helst sprøjte ud med æg. Så kan de ellers tage sig en slapper efter det ;)

Men man skal nok højst beholde sine høner i 2 år, for at få det meste ud afdem. Eller måske slagte de dårlige æglæggere allerede efter første læggeår og så suplere med nye høner.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 27 December , 2012, 16:42 »
Prøv evt. at låne bogen " Kød og æg fra egen have" skrevet af Jørgen Liljensøe.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 27 December , 2012, 16:45 »
Jeg vil også sige maran. Jeg har smagt æg og kød af både brahma og maran, og begge dele er godt, men maranens æg er lidt bedre (synes jeg), og lidt større end brahmaæg. Kødet er lige lækkert. Det er dog nogenlunde 50/50, men som sagt...., jeg ville vælge maran :).
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 16:51 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 27 December , 2012, 16:52 »
5 er rigeligt med høner til at dække en families æggebehov. For der vil være dage hvor der kommer 5 æg og lige pludselig så drukner man i æg. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 27 December , 2012, 17:04 »
Hej Haugård.
Jeg har 5 maraner. De kom ud af æggene i sommer og et halvt år senere lagde de i gennemsnit 3 æg om dagen(alle fem). Men de er slagtemodne efter fire måneders tid. Høner der har lagt æg til de er to år gamle duer kun til suppe. Hvorfor ikke kombinere så du har noget til grill også.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Zoro

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 December , 2012, 17:05 »
Hejsa

Skrev et indlæg for noget tid siden ang hvilke æglæggende høns som også var gode slagte høns man skulle vælge..

Nu står jeg så og ikke kan vælge mellem Brahma og Maran ..

Sagen er den , at jeg regner med at købe 5 stk høns som skal fedes op og siden hen slagtes, lige inden slagt kommer der 5 nye høns til skovhuset som skal igennem samme tur så de overlapper hinanden så vi ikke har så mange høns af gangen.

Men i opfednings perioden vil jeg jo gerne have nogle æg ud af dem, så leder efter høns der bliver GODE spise høner/kyllinger men som samtidig lægger en god potion æg :)

Er klar over at man ikk får vanvittig mange æg ud af dem her i vinter perioden men for filan man smider meget godt hønse snask på møddingen mens man venter på nye indflytter i hønsegården.

Glade dejlige jul til jer alle

René

@Haugaard.

Hej med dig.

Jeg vil anbefale dig at lave den krydsning, som nok de fleste private anvendte i det tidligere D.D.R. hvor fødevare sikkerhed og forsyning, også blev varetaget af dem, som havde mulighed for at have mindre privat dyrehold, og afsatte overskudet her fra til staten.

NB: Krydsningen er " Sussex gange Newhampshire " som både giver en rimelig god æglægger, samt en helt utrolig god slagte krop, på både ungdyr, og ældre høner.

NB: Du kan samtidigt se kønsforskel, på haner og høner med det samme.

Mvh. fra J.C.
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 17:10 Fra Jørn Clevin »

thorleif

• Gæst
« Svar #9 Dato: 27 December , 2012, 19:20 »
Men Joern, du mener vel NHR hane paa lys Sussex hoene, ikke omvendt? Du kan ogsaa med held bruge ern RIR hane, husk en god tybe ifra en god stamme er MEGET vigtigere end race.

Zoro

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 December , 2012, 20:09 »
Men Joern, du mener vel NHR hane paa lys Sussex hoene, ikke omvendt? Du kan ogsaa med held bruge ern RIR hane, husk en god tybe ifra en god stamme er MEGET vigtigere end race.

@Thorleif.

Hej Thorleif.

Helt rigtigt, godt du lige huskede på det.

Mvh.fra Jørn.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 27 December , 2012, 20:25 »
du skal da ha brahma, maraner er på mode lige nu og må derfor forventes at være for dyre i forhold til brahmaer, der jo nok er på retur

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #12 Dato: 27 December , 2012, 20:34 »
Brahma på retur ? Ikke her for her er de i fremgang :) Nyder nemlig daglig synet af mine hvid/blå columbia.Står såmænd helt og falder i staver over dem.
Men de andre er hurtigere færdig til gryden.Æg kan de godt give for jeg henter næsten dagligt 3 stk hos mine 3 damer.Hvor længe de bliver ved at være så effektive er jeg spændt på.
Hvilken af de to racer der er kønnest vil jeg ikke nævne her for jeg vil så nødig gøre nogen ked af det ;)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 28 December , 2012, 00:08 »

Jeg ville så nok vælge ren New Hampshire, som jo er opdrættet, netop med formålet, at få gode æglæggere, og slagtedyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 28 December , 2012, 08:02 »
Maran er nok lidt hurtigere til at blive slagteklare end brahma. Æggene er helt klart mere spændende.
Jeg vil anbefale, at du har høns i flere generationer, så du hele tiden har f.eks. 1-årige, 2-årige og 3-årige, hvor de ældste hele tiden er dem, der skiftes ud med nye kyllinger. De yngste vil lægge æg, når de 2-årige går i fældning, og af kyllingerne vil du både have haner og høner, hvor hanerne kan slagtes til gode stege, hvor de ældste høner er mere velegnede til suppe, tarteletter og høns i asparges.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk