Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????  (Læst 20856 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Hej derude
Jeg er ny bruger og er gået i gang med mit forårs projekt, nemlig en hønsegård med tilhørende hus. Jeg har tidligere haft høns, da jeg boede hjemme, men da manden og jeg har købt hus med have, skal vi selvfølgelig have høns!

Jeg har lavet alle tegningerne, men er kommet i tvivl om beklædningen af siderne på huset. Jeg vil lave det af krydsfiner, men ved ikke om man kan "nøjes" med 9 mm frem for 12mm? Det er jo en post der kan spares lidt penge på. Det eneste jeg er bange for er, om der er så tyndt, at det nemt buer. Målene på hønsehuset bliver 120*100*110cm (længde,dybde,højde). Hævet ca. 60 cm fra jorden. Selvfølgelig med fald til den ene side.
Nogen der har erfaringer med disse plader?
Jeg har ingen planer om, at isolere, da jeg ikke skal have en hane.
Bunden vil jeg lave i et tykkere materiale. Vil tro 15mm krydsfiner uden spor.

Håber nogen kan hjælpe

- Charlotte

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #1 Dato: 26 December , 2012, 20:20 »
Det kan du sagtens. Om det buler afhænger af hvor langt mellem underlaget der er. Hvis der kun står træ i hjørnerne vil 12 mm også bule, men udover det så er prisforskellen mellem 9 og 12 mm nok ikke det der vil veje tungest i det byggeri.
God fornøjelse med det. Det er fint at få bygget nu så det er klar til foråret hvor alting er lidt nemmere

Rasmus

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #2 Dato: 26 December , 2012, 20:20 »
 Hej Charlotte

9 mm er rigeligt, når bare du sørger for at have nok vandrette regler at skrue dem fast på, så buler de ikke.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #3 Dato: 26 December , 2012, 20:54 »
Pladerne er i 122x244 som standard mål. Jeg ville bestemt vælge dette som gulvareal, medmindre det er meget små dværghøns du skal have, og det så kun er 2-3 stk.

Og 9 mm er rigelig, såfremt der er rigelig med lægter. Det kan også være oplagt at udfylde områderne mellem lægterne med isolering og montere en tilsvarende 9 mm plade indenfor. Så har man et godt og lunt hus. Det er træls med kondens dryp fra tagpladen, da det giver fugtig strøelse. Fugtig strøelse er ofte skyld i forkølede høns.

Husk masser af udluftnings-muligheder.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #4 Dato: 26 December , 2012, 21:04 »
Jeg har lavet vores hønsehus i 9mm plader med spor. Det måler ca 240x240 og 190 på det højeste. Hvis skelettet er lavet med en afstand på maks 80cm buler det ikke. Dog vil jeg mene at det får en begrænset holdbarhed i forhold til andre materialer
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #5 Dato: 26 December , 2012, 22:13 »
Tak for de gode svar. Så satser jeg på, at 9mm holder.
Til jes.l.h: huset bliver malet med en rigtig god maling både udvendig og indvendig, så håber/forventer, at det forlænger pladernes levetid.

Til rudy.schæfer.holm: jeg har overvejet at isolere i den tykkelse lægterne er (har masser af isolering liggende), men hvis jeg senere hen kommer til at døje med blodmider kan det blive et helved. Jeg vil selvfølgelig fuge alle kanter, men har hørt, at hønsene godt kan finde på, at spise det. Ved ikke om det passer?...

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #6 Dato: 26 December , 2012, 22:16 »
Kalk indenfor istedet for maling.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #7 Dato: 26 December , 2012, 22:22 »
Martingreen: hvorfor kalk?. Kunne forestille mig, at det er håbløst at vedligeholde?

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #8 Dato: 26 December , 2012, 23:13 »
Når du givet huset en omgang hovedrengøring, en gang om året - så kalker du bare over det.

Kalken er med til at indtørre evt. utøj som skulle komme i huset. Det udtørrer jo ikke alt utøjet, men det hjælper jo.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #9 Dato: 26 December , 2012, 23:37 »
Martingreen: hvorfor kalk?. Kunne forestille mig, at det er håbløst at vedligeholde?
Kalk er supernemt at vedligeholde, og det bliver smukt hvidt efter hver gang,, det er ligeledes effektivt mod kravlende utøj, i lang tid.
Jeg er mere bekymret for al den isolering, da der nemt dannes kondensvand og bliver dårligt klima
Mit bedste hønsehus er et 2 på 1 bræt, og det gør at det ikke er hermetisk til lukket, og jeg mister ikke nogen i vinterens kulde.... træk er den værste fjende.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #10 Dato: 26 December , 2012, 23:43 »
vælg 12 mm pladen det giver et varmere hus det isolerer jo lidt og så kan en lille skrue holde lidt i det ,  det kniber med 9 mm

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #11 Dato: 27 December , 2012, 12:00 »
jeg har lavet 2 hønsehuse. begge i samme mål, nemlig 122cm*244cm som bla. sporpladerne har. har brugt en tykkere plade som bund. jeg har brugt 9mm sporplader og har på det høje hus (det er vel 180cm-200 cm i højde) en lægte midt på.

på det lave hus som står på stolper og hvor selve huset er det halve af pladerne i højden (ca 122 cm højt, med fald i den ene side) har jeg ikke nogen lægte midt på. kun for oven og i bunden. og ingen af mine huse buler pladerne på. men har også brugt  en billiard skruer- for hver ca 15 cm alle steder hvor pladen kan skrues fast. ;D

jeg har malet 2 gange med træbeskyttelse.

jeg har store wyandotter, og pt bor der 9 høner og 1 hane i det høje hus. og 10 store hanekyllinger i det lave hus (som skal slagtes ret snart) husene bruges faktisk kun til at sove i om natten, og har to pinde i hvert hus. om dagen er de i deres store gård. hønerne kan godt finde på at sidde inde i huset på bunden hvis det regner, men som regel bruger de det ikke om dagen.

held og lykke med dit hønsehus/gård projekt ;)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #12 Dato: 27 December , 2012, 12:07 »
Tak for de gode svar. Så satser jeg på, at 9mm holder.
Til jes.l.h: huset bliver malet med en rigtig god maling både udvendig og indvendig, så håber/forventer, at det forlænger pladernes levetid.

Det jeg mente med den nedsatte levetid er at pladerne kun er 9mm, dvs der hvor sporene er er de jo noget tyndere og dermed mere udsat. Selvfølgelig kan god maling hjælpe med til og forlænge levetiden. Jeg byggede med vilje i billige 9mm plader for så ville jeg ikke ærge mig så meget når jeg fandt det helt rigtige setup og rykkede skidtet ned igen og lavede noget nyt. Som opstart er det et ganske godt valg af materialer da det her hønseri har tendenser til og gribe lidt om sig eller ihvertfald ændre sig en del undervejs
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #13 Dato: 27 December , 2012, 15:17 »
Det jeg mente med den nedsatte levetid er at pladerne kun er 9mm, dvs der hvor sporene er er de jo noget tyndere og dermed mere udsat. Selvfølgelig kan god maling hjælpe med til og forlænge levetiden. Jeg byggede med vilje i billige 9mm plader for så ville jeg ikke ærge mig så meget når jeg fandt det helt rigtige setup og rykkede skidtet ned igen og lavede noget nyt. Som opstart er det et ganske godt valg af materialer da det her hønseri har tendenser til og gribe lidt om sig eller ihvertfald ændre sig en del undervejs

Hej Charlotte.
Jeg kan kun give Jes ret.Som nybegynder skal du ikke bygge som om det hele skal holde i 100 år.Jeg startede med fjerkræ for næsten 50 år siden og jeg bygger stadig om med et par års mellemrum.Man får hele tiden nye ideer og planer om andre racer.Jeg har erfaret at uanset hvor meget jeg har haft plads til,så ender det med at pladsen ikke slår til.Du kan fint bygge af 9mm plader,bare du smører med træbeskyttelse.Held og lykke med dit projekt.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #14 Dato: 27 December , 2012, 21:13 »
Tak for svarerne. Jeg må tage alle tingene med i mine overvejelser. Går igang med materialeindkøb i næste uge.
Jeg ser det ikke nødvendigt med et hønsehus, der er så højt, at man kan stå derinde. Jeg ser det udemærket med et hævet hønsehus, hvor hønsene kan stå under, når de er udenfor og jeg sagtens arbejde med huset udefra. Jeg har kun planer om, at få 4-5 isa brown høns