Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indbyrdes kampe ved sammensætning  (Læst 1872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

• Passiv bruger
Indbyrdes kampe ved sammensætning
« Dato: 26 December , 2012, 10:18 »
Hvordan kan jeg lettest undgå dem? Jeg skulle gerne hente mine to nye orper i nær fremtid og vil supplere med 4 andre høns. Er det bedst at sætte alle høns sammen i den nye hønsegård samtidig eller gør det ingen forskel ift hvis jeg finder de resterende fire høns og sætter dem ind af flere omgange? Eller er løsningen at lægge en eller begge dame skruk og købe rugeæg hjem til dem? Min plan var umiddelbart at købe og sætte sammen med det samme da alt så er nyt for alle, men det er ikke så nemt at finde racehøns til salg nu her.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Indbyrdes kampe ved sammensætning
« Svar #1 Dato: 26 December , 2012, 10:35 »
du har nok ret i at det nemmeste er og sætte hele flokken sammen på en gang så de alle er nye. Der vil stadig komme noget hakkeri om hvem der skal bestemme. Ellers kunne du, hvis pladsen og logistikken tillader, sætte hegn op så de se hinanden , men ikke komme til hinanden nogle dage
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 December , 2012, 10:39 »
Det med hegn var en god ide. Ville dog ønske jeg kunne finde resten af flokken med det samme. Har fundet to brahma til salg, men ikke i blå. Så jeg er lige i tænkeboks på det punkt

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 December , 2012, 10:45 »
Når jeg har købt nye høns har de også gået adskilt i starten, med et hegn i mellem. Så kan de lære hinanden en smule at kende inden de blir lukket sammen. Når de så skal samles har jeg sat dem i hønsehuset om aftenen når alle er på pind og næste dag får de noget at aflede opmærksomheden med..... Kød, fuglefrø, halm, nogle spadestik jord at rode i el. Lign.
Det har gået godt her. Der vil altid skulle findes en hakkeorden, men det går hurtigt over  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 December , 2012, 10:46 »
Jeg er for tiden ved at sætte Orpington avlsstammerne sammen, så der gerne sidst i januar er rugeæg klar. Syntes det er gået bemærkelsværdig rolig for sig, og jeg supplerer endog  altid de gamle stammer, idet disse sorteres mht. standart og der fjernes lidt. Ofte ændrer/forandrer dyr sig fra år 1. til år 2.
Jeg tilsætter således stammen unghøner på ca. ½ år.

Men når jeg sammensætter dyr der ikke har været sammen tidligere, sker sammensætningen altid i et for alle dyr, nyt rum.

Jeg tror det har ret meget at sige, at ingen føler sig på hjemmebane.
« Senest Redigeret: 26 December , 2012, 10:47 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 December , 2012, 11:18 »
Så min tanke med alle på udebane var god nok. Sikke noget møg at jeg ikke kan finde de brahma og maran jeg ønsker mig  :-\

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 26 December , 2012, 20:57 »
kunne du evt ha et lille bitte hus til 2 høns således at de kan bo der indti du finder resten?? evt så flytte dem derover i en ugess tid inden de resterende kommer hjem når de engang er fundet
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 December , 2012, 21:34 »
Jes, du er jo intet mindre end genial. De kan få ændernes. Det er 90x120x100. Med en pind på tværs er det da en fin midlertidig bolig for to orpe-damer.