Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 53798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #135 Dato: 06 Januar , 2013, 08:41 »
Der skal være græs/beplantning i en økologisk hønsegård. Som Lene beskriver, kan det være, at græsset rundt om stalden er bar, men så skal der være adgang til græs til alle høns et andet sted på grunden.

"Økologisk Hønsegård: Økologiske høns skal året rundt have adgang til et udendørs areal på mindst 4 kvadratmeter pr. høne. Hønsegården skal være dækket af græs eller anden vegetation, desuden skal der være læ og beplantning. En gang om året skiftes der til en anden hønsegård, hvorefter den gamle skal være fri for høns i et år. Dette er for at forebygge angreb af parasitter og for at beplantningen kan blive genskabt, når hønsene har rodet i den."

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #136 Dato: 06 Januar , 2013, 08:47 »
sjovt billederne viser noget andet /d, men fred vær med det, hvorl længe skal græsset holde

Offline Malene V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #137 Dato: 06 Januar , 2013, 08:51 »
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Fakta_om_aeg/Sider/Fakta_om_aeg.aspx

Selvfølgelig er en video på Youtube, omhandlende økologiske høns optaget i en fold med grønt knæhøjt græs - det er klart! Der er forskellige gradbøjninger af det at kunne komme ud - nej, de har desværre ikke græs under hønsefødderne alle sammen. Men netop det med "alle sammen" bringer mig videre til min næste tanke:

Vi kan diskutere om en øko høne har græs eller jord at gå i...vi kan diskutere hvor vidt de går ud selv om de har muligheden...de går i aaalt for store flokke, de har det absolut ikke som vores høns i baghaven...(eller må hellere snakke for mig selv, hvor 9 høns har 200 m2 hønsegård med pinde, halmballer, græs, grus, strøelse, støvbad, vand flere steder osv....samt 10  m2 hesteboks som hønsehus med pinde, halmballer osv....dét er jo heller ikke alle der har det....). Jeg har set "private hønsehold" som ikke var noget der er værd at skrive om....udstillingshøns der i dagevis opbevares i plastickasser på bryggersbordet osv osv.....VI KAN BLIVE VED!!!!!!

MEN!!!!! Én ting er sikkert: En burhøne kan IKKE strække sine vinger, kan IKKE gå ud, den er næbtrimmet, den kan ikke vende sig uden at ramme sine kammerater, kan IKKE putte i en tot halm, kan på INGEN måde få brugt sin genetiske hønseadfærd - DÈT ER SIKKERT!!

Så ja, lad os da tage det sikre valg, hvor vi VED at dyrene lider 24/7, fremfor at vælge det valg hvor hønsene MÅSKE ikke går ud selvom de har muligheden, og MÅSKE kun har jord at gå på og i øvrigt med GARANTI har bedre plads!!! Så bliver vi i hvert fald ikke snydt, KristianK!

OBS!
Jeg har hørt om noget kaffe der bliver produceret hvor det udelukkende er børnearbejde der anvendes, under de værste forhold!!!!
...så har jeg hørt om en anden kaffeproducent, hvor medarbejderne vist selv skal vaske deres arbejdstøj, ikke altid har tid til fomiddagskaffen og i øvrigt arbejder over engang imelllem uden at få de rigtige tillæg!!
Fremover vælger jeg kaffen fra børnearbejdet, for så ved jeg hvad jeg støtter, frem for det andet "slinger i valsen", hvor jeg ikke helt ved hvad der foregår...........................

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #138 Dato: 06 Januar , 2013, 11:23 »
marlene hvis du ved at burhøns lider, hvor har dú så det fra?
hvis du ikke syntes de har det godt, er det din og mange andres mening.
men jeg bryder mig si ikk om de magtkampe der er i de store flokke, det er burhøns fri for, de er sammen i en lille flok hvor lyset er dæmpet, sikkert for at sløve dem. vi andre tænder lys for at få æg.
burhøns er avlet til efter bedste evne, at tilpasse sig livet i burene, og der gør de det godt, de bliver passet så de giver flest æg, hvem af os andre prøver ikk på det.

det underlige er så at du blindt lukker øjnene for fejlene i det du selv frem hæver som værende godt, og det er jo lidt skræmmende.
ikke en, har jo vist interesse om det rent faktisk, var en film om danske burhøns, vikaren viste, og dermed om den dokumentation, der bruges i kampen mod burhønsene, er fup eller fakta, men det ved du sikkert.

enige bliver vi nok aldrig, men jeg vil ønske at der vises respekt, omkring fakta og den manipulation der kommer fra de såkaldte dyrevelfærdsorganationer, til debatten i danmark.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #139 Dato: 06 Januar , 2013, 11:48 »
Jeg vil gerne dele dette "smukke" billede med jer af indersiden af én produktionshal anno 2011


Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #140 Dato: 06 Januar , 2013, 13:07 »
charlotte fra 2011 godt billede ikk af burhøns men hvad så

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #141 Dato: 06 Januar , 2013, 13:34 »
@ kristiank

Jeg har sådan lyst til at fortælle dig noget, og jeg håber du vil modtage det med samme venlighed som det er afsendt:

De første 500 indlæg fra din hånd kunne godt nok gøre ting og sager ved mit blodtryk. Hold nu op, hvor jeg syntes du var (unødig) provokerende.

De næste 500 indlæg fik mig til at tænke - hold nu op, hvor er han egentlig god til at spille djævlens advokat, men bliver han aldrig træt af oppositionsrollen?

Efter de første 1000 indlæg begyndte jeg at tænke, at det jo hverken var provokationer eller oppositionsrolle - men rene og skære nøgterne betragtninger, som bare var overraskende fri for diverse ideologi-sovs. Dine ord begyndte faktisk at fise ind på min lystavle, og gang på gang formår du at udfordre en "vedtagen sandhed". Det sker faktisk ofte at du præsentere en ny vinkel på problemstillingerne - det holder jeg meget af, også selvom vi nogen gange stadig er uenige at the end of the day. Det er en vigtig egenskab du besidder, som altid minder mig om drengen i Kejserens Nye Klæder.

Det pudsige er jo, at det netop ikke er dine indlæg eller synspunkter der har ændret sig over 1000 indlæg, men alene min måde at opfatte dig på. Hatten af for dig Kristian  /o

Nærværende tråd er et rigigt godt eksempel på din evne, og har sat mange tanker i gang i mit hoved omkring industri og økologi. Det ændrer ikke ved, at jeg i mangel på egne æg, stadig ville vælge de økologiske i køledisken. Men jeg er glad for at blive udfordret på mine holdninger, på en både fornuftig og nøgtern facon.

@ Malene V - min kommentar til dig er også født i venlighedens kammer, og alene at betragte som et råd, du kan tænke over eller lade være:

Du har kæpheste og det er fedt! Jeg elsker kæpheste, det er nok det mest nyttige af alle dyr i faunaen. Men kæpheste er også sarte dyr, som skal behandles med omtanke. Fodrer man sin kæphest med "forargelsens korn", så risikerer man at det kære dyr forvandler sig til et andet hippologisk fænomen kendt som Den Høje Hest, som på ingen måde er et attraktivt ridedyr.


 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #142 Dato: 06 Januar , 2013, 13:51 »
@ Louise  /o
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #143 Dato: 06 Januar , 2013, 15:10 »
Jeg sidder lige og kikker på nogle æggebakker. Der er en pakkedato og en holdbarhedsdato, men der står ikke hvor gamle æggene er. Er det så næsten ikke lige meget det hele. Selv øko-høns kan jo også kun have lidt pladt uden for, og så når man ikke ved hvor gamle æggene er?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #144 Dato: 06 Januar , 2013, 15:20 »
Der skal være græs/beplantning i en økologisk hønsegård. Som Lene beskriver, kan det være, at græsset rundt om stalden er bar, men så skal der være adgang til græs til alle høns et andet sted på grunden.

"Økologisk Hønsegård: Økologiske høns skal året rundt have adgang til et udendørs areal på mindst 4 kvadratmeter pr. høne. Hønsegården skal være dækket af græs eller anden vegetation, desuden skal der være læ og beplantning. En gang om året skiftes der til en anden hønsegård, hvorefter den gamle skal være fri for høns i et år. Dette er for at forebygge angreb af parasitter og for at beplantningen kan blive genskabt, når hønsene har rodet i den."

Det er nemlig sådan reglerne for økoligisk hønsehold er! Jeg har selv været økolog i 10 år med autorisation og mange årlige kontrol besøg. Er tingene gentagne gange ikke iorden, bliver man frataget sin økologiske autorisation, og må sælge sine produkter som ikke Ø.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #145 Dato: 06 Januar , 2013, 16:17 »
Det billede Nimrod har lagt op, ligner en skrabehønseproduktion, der er dog for meget lys og for lidt støv i luften. Men det er nok så billedet bliver bedre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #146 Dato: 06 Januar , 2013, 16:37 »
Det billede Nimrod har lagt op, ligner en skrabehønseproduktion, der er dog for meget lys og for lidt støv i luften. Men det er nok så billedet bliver bedre.
Ja, jeg synes også det ligner en moderne skrabehønsehal: http://www.skivefolkeblad.dk/article/20101210/LOKALT/712109999/0/RSS

Her er en video fra stalden. Jeg måtte le, da han sagde til hønsene "ind med jer - i friheden" :o.
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/supermoderne-hoensehus-i-brug
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2013, 16:43 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #147 Dato: 06 Januar , 2013, 17:42 »
Jeg tror også det er en skrabehønsestald, men det fremgik ikke klart af teksten hvor jeg kopierede den fra (i beskrivelsen på billedet i mit album er selve linket til kilden). Men forestil jer den med vinduer og "kun" 66% belægning, så er det det indvendige af en økostald ;-)

Når man så set det billede og klipper til teksten fra Tanja's link "Høns på luksushotel - Det giver en forøget dyrevelfærd, fordi hønerne kan følge deres naturlige instinkt om at komme op i højden. Hønsene kan flyve op og ned, fordi hele stalden er indrettet, så det lidt ligner let træ, så de kan hoppe som de ville gøre i et træ fra gren til gren".

Derfra klipper vi så videre til Kristians sidste indlæg der slutter "men jeg vil ønske at der vises respekt, omkring fakta og den manipulation der kommer fra de såkaldte dyrevelfærdsorganationer, til debatten i danmark."
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #148 Dato: 06 Januar , 2013, 18:39 »
Har i set at landbrug og fødevarer estimerer at vi hobbyhønseproducenter/stalddørssælgere producerede næsten lige så mange æg som den økologiske æggeproduktion i DK i 2012 ?? (16% øko, 15% hobby/stalddør) - det er da fantastisk!
http://www.lf.dk/Aktuelt/Publikationer/~/media/lf/Aktuelt/Publikationer/Fjerkrae/AEG%20brochure%202012.ashx
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #149 Dato: 06 Januar , 2013, 18:57 »
er der da nogen der kender godkendte staldørs salg