Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 53790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #90 Dato: 29 December , 2012, 00:56 »
Jeg har én indtægt...
Jeg har 5 dejlige unger.. Og en bunke dyr ;) ( Plus en kæmpe gæld fra tidligere ægteskab) JO! Jeg ville gerne købe alt økologisk til husholdningen! Men det har jeg ikke råd til...
Jeg kunne godt vælge at mine unger kun kunne se 2 kanaler i tv...
Jeg kunne også godt vælge at sport ikke var en mulighed...
Eller at vi blev vegetarer o dyrkede vores grønsager selv ( Jeg er bare MINUS havemenneske)
Jeg har lige haft kvittet smøgerne i et halvt år, men rendte, som Wanda beskriver, ind i at jeg havde brug for en narresut pga. mit job... ( regner så med at holde igen i januar)
Jeg stemmer RØDT, har sponsorbarn i Afrika, har været u-landsfrivillig... Osv...
Så nej, mine valg hænger muligvis ikke sammen, men jeg VÆLGER at mine børn kan se fordummende tegnefilmskanaler ;) Jeg VÆLGER at de fleste af dem har mobiler, jeg VÆLGER at vi har en vaskemaskine, en opvasker, bil, kæledyr osv... Jeg VÆLGER også at mine børn får slik, dog faktisk ikke ret meget, men snackpeber koster altså også ;)
Så ja, vi må alle finde en balance... Der passer ind i vores liv...
Havde der været en privatskole i nærheden som jeg kunne stå inde for gik mine børn også der, det er der bare ikke længere ( Gik de ellers på indtil 1.dec)
For jo, dem der er mig nærmest er VIGTIGST! Det betyder ikke at alt det udenom ikke er vigtigt... Og jeg gør hvad jeg formår... Men mere kan jeg ikke...

Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #91 Dato: 29 December , 2012, 01:56 »
Spørgsmålet er ikke om man har råd til at købe økologisk, men om man har råd til IKKE at købe økologisk.

Man kan købe mere kylling når man køber ikke-økologisk, men man får mere fedt, mindre protein og mindre omega 3.

http://www.youtube.com/watch?v=3HcW6JOVce0
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #92 Dato: 29 December , 2012, 02:02 »
Hvis nogen er usikre på hvordan forholdene er hos de økologiske ægproducenter kan de tage et kig her. Jeg mener ikke der kan være tvivl om, at det er lysår bedre end det ikkeøkologiske og et ganske rimeligt produkt:

http://www.youtube.com/watch?v=zbj_HrcOTrA

og:

http://www.youtube.com/watch?v=eu2RfUPkvvY

og:

http://www.youtube.com/watch?v=Bp_pwgz9G80
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #93 Dato: 29 December , 2012, 07:25 »
erik det var faktisk ikk for at provokere, jeg skrev det, jeg tror faktisk ikk de lider, bemærk så lige flokstørelsen i mikkels film, samt at man forsøger på industriel vis at løse industriproblemer, ganske vist er det økologisk, men langt fra den økologiske tanke, og langt fra noget der i mine øjne ligner dyrevelfærd.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #94 Dato: 29 December , 2012, 07:37 »
Selvfølgelig lægger burhøns mange æg. For de har ikke andet at tage sig til.

Om det er tegn på en høne har det godt hvis den lægger et æg hver dag, 365 dage om året ?? tjaaaaa.......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #95 Dato: 29 December , 2012, 07:45 »
erik det var faktisk ikk for at provokere, jeg skrev det, jeg tror faktisk ikk de lider, bemærk så lige flokstørelsen i mikkels film, samt at man forsøger på industriel vis at løse industriproblemer, ganske vist er det økologisk, men langt fra den økologiske tanke, og langt fra noget der i mine øjne ligner dyrevelfærd.
Det bliver vi, som skrevet rigtig mange gange før i diverse tråde, aldrig enige om. Prøv at se på disse billeder Lina har taget. Det er billeder af en håndfuld af de ca. 180 høns hun og hendes mand hentede i maj måned. Et par stykker måtte aflives pga. brækkede lemmer og bylder. Bl.a. hønen der ligger i kassen. Hendes bagparti var på str. med en håndbold og fyldt med betændelse. Landmanden opdager ikke, at der er noget galt, når der er stuvet 50.000 høns ind i samme stald. Ser de sunde og raske ud? ??? Dyr uden ret til at udøve deres naturlige adfærd som fx støvbadning og skraben i jorden, har det ganske simpelt ikke godt. Se blot de forsøg med aber fra 50'erne, hvor aberne blev isoleret, men havde adgang til mad og vand. De brød sammen; fik angstanfald og blev mentalt handicappede. Økologiske høns har det heller ikke optimalt, men trods alt en del bedre end en burhøne.

Hvis udviklingen fortsætter som nu, dvs. med mindre dyrevelfærd, så vil jeg næsten ønske, at studiet med hjernedøde høns uden fjer og fødder, men med evnen til at lægge æg, vil blive ført ud i livet og indført i industrien. http://www.b.dk/tech/boer-man-fjerne-burhoens-hjerner
« Senest Redigeret: 29 December , 2012, 09:20 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #96 Dato: 29 December , 2012, 07:59 »
Selvfølgelig har økologiske høns det bedre end burhøns,om end det ikke er optimal.Jeg køber da også økoæg,mælk m.m. samt en masse industriel skrammel som indeholder buræg, sådan er det nok for de fleste,men dyneløfteri og indblanden i andres indkøbskurv ,nej der er min grænse.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #97 Dato: 29 December , 2012, 08:43 »
Tjaaa så har hele min hønsefolk det ihv
Selvfølgelig lægger burhøns mange æg. For de har ikke andet at tage sig til.

Om det er tegn på en høne har det godt hvis den lægger et æg hver dag, 365 dage om året ??
Tjaaaaa så har hele min hønseflok det ihvertfald ad helvede til....
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #98 Dato: 29 December , 2012, 09:38 »
Jeg vil nu også sige at øko høns og fritgående høns, trods alt har det bedre, for de har mere plads, især udenfor hvor de så har mulighed for at dele sig op i mindre flokke eller gå for sig selv og gøre det høns nu gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #99 Dato: 29 December , 2012, 09:47 »
Der mangler stadig en forklaring på hvad der fritager dig for ansvar for den slagtegris du køber kød fra. Den har næppe meget glæde af din omsorg for familiemedlemmer. Ville din sundhed lide skade uden dette kød?


For mig handler mit input til debatten ikke om min sundhed eller om hønsenes velfærd, men om hvordan man kæmper for en god sag - uden at man gør sig til dommer over andre menneskers adfærd!

Jeg ser denne dømme-tendens mange steder, og jeg finder den meget problematisk, og i værste fald skadende for den -iøvrigt næsten altid - gode tanke, der ligger bag.

Den forplumrer enhver saglig debat, den skaber modstand fordi den bliver personlig, og den fjerner fokus fra en ellers meget berettiget problemstilling, der fortjener alle de gode kræfter, der kan samles!

At kalde dem, der køber buræg for dyremishandlere er netop et eksempel herpå!

Jeg går faktisk ret meget ind for dyrevelfærd, men jeg har ikke stor tiltro til den politiske forbruger som middel, der batter ret meget i den store kapitalistiske produktionsmaskine.

Jeg har før skrevet, at jeg tror, at virkningen af den politiske forbrugers indsats svarer til at stikke en fjer ud af kupe-vinduet hvis man vil bremse et løbsk TGV - tog!

Stor problemstilling!

Som under ingen omstændigheder bliver løst ved at vi går og peger fingre af de naboer, som ikke lige har samme adfærd på æggeindkøbsfronten som vi selv har!

http://www.information.dk/40197
« Senest Redigeret: 29 December , 2012, 15:21 Fra Susanne »

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #100 Dato: 29 December , 2012, 09:59 »
Demokrati betyder folkestyre. Hvem, der er folk, og hvordan de så må styre - tja, det kan så udlægges på mange måder.

For mig er udveksling af fakta, synspunkter og holdninger forudsætningen for et demokrati. Hvis man intet ved om et emne, er det meget svært at have en holdning til det. I vore dage er det ikke information, der mangler. Det er til gengæld meget svært at sortere. Leif Tranum er et glimrende eksempel på, at man let risikerer at træffe forkerte beslutninger, når man ikke har tilstrækkelig information. Han har købt skrabeæg, fordi han troede, at hønsene havde væsentlig bedre vilkår end burhøns. Nu har han så fået noget mere information - og så må han afgøre med sig selv, om det skal ændre hans indkøbsvaner. Hovedsagen er, at han nu træffer et informeret valg.

Jeg vil til enhver tid forsvare retten til at udtrykke meninger - men, jeg vil også til enhver tid forsvare retten til at lukke ørerne. For eksempel gider jeg ikke selv udveksle synspunkter om religion, ligegyldigt hvor vigtigt det må forekomme de mennesker, der forsøger at diskutere det med mig. Og hvor urimeligt det end forekommer mig, så er der masser af mennesker, der ikke synes, at dyrevelfærd er vigtig. Det kan jeg (om end nødtvungent :-X) acceptere. Til gengæld synes jeg, det er hvinende vigtigt at oplyse, der hvor folks holdninger er dannet på grund af manglende eller fejlagtig information.

Hvis jeg havde været til stede i Malene V's Fakta, så havde jeg temmelig sikkert også blandet mig i diskussionen og forsøgt at oplyse om hønsenes forhold. Til gengæld synes jeg ikke, at morens cigaretter hører hjemme i en diskussion om dyrevelfærd. Vi køber allesammen ting, som ikke har nogetsomhelst at gøre med vores overlevelse. Om det så er cigaretter, vin, store biler og huse, apps til mobilen, racehøns eller frimærker - tja, det er vel nogenlunde et fedt. Her i landet kunne vi alle nøjes med meget mindre og endda stadig have det godt.

Åh jo, jeg ville da gerne have en verden, hvor jeg bestemte alt :police:. Men jeg vil gerne nøjes med en verden, hvor flest muligt træffer informerede valg. Flere Leif Tranumer, tak!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #101 Dato: 29 December , 2012, 10:08 »
Så er det egentlig faktisk mere et spørgsmål om priotering end penge. For problemet er ikke er ikke om der er råd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #102 Dato: 29 December , 2012, 14:12 »
tanja så jeg ved har man pligt til at tilse sine dyr davlig, dette er jo nok ikk gjort i de tilfælde du omtaler, da dyrene jo nok burde ha været aflivet, når du ligger ind med en viden der jo sikkert kan dokumenteres, har du vel indgivet en politianmeldelse, for vanrygt, hvis ikke, siger det jo alt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #103 Dato: 29 December , 2012, 14:31 »
Jeg ved nu snart ikke hvad denne tråd egentlig handler om :

Er det at fordømme dem, som man tror og mener fordømmer dem som køber buræg eller  ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #104 Dato: 29 December , 2012, 14:34 »
Skrækkelig tråd, hvor fordømmelser og skinhellighed er i højsædet. Respekter dog folk, selv om de ikke foretager de samme valg som jer selv.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)