Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 61590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Miss Christina

• Gæst
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #75 Dato: 28 December , 2012, 12:39 »
Hold da op hvor er der mange der står med Hat og Blå Briller i æg afdelingen og leger spion over for butikkernes kunder
ikke at forglemme oppe ved kassen og ser efter hvad folk ligger i deres kurv/kasse

en hel Popcorn Tråd dam dam er de popcorn mon ØKO eller.... *g

tror da lige der er nogle der prøver at overbevise over for flere i tråden at de i vertifæl
(som Bamse ville havde sagt)
ikke prøver at pådutte hvad der skal købes eller ikke købes.. *f  er der nogle der vil dele popcorn..

Offline ncj

• Bruger
« Svar #76 Dato: 28 December , 2012, 12:50 »
Jeg troede kun det tog 5 minutter at handle i Fakta ;D det kommer der så en hel del ud af :police:
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #77 Dato: 28 December , 2012, 13:22 »
Jeg troede kun det tog 5 minutter at handle i Fakta ;D det kommer der så en hel del ud af :police:

<T *f

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #78 Dato: 28 December , 2012, 13:49 »
Hold da op hvor er der mange der står med Hat og Blå Briller i æg afdelingen og leger spion over for butikkernes kunder ikke at forglemme oppe ved kassen og ser efter hvad folk ligger i deres kurv/kasse
Det er naturligt, at hvis der er noget du går op i, så interesserer du dig for de ting. Vel sagtens det samme, som når nogen lægger mærke til, at den stærkt overvægtige køber pomfritter på McDonalds og ikke en salat, eller den syge mand med drop i armen og en fæl hoste, som står og ryger foran indgangen til hospitalet, eller den unge knægt med hættetrøjen der er ude og lufte sin kamphund uden snor. Jeg lægger så mærke til, hvilke æg kunderne tager når de står ved køledisken. Der er nok ingen der går hen til hverken den tykke, den syge eller den unge mand, og konfronterer vedkommende med sine holdninger. Lige som jeg heller ikke siger noget til den der står med buræggene i hænderne nede i Brugsen.

Så vidt jeg husker, har du været deltagende i tråde om katte, og hvornår de må tages fra moderen osv. Det interesserer nemlig dig, og derfor lægger du mærke til det. Ret mig gerne, hvis jeg husker forkert.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #79 Dato: 28 December , 2012, 15:15 »
Jeg har siddet lidt og funderet lidt over tingene. Hvis vi ikke udnytter naturen som vi gør, så ville der nok være mere sult rundt i verden.
Jeg har set kæmpe plantager i Malaysia beregnet på olieproduktion. På bekostning af junglen og dyrelivet.
Jeg har set høns på markedet i Indonesien bundet sammen i benene, hvor de hang med med hovedet nedad.
Jeg har set krokodiller i Congo, hvor benene var bundet om på ryggen, hvor man skar skiver af kød, medens de stadig var levene.
Fiskerne over hele kloden, hiver fisk op, som så lider en langsom kvælningsdød. Ud for Fanø, Manø og Rømø bliver der fanget hesterejer, som så køres til Maroco for at blive pillet, for så at blive kørt op til Holland og Tyskland og solgt. For hver kg. rejer der bliver fanget, bliver der slået 6 kg. fiskeyngel ihjel.
I Amasona fælder man skovene for at få eksotisk træ, og hvor man så bagefter opdrætter kvæg for at få billig oksebøffer.
I rigtig mange lande har vi burhøns/ skrabehøns/ dyr under kummerlige forhold for at vi kan få billige fødevare.
Landbruget dyrker jorden så intensivt, at den naturlige gødning forsvinder, og vi må tilsætte gødning og kemikalier, for at vi kan få brød og grønsager nok.
Jordens befolkning vokser og vokser, så alt hvad jeg har skrevet om, må også øges for at få mad nok, er der så plads til dyreveldfærden.
Jeg spørger bare.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #80 Dato: 28 December , 2012, 16:38 »
Jeg har siddet lidt og funderet lidt over tingene. Hvis vi ikke udnytter naturen som vi gør, så ville der nok være mere sult rundt i verden.
Jeg har set kæmpe plantager i Malaysia beregnet på olieproduktion. På bekostning af junglen og dyrelivet.
Jeg har set høns på markedet i Indonesien bundet sammen i benene, hvor de hang med med hovedet nedad.
Jeg har set krokodiller i Congo, hvor benene var bundet om på ryggen, hvor man skar skiver af kød, medens de stadig var levene.
Fiskerne over hele kloden, hiver fisk op, som så lider en langsom kvælningsdød. Ud for Fanø, Manø og Rømø bliver der fanget hesterejer, som så køres til Maroco for at blive pillet, for så at blive kørt op til Holland og Tyskland og solgt. For hver kg. rejer der bliver fanget, bliver der slået 6 kg. fiskeyngel ihjel.
I Amasona fælder man skovene for at få eksotisk træ, og hvor man så bagefter opdrætter kvæg for at få billig oksebøffer.
I rigtig mange lande har vi burhøns/ skrabehøns/ dyr under kummerlige forhold for at vi kan få billige fødevare.
Landbruget dyrker jorden så intensivt, at den naturlige gødning forsvinder, og vi må tilsætte gødning og kemikalier, for at vi kan få brød og grønsager nok.
Jordens befolkning vokser og vokser, så alt hvad jeg har skrevet om, må også øges for at få mad nok, er der så plads til dyreveldfærden.
Jeg spørger bare.

Regnar  ;)   /o /o /o /o /o /o /o /o

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #81 Dato: 28 December , 2012, 17:00 »
Nu vare det vel ikke længe før vi skal læse i avisen at en der købte æg fra burhøns er blevet overfaldet i en butik.
De her på forummet der skriver i8 denne tråd minder mig lidt om nogle fodboldfans jeg kender de kan kun se det ene hold der eksistere ikke andet.
Jeg synes i skulle klappe hesten lidt eller også gøre noget alvorligt ved det, start en bevægelse mod burhøns som Hugh gjorde i England om det har hjulpet noget ja jeg tror han har fået omvendt en del.
Så længe man bare kigger ondt efter dem der køber disse æg, det være sig fra burhøns, fritgående eller økologiske der er ingen af dem der har det særligt godt, så hjælper det ikke noget, for dem der køber æggene er ligeså nærtagne som alle andre .

Tanja angående din dyne du har læst på deres hjemme side at de kun brugte dun fra slagtede dyr og det valgte du at tro på, hvad nu vis der er en der har fortalt denne mor at burhøns har det godt er det anderledes.

Min mening er så at alle skal holde op med at købe æg i forretningerne da der ikke er nogle produktions høns der har det godt efter min mening, jeg vil kun give en person der har skrevet i denne tråd ret og det den der skrev man skulle lade være med at købe æggene for det der er i æg kan fås fra andet mad.
Med venlig hilsen og rigtig godt nytår og er der en der starter et eller andet vil jeg gerne være den første der skriver under eller melder mig ind jeg har bare ikke selv kræfter eller evner til at starte op.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #82 Dato: 28 December , 2012, 17:04 »
 *t *t *t
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #83 Dato: 28 December , 2012, 18:02 »
...er der en der starter et eller andet vil jeg gerne være den første der skriver under eller melder mig ind jeg har bare ikke selv kræfter eller evner til at starte op.

Man kan trykke "Synes godt om" her hvis man er på Facebook. Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Man støtter derved, at man ønsker salg af æg fra racehøns lovliggjort = flere æg fra små brug til salg = færre æg fra indstustrien. Mit naive forsøg og håb om bedre vilkår for hønsene, og for større mangfoldighed blandt vores fødevarer.

Der er også siderne "Næsby Hønseri" hvor stifterne Lina og Stefa blev nomineret til Årets Dyreven af Dyrenes Beskyttelse, for deres kamp for at genhuse burhøns, samt siden "Burhønsenes Befrielsesfront" hvor ejeren af siden, Signe Wenneberg, ligeledes blev nomineret som Årets Dyreven.

Man kan også melde sig ind i foreningen "Frie Bønder - Levende Land" som er en lille forening der kæmper for bedre vilkår for de små landbrug og for hobbyavlerne. www.levende-land.dk

Mht. min dyne. Tja, måske har du ret. Producenterne af buræg prøver i hvert fald at bilde forbrugerne ind, at hønsene i de berigede bure har det godt, og sælger deres æg under navne som "Livskraft æg" og "Rasmus Klump æg". Jeg ved ikke hvordan min dyne "har levet" mens den var i live, men jeg har jo også ærligt skrevet, at jeg ikke er hellig eller perfekt mht. til mit ønske om bedre dyrevelfærd. Lige nu ligger der et stykke kogeflæsk fra en tremmegris og snurrer i en gryde, som skal blive til en grønkålssuppe om lidt. Havde jeg kunnet vælge en øko-model, havde jeg gjort det, men det føres ikke i min Dagli'Brugsen. Jeg har uddybet det før, og behøver vist ikke gøre det igen her.
« Senest Redigeret: 28 December , 2012, 21:07 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #84 Dato: 28 December , 2012, 22:02 »
hvem siger at burhøns lider, alle ved at høns skal ha det godt for at ligge æg, og det gør burhønsene, rigtig godt enda, så mon de lider så meget som nogle gør det til, og så set i forhold til hvad forhold nogle uvidende hobby hønseejere og udstillere byder deres dyr. herunder oss mine efterårs kyllinger, der jo sikkert døde af sult, fordi de brugte tiden under skrukken istedet for ved fodderautomaten.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #85 Dato: 28 December , 2012, 22:34 »
hvem siger at burhøns lider, alle ved at høns skal ha det godt for at ligge æg, og det gør burhønsene, rigtig godt enda, så mon de lider så meget som nogle gør det til,

Aaaarh, Kristian. Det tror jeg simpelthen kun du skrev for at provokere.

Det er jeg så til gengæld også sikker på at du gjorde.

Så jeg vælger at 'overse' din kommentar og ikke argumentere yderligere.
Mvh
Erik Andersen

Offline dots

• Passiv bruger
« Svar #86 Dato: 28 December , 2012, 22:47 »
Regnar, du har så evig ret !
Ude i den ganske verden vil dyrs velfærd altid afspejle hvordan befolkningen har det, jo bedre vilkår for mennesker - desto bedre for dyrene.

Lige her har vi ikke det helt store slid og slæb for at skaffe det daglige brød - Bogstaveligt talt! - så her, skulle man mene, der både var plads og hjerterum til at (til)lade dyrearter at leve tilnærmelsesvis så godt som os andre...
Hilsen Dorte

1,4 Lys Sussex
0,5 Isa Brown
0,4 Amberlink
0,2 Wyan"Becca"
1,1 Basenji
2,1 Welsh Cob sec C & Partbred

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #87 Dato: 28 December , 2012, 22:56 »
Jeg spørger bare.

Det var mange postulater på en gang. Nogle af dem er uden tvivl rigtige.

Jeg vil nøjes med at kommentere på dit spørgsmål. Om der er plads til dyrevelfærden.

Alt er relativt, men for en meget stor del af den danske befolkning, vil jer argumentere for, at der ihvertfald et langt stykke hen ad vejen er 'plads' til dyrevelfærd. Det er et spørgsmål om prioritering af ens midler. Lidt mindre bil, lidt mindre hus, lidt mindre raketter til nytår (dvs lidt mindre 'pral' overfor omverdenen).

Måske det er her 'nøglen' ligger. Fremtidens 'pral' overfor naboer og omverdenen skal være at 'her køber vi kun dyrevelfærdsbevidst'. Det skal gøres til det nye statussymbol i DK.

Andre steder i verden ser det naturligvis helt anderledes ud, men lad os i udgangspunkt begrænse os til at se på lille Danmark.
Mvh
Erik Andersen

Offline dots

• Passiv bruger
« Svar #88 Dato: 28 December , 2012, 23:00 »
Pilegården: Problemet er nok at der i dette lille land sidder ganske mange, som aldrig har set hvordan det "ellers" kan være, og ligeledes måske "ikke ser" når de er ude på ferie feks..
Hilsen Dorte

1,4 Lys Sussex
0,5 Isa Brown
0,4 Amberlink
0,2 Wyan"Becca"
1,1 Basenji
2,1 Welsh Cob sec C & Partbred

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #89 Dato: 29 December , 2012, 00:42 »
Dejligt med denne debat. Så tak til alle der gider deltage.

Susanne. Jeg kan sagtens tåle at blive kaldt: "moralsk fordømmende, fingerpegende, bedrevidende og nedladende". Det påtager jeg mig gerne, hvis det kan få nogen til at tænke over deres forbrug af buræg og industrigrise. Men sjovt nok er det dig og ikke mig der har behov for at sætte sådanne prædikater på dem man debatterer med. Men mon ikke du her gør dig skyldig i præcis det du anklager mig for?
Der mangler stadig en forklaring på hvad der fritager dig for ansvar for den slagtegris du køber kød fra. Den har næppe meget glæde af din omsorg for familiemedlemmer. Ville din sundhed lide skade uden dette kød?

Miss Christina m.fl., det der har fået mig til at kigge i indkøbskurve er de hundredevis af sange fra de varme lande jeg har hørt gennem årene med dårlige undskyldninger for hvorfor man ikke købte økologisk. "Jeg har simpelthen ikke råd", er den mest udbredte. Kunne det virkelig passe at flertallet af den danske befolkning var så hårdt presset økonomisk?
Indkøbskurvene fortæller en anden sandhed.

Men det er ikke rart at blive konfronteret med at man vælger luksusvarer og personlig nydelse/misbrug frem for dyrevelfærd. Det er så træls at løbe tør for argumenter.

Regnar. Økologi er intet problem i forhold til at brødføde verden. Det er en vandrehistorie uden faktuel basis. Eksempelvis kan man flytte forbrug fra kød til vegetabilske produkter, eller fra oksekød til fjerkræ og opnå enorme mængder af ekstra mad. Mon ikke vi kan leve med at vende tilbage, til det lidt mere beherskede kødforbrug vi havde for et par generationer siden?

Allan, at påstå at det vel ikke varer længe inden en køber af buræg bliver overfaldet er langt ude. Det er skræmmekampagne og der er intet i denne tråd der modsiger at det ville være lige så sandsynligt med et overfald på en kritiker af buræg. Men begge dele er uden hold i virkeligheden. Lad nu være med at piske stemningen unødigt op.
« Senest Redigeret: 29 December , 2012, 00:56 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).