Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 53783 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #45 Dato: 27 December , 2012, 08:29 »
Det er en kedelig tendens der i det hele taget er i landbruget. Jeg tror ikke, at der er meget der ændrer sig, så længe produkterne fra tremmegrise, burhøns osv. er tilladte. Forbrugerne, mange af dem, køber det billigste, også selv om der er råd til et bedre produkt. Det gælder alt fra TV til plæneklippere til fødevarer. At sige, at burhøns har det godt, fordi det er tilladt er stadig noget jeg er dybt uening i. Ingen dyr er skabt til at sidde i et bur /d.

Regeringens nyeste tiltag er supermoderne svinefabrikker, der skal placeres så gyllelugten ikke forstyrrer naboerne. En grim tanke, for hvorfor skal svinefabrikkerne gøres større og gemmes væk? Det ville være meget mere ideelt for alle; miljøet, de små samfund og for dyrene, hvis der blev flere små landbrug i stedet for.

Og så kan man jo sagtens være en god dyreven uden at alting skal være økologisk. Jeg er ret ked af, at nogen kalder mig for hellig, og for at blive sammenlignet med en af de aktivister der lukker mink ud. Jeg er en ganske almindelig forbruger der blot har fået øjnene op for, hvor grelt det står til med dyrene i de store stalde, og hvor urimeligt små bønder og hobbyavlere behandles af myndighederne. Det kan da ikke passe, at vi ikke må tage et valg selv? Men sådan er det i øjeblikket. Det er ikke muligt for den enkelte forbruger at købe æg og kød ved vejen fra en lille hobbyavler som mig.

Jeg håber stadig på, en dag, at dyrene kommer ud af burene, og at det en dag ikke længere accepteres at importere dyr fra udlandet, hvor velfærden ikke har været i orden.
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 08:32 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #46 Dato: 27 December , 2012, 09:07 »
Er det bare mig eller er folk her på Forum blevet meget nærtagne ?? Jeg mener der fares straks i flint over at der er nogen, som undres over folk som har råd til smøger og køber buræg, fordi der ikke er råd til økoæg.

Så bliver dem som synes det straks stempelt for at være fordømmende, frelste osv...

Jeg UNDRE mig da også at nogen folk piver over at de ikke har råd til mad, bolig og børnene. Og at de så samtidigt "skovler" smøger og øl på indkøbsvognen i stedet. Og ja misbrug er svært at komme ud af, men hvor der er vilje er der som regel vej og hjælp at hente.

Og nej jeg er bestemt heller ikke rig og må også priotere hvad jeg vil bruge mine penge til..

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #47 Dato: 27 December , 2012, 09:17 »
Ja jeg syntes man er fordømmende når man ikke kender hele sandheden.... og jeg er det selv...(kan desværre ikke helt sige mig fri)  Jeg syntes f.eks at Gustav, Linse og Sidney Lee er snot hamrende dumme, men i bund og grund har jeg intet at have det i andet end nogle få TV klip hvor de dygtige TV folk har sørget for at vi netop tænker sådan..... Jeg var også propfyldt med fordomme da jeg skulle hente vores papegøje i Volsmose... Jeg var sikker på at, da vi gik der den mørke aften for at finde den opgang vi skulle ind i, ville blive skudt et utal af gange, min lille blonde datter ville blive voldtaget og de høns jeg havde bag i bilen var halalslagtet når jeg kom tilbage.... Jeg var ved at dø af skræk da jeg var pint til at spørge en hættetrøje om vej.... jeg var sikker på familien der havde papegøjen var en flok uintegrerede bøller.... og ved I hvad... vi blev hverken slået ihjel eller voldtaget eller halalslagtet og både hættetrøjen og familien var kanon søde og flinke.  Så jeg kunne jo heldigvis konkludere at i denne situation var jeg den der var den dummeste. 
Min gode ven sagde i går aftes da vi lige sad og diskuterede denne tråd.... at hvis man lige kunne få et snappy flashback... så kunne man måske have stukket en 10'er i hånden på tøsen og sagt her, det er til differencen så du kan få økoæg... for moren var jo ikke afvisende ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #48 Dato: 27 December , 2012, 09:23 »
Min far døde som knapt 72 årig, min stedmor døde som knapt 71 årig, begge røg rigtigt meget og begge døde af rygerrelaterede sygdomme. Min far var endda meget stolt over at have røget siden han var 7 år.....

Når jeg snakkede med dem omring rygnig, så fik jeg altid fortalt at jeg var frelst og hellig (jeg ryger ikke, for jeg har ikke råd til det) og min far kunne også altid fortælle om 1000 vis af andre ting som var langt farligere.

Han kendte også ham som blev 120 år og havde røget hele sit liv og han kendte også hende som aldrig har røget og som døde af lugekræft som 40 årig.

Jeg fordømte dem aldrig ikke eller så ned på dem, det var jo deres egne valg....... jeg savner dem bare RIGTIG meget.......... ligeså meget som den lille pige i Fakta sikkert vil komme til at savne sin mor, når smøgerne kræver sit offer.

Undskyld det har ikke meget med buræg at gøre......
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 09:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #49 Dato: 27 December , 2012, 09:37 »
Lene:  *l   hvem har egentlig råd til misbrug.... man har måske økonomisk, men lige præsis det du skriver her.... hvem har egentlig så råd...
rammende og rørende... og man forbander sit efet misbrug... det gør jeg i øvrigt hver dag for jeg har også haft rygepause på 5 år og en exryger bliver aldrig en glad ryger... men jeg var skubbet næsten ud over kanten og på et plan i livet hvor en narresut var trygheden man manglede... forklare det kan jeg ikke... Men som misbruger har jeg også ndskyldningen parat... jeg vil hellere ryge smøger for en tid, end jeg vil drikke alkohol, man bliver trods alt ikke helt så dum i roen af smøger....
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #50 Dato: 27 December , 2012, 09:53 »
@ Wanda
 jeg er også en af dem der ryger og jeg en svigerinde der er exryger hun hakker hele tiden på os ryger
 men jeg hakker da ikke på hendes ølforbrug der starter hver dag kl. 10 for jeg er da ligeglad det er
 hendes valg smøger er mit valg og sparer så på andre ting.
                           mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #51 Dato: 27 December , 2012, 10:21 »
Næh alkohol er trods alt endnu værre og desværre kan alkoholikeren ikke selv se det de ødelægger og dem de skader af pårørende. Det ved jeg, jeg har desværre selv selv kendskab til nogle...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #52 Dato: 27 December , 2012, 11:34 »
Vi har allesammen et valg, som der så rigtigt bliver skrevet her i tråden.

Men at vælge rigtigt er en problemstilling, som har SÅ mange facetter, at ingen kan tillade sig at se ned på andres valg!

Her er et tænkt eksempel: hvis jeg fra nu af beslutter mig for at købe madvarer af allerbilligste slags ( æg, danpokyllinger, flæskestege, hakket oksekød osv ) og bruger det derved indtjente overskud på at støtte kampen mod tortur eller tvungen børneprostitution, er det  så et godt valg eller et skidt valg?

Ingen i Fakta ville kunne se mine motiver!

Og jeg ville iøvrigt også fortælle mit lille barnebarn, at hønsene har det godt - der er grænser for, hvilke problemstillinger små børn skal forholde sig til!

Der ER så mange måder at forholde sig til verden og til andre på, og den med stenen, Erik kan jeg absolut kun tilslutte mig :)


Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #53 Dato: 27 December , 2012, 14:09 »
Nu vil jeg udsætte mig selv for at blive upopulær igen igen.

Jeg kalder en stor del af indlæggene Kjøbenhavneri.

Fordi det lyder lidt Morten Koch og de gårde der kan producere 64 æg om dg kan hvis nok ikke dække behovet.

Burhøns er forfærdeligt,øko lidt bedre men hvad med høns i haller på dybt støelse,øko eller ej.

Den med øko er ok med mig,men tænker vi grøntsager,er der betydeligt flere der ønsker øko end der er der ønsker at luge.

Så er der jo også lige den lille kensgerning,at før i tiden blev der spøjtet,og brugt medicin ret uhæmmet,idag har afgifter samt forbud bragt det meget ned,igamle dage blev grøntsager generelt spøjtet forebyggende,idag efter behov.

Iøvrigt lever mine søer i normale bure,fedesvin i stier,vores ænder i haller,med adgang til svimmingpool.

                         Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #54 Dato: 27 December , 2012, 14:25 »
Det er et meget tænkt eksempel Susanne.

Jeg vil vove den påstand, at de der køber økologisk også har større tendens til at stemme på partier der vil gøre mere for udsatte grupper og større tendens til at give penge til godgørende formål.

Det er i hvert fald en tendens jeg meget tydeligt har kunnet observere blandt de mennesker jeg har mødt i mit liv. Jeg kan ikke rigtigt finde anden forklaring end at det er graden af egoisme der varierer.

Og vær nu venlig at lægge mærke til, at jeg bruge ordet tendens. Jeg ved altså godt, at der findes undtagelser.

Det er aldrig rart når andre påpeger de fejl man begår. Men det er sundt og positivt, at andre gider engagere sig. Ellers er der da ikke nogen som udvikler sig. Det har ikke noget at gøre med at kaste sten.
Jeg vågnede ikke op en dag med et brændende ønske om at bruge 2000 kr ekstra hver måned på noget jeg ikke umiddelbart kunne se en effekt af. Men jeg har lyttet til en hel masse kritikkere af det der engang var min livsstil, og konkluderet, at de havde ret.

Vores samfund er ikke perfekt. Og det bliver med garanti aldrig bedre hvis man ikke må kritisere andet end det der allerede er ulovligt. Men naturligvis skal man være tilbageholdende med at gøre sig til dommer over enkeltpersoners valg. Men ingen er tvunget til at købe økoæg. Der findes intet i æg, som man ikke kan få i andre fødevarer.
Det mest destruktive "argument" af alle, er det der handler om at man ikke må kritisere noget som helst, hvis man ikke er perfekt. Jeg vil endnu engang opfordre alle til at holde op med at lede efter undskyldninger, og i stedet tage medansvar.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #55 Dato: 27 December , 2012, 14:46 »
Jeg kalder en stor del af indlæggene Kjøbenhavneri. Fordi det lyder lidt Morten Koch og de gårde der kan producere 64 æg om dg kan hvis nok ikke dække behovet.
Først Niels: hvor er jeg glad for, at det ikke var dig der var den dræbte på Phillippinerne for nogle dage siden. Jeg måtte google et stykke tid, for at finde ud af, at der hvor du bor, ikke er i den samme region, som der hvor den anden dansker boede. Det var da en skrækkelig historie. Godt at høre fra dig igen.

Og så..., kjøbenhavnerier..., hmmm., nej. Der er vi ikke enige. Man behøver såmænd ikke bo i København, for at ytre ønske om at behandle dyrene godt. Jeg selv er ud af gammel bondeslægt ;).

Idéen med mange små producenter er netop, at de tilsammen kan 1) dække behovet 2) gavne dyrevelfærden og 3) sætte skub i de små samfund igen.
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 14:48 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #57 Dato: 27 December , 2012, 15:26 »
Hej Tanja og tak for dine tanker,du var absolut ikke alene venner og bekendte bombadere mig og jeg anede ikke hvad de talte om.

Ham der blev dræbt var samme alder,og på kortet

i avisen var angivet Rosario hvor jeg bor,men der er 50 steder der hedder rosario,og han boede i den anden ende af landet.

Jeg ønsker absolut dyr har det godt,men den med de små brug holder jo ikke i byretten,de blev jo lukket for en del år siden,prøv lige at gange og dividere lidt på aktuelt behov for æg,så tror jeg du vil finde ud af det ikke kan lade sig gøre,men det jeg foreslår er en mellemting.

Jeg har kigget meget på free range poultery,og overvejet ,men mit problem er at høns får sygdomme det gør mine ænder ikke,hvis der ikke er smittekilde,så hvis jeg vil starte med free range er det i en anden del af min farm.

Jeg er fra nordsjællands bondeland og når nogen talte lidt luftigt der kaldte vi det Kjøbenhavneri,der af ordet og formulering.

                    Vh Niels

50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #58 Dato: 27 December , 2012, 15:29 »
Idéen med mange små producenter er netop, at de tilsammen kan 1) dække behovet 2) gavne dyrevelfærden og 3) sætte skub i de små samfund igen.

1) behovet er nok meget svært at dække. Idet der produceres æg og kyllinger i svimlende antal.
2) Det vil helt sikkert gavne dyreveldfærden.
3) Det vil sikkert også kunne sætte skub i de små samfund igen, HVIS altså folk køber produkterne.

Men desværre vil mange helst nyde istedet for at yde. Så der er ikke mange som har "tid" og lyst til at holde et mindre husdyrhold. Og desværre er der heller ikke penge i det, kun arbejde.

Men det kunne da være fedt hvis flere havde husdyrhold og måske endda også lidt køkkenhaver, så der var muligt at købe ved stalddøren. Men her er der så den stadig strammere lovgivning at slås med, som gør det næsten umuligt at have med at gøre. /d /d
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 15:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #59 Dato: 27 December , 2012, 15:51 »
Lige et spørgsmål ang. æg.Hos os har vi altid ,i de perioder,vi har været uden egne høns,købt skrabeæg i Fakta.Vi har altid været tilfreds med dem.En rimelig pæn farve på blommen og en god smag.Helt fine BRUNSKALLEDE æg.Indenfor de sidste måneder har de ikke altid været brune men hvide som buræg.Hvorfor ? Jeg har altid forbundet skrabeæg med farven brun og buræg med farven hvid.Hver gang jeg åbner en ny bakke æg og de er hvide,tænker jeg : Snydt igen.Det er buræg.Jeg har prøvet at kontakte Danæg men uden at få svar.Hvad mener i andre ? Bliver man snydt og får buræg når man betaler for skrabeæg ?

Hilsen Leif
Kanariefugle.