Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene hakker i hanens ben...  (Læst 8305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan Kölner

• Bruger
    • Kennel DAN de DOES - aktive Schapendoes
Sv: Hønsene hakker i hanens ben...
« Svar #15 Dato: 24 Maj , 2013, 08:37 »
Vi forsøgte med en form for ildelugtende spray og klorhexidin-pulver. Pulveret holdt sårene rene og helede forholdsvis hurtigt, men den ulækre spray generede ikke de hakkende høns særlig meget, på trods af at det var faktisk rimelig dyrt...
Efter 3 mdr. hvor den stakkels hane måtte opholde sig i en krog inde i hønsehuset, mandede hans sig endeligt op og satte hønsene på plads, så problemet er løst.
Desværre fik han i de 3 mdr. ikke styrket og trænet sine benmuskler, så nu hvor han er en høj, stor og tung hane på over 5 kg, kan han næsten ikke gå på sine rystende ben.
Det koster ham desværre nok livet nu hvor han han har nået at parrer hønsene, og en ligger nu på en håndfuld æg.
Held og lykke med dit problem.
Mange hilsner fra
Jan Kölner
www.dandedoes.dk

Brahma 1,4 (2 sort/guld, 1 blå/guld, 1 Colombia, 1 blå/sølv)
Lohmann 0,1
Paduaner 1,1 (sort/guld)
Schapendoes 3,1
Norsk Skovkat 1,0

Offline 25D

• Passiv bruger
Sv: Hønsene hakker i hanens ben...
« Svar #16 Dato: 25 Maj , 2013, 07:12 »
Problemet med hakkeri i hønens ben ser ud til at være under kontrol nu, købt en dåse med hjortetaksolie (dyr) men tilsyneladende effektiv, fangede hønen og mens jeg havde den i favnen sprayede min mand dens  ben (det var ikke særlig gennemtænkt, så jeg fik også selv glæde af duften..) nå pyt, ved tilbagekomst i hønsegården og efter at have fået få hak, stoppede interessen og den fik lov at være i fred, dog vil jeg nævne at den vist også selv var lidt påvirket af den grimme lugt, men dagen efter ser den frisk og upåvirket ud.....
De venligste hilsener herfra  Gørlev