Hej og rigtig glædelig jul til jer alle sammen.
Så er mine orpinton høns lige begyndt at lægge æg, (og så i den kulde og det mørke). Det er jo rigtig dejligt, da jeg ikke havde forventet noget før foråret, på trods af deres alder (9 måneder).
Det er som sådan ikke noget problem, men jeg er godt nok overrasket over hvor meget de larmer under deres æglægning. Det er den "klassiske bork bork æggg... lyd" men hold da op det er godt nok højt. Tidsmæssigt står det på ca. 1 time til halvanden.
Mit spørsmål til jer, der ved meget mere end mig, er om dette høje tonefald vil fortsætte, eller vil de med tiden dæmpe sig lidt. Kunne forrestille mig, at der muligvis er lidt mere smærte i deres første æglægninger, end når de er kommet godt i gang.
Min søster har nogle sussex havehøns og dem høre man stort set ikke når de lægger æg. Tænker at i forhold til rovdyr og sådan, (hvis man tænker at de levede vildt), at det ikke ville være så smart at skabe sig sådan. (Så ville man i hvert fald hurtigt blive spist).
Er det værst i starten, eller er det racebetinget, eller kan man ikke rigtig sige noget om det.
Med et stort ønske om en glædelig jul og et rigtig godt nytår til jer alle sammen. Samt tak for det gamle