Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Overraskende meget lyd ved æglægning. Aftager det med tiden?  (Læst 3099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Hej og rigtig glædelig jul til jer alle sammen.
Så er mine orpinton høns lige begyndt at lægge æg, (og så i den kulde og det mørke). Det er jo rigtig dejligt, da jeg ikke havde forventet noget før foråret, på trods af deres alder (9 måneder).
Det er som sådan ikke noget problem, men jeg er godt nok overrasket over hvor meget de larmer under deres æglægning. Det er den "klassiske bork bork æggg... lyd" men hold da op det er godt nok højt. Tidsmæssigt står det på ca. 1 time til halvanden.
Mit spørsmål til jer, der ved meget mere end mig, er om dette høje tonefald vil fortsætte, eller vil de med tiden dæmpe sig lidt. Kunne forrestille mig, at der muligvis er lidt mere smærte i deres første æglægninger, end når de er kommet godt i gang.
Min søster har nogle sussex havehøns og dem høre man stort set ikke når de lægger æg. Tænker at i forhold til rovdyr og sådan, (hvis man tænker at de levede vildt), at det ikke ville være så smart at skabe sig sådan. (Så ville man i hvert fald hurtigt blive spist).
Er det værst i starten, eller er det racebetinget, eller kan man ikke rigtig sige noget om det.
Med et stort ønske om en glædelig jul og et rigtig godt nytår til jer alle sammen. Samt tak for det gamle ;)
« Senest Redigeret: 22 December , 2012, 09:38 Fra Paw Hansen »
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Overraskende meget lyd ved æglægning. Aftager det med tiden?
« Svar #1 Dato: 22 December , 2012, 09:49 »
Det er lidt forskelligt fra stamme til stamme. Men jeg synes godt nok at 1 time er lang tid. Her siger hovedparten af hønerne nærmest ikke noget. Og dem der snakker lidt gør det kun i et par minutter.

At de larmer er nok ikke for at lokke rovdyr til men hvis der er rovdyr i nærheden så lokker hønen dem jo hen til "lyden" og dermed væk fra ægget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #2 Dato: 22 December , 2012, 09:52 »
Tillykke med ægget.  :)

Jeg tror ikke umiddelbart at det er racebestemt.
Jeg har f.eks en blandingshøne (orpington og isa warren) som larmer helt vildt en halv time før ægget kommer og længe efter. Sådan har hun gjort i det nu 1 år hun har lagt æg. Mine isa´ere kan finde på at larme noget når de har lagt æg, men det er ikke altid.
Jeg har endnu til gode hvordan mine orpington´er gør da de endnu ikke er begyndt at lægge æg.

Og god jul og godt nytår til dig og dine også  !mc
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2012, 11:38 »
Tiden jeg beskriver er for størstedelen af tiden på reden. Efter ægget er lagt brokker de sig kun 5-10 minutter. Undre mig meget at de larmer sådan imens de sidder på redden.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 December , 2012, 13:14 »
Mine dv. Orpinton siger ikke noget før i det øjeblik ægget smutter ud og et halvt minut efter. Min dv. Maran har aldrig sagt noget, men min australorp bl. Praler højlydt i 5-10 min  /o. Silken snakkede pludrede bare, men det gjorde hun konstant alligevel  *b
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 December , 2012, 13:21 »
Tillykke med ægget ;D /o, finere julegave fås ikke :laugh:.
Mine 4 orpingtoner begyndte æglægningen for en god måneds tid siden. I starten var det med en del spetakkel, men nu går det ret roligt for sig. Ofte bliver lægningen slet ikke meddelt, og ellers er det med kort æggelyd efter æg. En time i redekasse kan også forekomme hos os. Om det så er almindeligt ved jeg ikke, men jeg er overrasket over hvor stille mine orper er.
Måske bliver dine mere stille med tiden.