Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: tid til hvad, hvornår?  (Læst 8041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
tid til hvad, hvornår?
« Dato: 21 December , 2012, 09:10 »
Ja, nu tænker jeg der må sidde nogle med noget erfaring inden for udrugning af moskusæg i maskine, som måske kan øse lidt viden, og fortælle mig hvornår det er tid til hvad?
Sagen er den jeg for 19 dage siden fandt jeg tilfældigt en skjult rede i vores legehus, med 35 moskusæg. Da vejret på det tidspunkt var sne og frost, gik der lidt panik i mig og jeg samlede hurtigt alle æg i en lille kurv, startede rugemaskinen og satte temp. til 37,6 grader og fugt til 55%. Og de blev forsigtigt lagt i varmen. på 3 døgn læste jeg så at de skulle have været vasket i lunkenvand. Så det gjorde jeg meget forsigtigt og holdt ægget så stille som muligt imens så kimet ikke skulle blive rystet løs. Det er nu 19 dage siden de blev sat i, og tilbage er nu 21 æg. Nogle er jeg dog meget i tvivl om de er i gang eller er gået i stå, så det må tiden vise.
Men nu til sagen. Hvornår er det fugten skal hæves og vigtigt hvornår er det de ikke længere skal vendes, men blot ligge klar til klækning?
På hvilket døgn plejer de at komme ud?
Det ser ud til udviklingen er meget forskellig på æggene, kan det passe, eller er det bare hvordan de ligger sig i ægget der snyder?
FORTÆL FORTÆL  <+
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: tid til hvad, hvornår?
« Svar #1 Dato: 21 December , 2012, 11:12 »
I rugemaskine plejer moskus æg at klække fra 33. til 35. dagen.

Moskus (og gåse- ) æg er nogen af de sværeste æg at ruge ud overhovedet, hvis du spørger mig.
Hvis du er i tvivl om nogen, så lad dem blive i maskinen men de er sandsynligvis "stået af" hvis der er stor forskel i udvikling. Eller ihvertfald svage og klare den sandsynligvis ikke til klækning.

Nogen er helt fanatiske med hvornår de stopper at vende dem. Her bliver de vendt helt indtil der er hul på de første æg. Derefter kommer de i klækkeren.
Anden stopper jo heller ikke med at bevæge sig når der er gået eks. 32 dage.

Hvor stor er lufblæren?

Jeg synes at 55% luftfugtighed er for meget men dette er der også mange delte meninger om.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 December , 2012, 19:44 »
I rugemaskine plejer moskus æg at klække fra 33. til 35. dagen. Nervepirrende laaaang tid endnu ::)

Moskus (og gåse- ) æg er nogen af de sværeste æg at ruge ud overhovedet, hvis du spørger mig. Hvad/hvorfor ?

Hvis du er i tvivl om nogen, så lad dem blive i maskinen men de er sandsynligvis "stået af" hvis der er stor forskel i udvikling. Eller ihvertfald svage og klare den sandsynligvis ikke til klækningen.Jeg har sorteret hårdt fra starten, jeg er lidt ræd for om rygtet for de kan eksplodere og inficere resten passer. Lige nu er der bevægelse i 15 æg. 3 er med blodåre og skygger, men de ligger stille. 4 regner jeg med ryger ud om 1-2 dage de ser meget mørke ud. alle har samme størrelse luftblære.

Nogen er helt fanatiske med hvornår de stopper at vende dem. Her bliver de vendt helt indtil der er hul på de første æg. Derefter kommer de i klækkeren.
Anden stopper jo heller ikke med at bevæge sig når der er gået eks. 32 dage.
Lyder da fornuftigt /o

Hvor stor er lufblæren? Ca. som en femmer.

Jeg synes at 55% luftfugtighed er for meget men dette er der også mange delte meninger om. Hvad ville være det mest optimale? Hvornår- Og hvor meget hæver du fugten?

Danny

Mange tak for de brugbare svar Danny. Jeg har kun forsøgt mig med hønseæg 2 gange og det her hørte bestemt ikke til planlægningen, men det ville bare føles SÅ forkert, at smide så mange æg ud. Det hele skete jo ret spontant uden lige at først at snuse lidt viden til mig. ::) Jeg ved jo godt de sikkert har fået frost og hverken er opbevaret eller vendt efter forskriften, eller vasket inden de røg i varmen + årstiden taler imod. Alligevel har der været 100% befrugtning, så jeg håber alligevel det ender med lidt dunbomber og erfaring, så jeg kan være klar til foråret  :)

Moskusænder

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2012, 09:22 »
Hvis de havde fået frost af betydning så havde der heller ikke været udvikling. Så de æg der er gang i har ikke taget skade af evt. frost.

Opbevaring og vending af æg er der også forskellige meninger om men faktum er jo at når ænderne er ved at lægge en "rede fuld" så tager de dem jo heller ikke med ind i køkkenet og vender dem 2 gange om dagen.

Der skal nok blive lidt ællinger ud af det men forbered dig på at det måske kun bliver et par stykker. Så kan man jo altid blive glædelig overrasket ;)

Moskus æg ER svære at ruge ud i maskine. Ænderne plejer dog at klare det dog til UG.

Danny

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 December , 2012, 09:47 »
Tak, Jeg fortsætter projektet, og håber på det bedste.
Ja, jeg ville jo helst have haft andemor til at ruge selv til foråret, men hun hygger sommetider på lidt æg og andre gange lunter hun rundt den halvedag med de andre. Jeg er derfor lidt i tvivl om min plan med at liste evt. nyklækkede ud under hende, hvis nu hun går fra dem, om alle omstændigheder hænger jeg varmelampen op.
Ville du spærre af så de andre ikke kan komme ind til hende når/hvis der kommer ællinger?
Jeg har læst at fugten skal op på 75 de sidste 3 dage og 80 på klækkedagen. Men det blver jo lidt af et gæt. Hvordan plejer du at justere fugten?

Moskusænder

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 December , 2012, 10:02 »
Jeg ville ikke spærre af så de andre ikke kunne komme til dem. Men jeg ville helt sikkert lave et lille indelukke så ællingerne, i de første par uger, ikke kunne komme ret langt væk fra andemoren og/eller varmelampen.
Mit indtryk af ænder er at de ikke varmer ællingerne nær så godt som eks. høns.
Og jeg har før mistet "mange" ællinger, hos de kuld/hold der har været klækket når det har været koldt eller regnfuldt.
Hvis der er tale om en flok på eks. 20 stk. så plejer de at varme hinanden men hvis der kun er tale om et kuld på 4-6 stykker så har de heller ikke hinanden til at søge varme hos.

Jeg har altid haft de bedste resultater når jeg har "tør ruget". Dvs. at jeg ikke har tilsat nogen form for ekstra fugt, før der er hul i det første æg. Herefter har jeg lagt dem over i klækkeren hvor der er ca. 70-85% fugtighed. Men jeg måler sjældent fugtigheds procenten. Jeg fylder bare "godt med vand i bunden" og herefter driver fugten ned af glasset.

Danny

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 December , 2012, 10:14 »
Endnu engang tak. /o Ja, måske er det fordi jeg er helt uerfaren, men der bliver kigget 100 gange om dagen til fugt og varme, luftet ud med minuturet tændt osv. Lidt ligesom dengang man flyttede hjemmefra og skulle lave mad, alt var efter opskrift, hvor idag forgår det efter hvad der liiiige er i køleren og på slum. Jeg håber lidt tiden på samme vis gør mig mere skråsikker.
 Det bliver super spændende, vi venter spændte. Der  må ekstra varme op for en sikkerheds skyld, det kan jo stadig nå at blive hundekoldt. Der er kun lige frostfrit der hvor de går nu når det fryser -10 grader udenfor.
Gad vide hvorfor ande/gåse æg er så meget mere besværlige <A

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2013, 18:39 »
Ja nu er det så idag det 30. døgn og kun 8 æg er med fulde spræl og 1 måske. Tvivlen melder sig kraftigt. Så jeg håber nogen kan hjælpe lidt hurtigt?? <+

Jeg er lidt bange for at lade den vende frem og tilbage frem de klækker for så kan de komme i klemme i den der holder alle æggene, hvis jeg ikke lige når at se når de kommer ud. Derfor vil jeg helst kunne ligge dem ned ( de står med spidsen nedad ligenu- Flamingokasse fra Holstebrogården)
Så altså....Skal fugten op på 70-75% fra idag og skal de ligge stille nu? 

Moskusænder

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2013, 19:55 »
Jeg har jo svaret dig før men kan godt gøre det igen ;)

Jeg ville vende dem til der er hul på det første æg eller til du evt. kan høre lyde fra æggene. Jeg ville også først hæve fugtigheden på dette tidspunkt. Hvis du alligevel vil stoppe vendingen inden der er hul på æggene så ville jeg tidligst stoppe på 32. dagen.
Det der hæver fugtigheden under klækning, ved alle fugle, er at den første kylling/ælling/unge er våd når den klækker. Moderfuglen afgiver selfølgelig også fugt men det er jo ikke fordi at hun kigger på kalenderen og tænker "nu må jeg hellere hæve luft fugtigheden" et par dage inden klækning...  :D

Når hønsekyllinger har lavet den første stjerne/revne i ægget, plejer de at komme ud indenfor ca. 24 timer men ællinger er noget længere om det og det er meget normalt at der går 48 timer. Så du skal ikke være bange for at der "lige pludselig" er ællinger over det hele som bliver klemt ihjel osv...

Danny

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2013, 20:26 »
Jeg har haft kyllinger sidende i rullebakkerne, uden de af den grund er kommet til skade, jeg glemmer ind i mellem når det er klækkedag, og netop som Danny siger, så stiger fugten når den første våde kylling eller ælling kommer ud af ægget, derefter kan man hæve fugten til 70 % max 75 %
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Januar , 2013, 21:31 »
[quote

Når hønsekyllinger har lavet den første stjerne/revne i ægget, plejer de at komme ud indenfor ca. 24 timer men ællinger er noget længere om det og det er meget normalt at der går 48 timer. Så du skal ikke være bange for at der "lige pludselig" er ællinger over det hele som bliver klemt ihjel osv...

[/quote]

Ahh... det var nemlig lige præcis hvad jeg gik og var blevet lidt ræd for. Altså hvis de f.eks lavede stjerne og trillede ud i verden fra vi tog hjemmefra om morgen og først hjemme sidst på dagen. Prøvede nemlig med et hold kyller, at gå i seng om aften uden der var sket det mindste og få timer efter om morgen var der 2 kyller ude :o

Jeg prøver at slå koldt vand i blodet, for meget kan jo stadig gå galt, men kors hvor jeg glæder mig til at se dem. De kan næsten ikke være i ægget mere, men der er heldigvis bevægelser.

Jeg har haft kyllinger sidende i rullebakkerne, uden de af den grund er kommet til skade, jeg glemmer ind i mellem når det er klækkedag, og netop som Danny siger, så stiger fugten når den første våde kylling eller ælling kommer ud af ægget, derefter kan man hæve fugten til 70 % max 75 %

Tak Ina, det var godt du skrev max 75% for jeg troede den skulle op på 80% pu-ha den teknink, jeg ville ønske andemor havde overtaget, men hun ligger lidt og går så i tur i haven et par timer så det er jo for ustabilt.

Betyder det så at den første har nok fugtighed til at klare det på tørrugning, eller ville i hæve den lidt nu, eller 32. dag. eller helt vente til hullet på den første er der. Ja, undskyld jeg vil bare så gerne være heeeeelt sikker på jeg ikke kikser her på faldrebet, det ville være så surt når nu de har klaret det så langt på trods af min uviddenhed.

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 Januar , 2013, 21:47 »
glemte lige at spørger om i lufter dem dagligt frem til de får stjerner?

Moskusænder

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 01 Januar , 2013, 21:57 »
Nu er det jo ænder vi taler om så jeg kan da godt blive usikker på det med fugten faktisk.
Jeg har kun haft ællinger under andemor, og hun ved jo hvordan det er, men som der er sagt, så kender hun jo ikke kalenderen, og jeg tror ikke de behøver fugt, før der er en ælling ude, eller hvis du har stjerner i æggene ville jeg nok starte.

prøv at søge lidt omkring herinde, så må det findes, ligesom på de gule sider  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 Januar , 2013, 21:58 »
Jeg kan se at Danny har skrevet 70-85 % og han ved det nok bedre end jeg  :angel:
Venlig Hilsen INA

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #14 Dato: 01 Januar , 2013, 22:15 »
Tak Ina.
Ja havde jeg da bare haft en magisk krystalkugle og kunne se den rigtige beslutning.....Eller mindre, bare en stabil andemor ::)

Måske kan du hjælpe mig med at løse mit mysterium på mit loppefund, som jeg gerne vil ligge æggene over i når de skal klækkes. (læs rugemaskinen ligesom din, der ligner et køkkenskab med vindue)
Lige nu står den med æg, og jeg har sat pindene til at holde æggene, men er det mig der gør forkert mon? Skal de istedet for at stå med spidsen nedad  ligge på siden? Jeg synes nemlig de står lidt løst  <A
Lader du vuggeren være tændt hele tiden, eller slår du den fra, når den har vugget til en side?
Når ællingerne skal klække og bliver lagt i klækkebakken, skal de så stå nederst eller øverst?

Moskusænder