Min tyrkiske nabo, som ikke snakker helt fantastisk dansk, har både duer og små dværgagtige haveblandingshøns. En dag råbte han meget eksalteret over hækken, at han havde fanget en "duer". Jeg var ikke specielt imponeret, men da han insisterede på, at jeg skulle komme over og kigge, traskede jeg derover. Og i et fuglebur bag i bilen sad - en spurvehøg.
Jeg har nu lært, at i naboens ordforråd findes der kun to slags fugle: duer og kulling. Og alt, hvad der ikke er en kulling, er så en duer. Spurvehøgen var ikke meget større end en nymfeparakit, men den havde da absolut haft gåpåmod.
Den havde åbenbart taget adskillige af hans duer og var efterhånden blevet fræk nok til at flyve helt ind i dueslaget for at forsyne sig, når døren var åben. Her havde naboen så fået fanget den ind, og nu ville han køre langt, langt væk med den, inden den blev sluppet ud. Det sker jævnligt her i nabolaget, at spurvehøge forsyner sig, når dueejerne har lukket deres duer ud på flyvetur.
Kyllingerne bliver i øvrigt taget af råger og/eller krager. Hrm, og af min kat. Og sidstnævnte har også taget et par duer - heldigvis uden at det er gået ud over naboskabet.