Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: slyngplanter  (Læst 13751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ncj

• Bruger
Sv: slyngplanter
« Svar #15 Dato: 18 December , 2012, 13:18 »
Jeg har haft adskillige slyngplanter op af mine tidligere voliere både clematis ,kaprifolie,humle,tobakspibeplante m.m. og nu op af hønsegården clematis montana rubens,om sommeren pralbønner og snerler.Jeg har aldrig oplevet forgiftninger på noget tidspunkt.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 18 December , 2012, 16:38 »
Jer har vin, clematis og klatrehortensia op ad min hønsegård. Den eneste plante hønsene interesserer sig lidt for er vinen - de spiser de nederste blade og de druer de kan nå - det ser ret sjovt ud, når de hopper for at nå flere end de kan fra jorden. Vinen bliver særdeles frodig og jeg klipper mange meter af den hver vinter.
Mvh Marianne

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 18 December , 2012, 21:04 »
tak for svar.

Det er udelukkende for dyrenes skyld at jeg vil have det på.
Lige nu ligger der lidt plander som tag helt oppe ved huset ellers er der helt og adeles åbent.
Så der er ingen skygge til sommer og ingen læ og det ligger ud til åben mark så det blæser tit.

Har fået en masse at arbejde med tak for hjælpen.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 18 December , 2012, 22:05 »
Generelt spiser høns (og andre dyr) ikke ting de ikke kan tåle. Hvorfra de ved hvad de kan tåle, aner jeg ikke.
Hunde spiser skam gladeligt rosiner & druer, selv om de dør af det.
Grunden til, at man traditionelt har plantet taks på kirkegårde er, at kirkegårdene som stort set det eneste var hegnet ind. Heste og kreaturer spiser det gladeligt, og det dør de af. Og ét sted måtte man jo have takstræer, det brugtes til at lave buer af.
Desværre - naturen har regnet med en vis spildprocent og en hønsehjerne rummer næppe megen viden om giftige planter. Men deres opførsel på friland med at gå fra plante til plante og blot nippe af hver enkelt giver meget beskedne doser af de diverse giftstoffer, og så går det jo an selv med lidt digitalis, taks, liljekonval og hvad de ellers finder på at ville smage på. Og det er jo godt nok. Varieret kost er jo en god ting......

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 19 December , 2012, 00:16 »
Her tror jeg ikke vi bliver enige. Men det behøver vi jo heller ikke.  ;)

Der findes ganske mange giftige vækster i naturen. Jeg bevæger mig en del i naturen, men jeg finder meget sjældent døde dyr (hvis vi ser bort fra påkørte dyr).

Jeg tror ikke at det nødvendigvis har med hjerne at gøre. Måske mere at andre sanser hos dyr er så meget bedre udviklede end hos mennesker.

Jeg ved det ikke. Men man burde jo støde på flere døde dyr hvis de ikke var i stand til at skelne mellem 'skidt og kanel'.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #20 Dato: 19 December , 2012, 09:37 »
Citér
Hunde spiser skam gladeligt rosiner & druer, selv om de dør af det.
Er det en almen kendt viden  som er gået mig fobi :o
Det heste og  taks er den eneste tilfælde som  jeg kender at dyr spiser giftige ting. Jeg meget mere tilbøjelig til den Eriks udgave at man ser sjælden døde dyr i naturen.
Jeg  tror at vi er alt for bekymret hvad  frit gående  dyr spiser og ikke spiser, de klarer sig meget bedre uden  os ;)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline ncj

• Bruger
« Svar #21 Dato: 19 December , 2012, 10:28 »
Vores haver er jo smækfyldt med giftige planter,ingen døde høns her selv om de skraber og piller i alt. ;D
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 19 December , 2012, 22:46 »
Vist så - jeg siger bestemt ikke, at fritgående dyr tit dør af at spise giftige ting. Jeg tror blot ikke, at det skyldes, at de ikke spiser dem, men at de spiser så lidt af hver enkelt, at de ikke kommer op på en dødelig dosis. Det ville jo blot kræve et instinkt, der sagde, at det var godt at gå videre til den næste plante hele tiden. Mine høns spiser f.eks. gladeligt af mine digitalis, hvilket ingen er døde af endnu- men de står jo heller ikke meget længe ad gangen og spiser af dem, på trods af at de egentligt synes at mene, at netop den plante smager ret godt. Forstå det hvo der kan - det smager af ekstremt bittert hø.
Dyr, der er i bur er mere udsatte for ensidig kost, og er man af vanvare kommet til at fodre med noget, de ikke kan tåle, skal man ikke gå ud fra, at de bliver reddet af et instinkt.
Vedr. rosiner /druer og hunde, så nej, jeg tror ikke, at det er almen viden, men den er god nok. Jeg har ikke selv hund og var meget forbløffet, da jeg lærte det. Igen er det jo noget med dosis. Jeg kan huske, at min forældres hund somme tider fik 3-4 rosiner som godbid, uden at tage skade, men en pakke rosiner til en labrador, så skal man have fat i dyrlægen i en rasende fart.
De havde ikke lige fået ryddet pakken af køkkenbordet, da de tog på arbejde, og det var uigenkaldeligt for sent, da de kom hjem.