Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er den bedste skruk høne  (Læst 5868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anddanlise

• Passiv bruger
Hvad er den bedste skruk høne
« Dato: 15 December , 2012, 19:54 »
Hej er ny i hønsehold og har en new hampsire hane samt nogle hybrider kunne godt tænke mig nogle kyllinger til forår men hvilken høne race er bedst til at skrukke når jeg også gerne vil have der er noget kød på til slagtning ::)

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
Sv: Hvad er den bedste skruk høne
« Svar #1 Dato: 15 December , 2012, 20:00 »
Her hos os går det fint med orpington - de vil gerne skrukke, er store og ligger pænt med æg hele året (når de ikke ruger)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 December , 2012, 20:08 »
Silkehøner skulle være suveræne og mine bliver også gladeligt skruk :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 December , 2012, 20:14 »
Her hos os går det fint med orpington - de vil gerne skrukke, er store og ligger pænt med æg hele året (når de ikke ruger)

/o /o /o

Niels, jeg er helt enig med dig ;D
Sådan har jeg nemlig også oplevet Orpington racen her hos os, og det i rigtig mange år endda  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 15 December , 2012, 21:40 »
Silkehøner skrukker rigtigt nok meget nemt, MEN der er ikke meget kød på dem. Desuden er kødet mørkt, skindet blåt, hvilket måske ikke er den bedste måde at starte med noget der skulle give slagtedyr.

har en new hampsire hane

New Hampshire er gode både til at lægge æg og som slagtedyr. Har du overvejet at få 3-4 damer i New Hampshire racen til din hane. Så vidt jeg husker er den ikke så skrukvillig, men det kunne dog alligevel være at det kunne lykkes.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 15 December , 2012, 22:09 »
du skal ikk fokusere så meget på race men derimofd hvad der er lagt vægt på hos den opdrætter du køber , du kan oss lade dem behole derres æg sætte x den ene uge og o den næste, fjerne de 7 ældse når der er ti, mon så ikk en lægger sig til at ruge, så lukker du af for resten så hun får ro /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 16 December , 2012, 00:20 »
Jeg tror nu ikke på at man kan avle skrukvilligheden ud af hønsene ved bare at udruge dem igennem generationer i rugemaskinen. For enten skrukker de eller også skrukker de ikke. For så burde INGEN hybrid høner kunne skrukker, men det ses jo alligevel en gang imellem

Så hvis det skal avles ud af dem, må man vel avle med dem som ikke skrukker eller ?

Jeg har udruget/avlet Brahmaer i rugemaskine siden 2007 og alligevel bliver næsten alle mine Brahma høner stadig skruk.  /d

Men nogle racer skrukker mere end andre og inden for racerne er der nogen som skrukker mere end andre. Ligeledes findes der også gode og dårlige skrukhøns i alle racerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 December , 2012, 02:12 »
Du kan måske overveje wyandotter anddanlise? Der skulle vist være gode chancer for både skrukker og godt med kød på kyllingerne. New Hampshire skulle efter omtalen være næsten lige så dårlige til at skrukke som hybriderne.

I øvrigt:
Man kan vist godt fjerne lidt af skrukvilligheden og evnen til at opfostre kyllingerne ved at udruge i maskine. Men ellers har Lene ret.

Jeg har læst, at det tidligere var brugt at give hønerne en ring på hver gang de var skruk. De der havde flest ringe sidst på året blev slagtet. Sådan fjernede man skrukvilligheden i flere racer. Desværre.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 16 December , 2012, 06:56 »
Der er jo ingen der siger, at skrukken ikke kan ruge en anden race ud. F.eks. er dværgwyandotter eminente skrukker, og de kan jo sagtens ruge æg ud af f.eks. stor maran, som er en god slagterace......stor maran er nu også glimrende skrukker og omhyggelige kyllingeførere. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 December , 2012, 21:47 »
Der er jo ingen der siger, at skrukken ikke kan ruge en anden race ud. F.eks. er dværgwyandotter eminente skrukker, og de kan jo sagtens ruge æg ud af f.eks. stor maran, som er en god slagterace......stor maran er nu også glimrende skrukker og omhyggelige kyllingeførere. *p

Kan kun sige som Marianne mht. maraner.  Især mine grå stribede skrukker og de passer godt på deres afkom.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 16 December , 2012, 22:03 »
kunne godt tænke mig nogle kyllinger til forår men hvilken høne race er bedst til at skrukke når jeg også gerne vil have der er noget kød på til slagtning

Så er det 'rigtige' svar måske store Maraner?
Mvh
Erik Andersen

Offline anddanlise

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 December , 2012, 19:30 »
Mange tak for svar så vil jeg prøve at skaffe en stor maraen til foråret