Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: start æglægning .. igen :)  (Læst 6094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
start æglægning .. igen :)
« Dato: 15 December , 2012, 11:51 »
Hej .. Nu har jeg 2 lyse sussex som skulle være lige gamle fra i april og var i samme størrelse når jeg fik dem i august men ...
Den ene begynte at lægge æg for en lille måned siden men den anden er ikke begynt endnu ?
Vedlagt er 2 billede af dem .. det er den som er foran som er ikke begynt ..
Hun ser lidt mindre ud i dag og er ikke så rød i kammen som den anden ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: start æglægning .. igen :)
« Svar #1 Dato: 15 December , 2012, 12:57 »
Hej.
Hvis du er helt sikker på de begge er lige gamle kan du prøve dette:
Tjek om de har utøj- Høns med utøj kan gå i stå med æglægningen
Eller
Tjek deres foder- De har bl.a. brug for proteiner for at ligge æg. Får de æglægningspiller?
Det kan også have noget at gøre med årstiden. Hvis de normalt skulle være gået i gang og den massive kulde er sat ind kan det være de bruger deres krudt på at holde varmen.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 15 December , 2012, 23:20 »
@Svandis

Det er svært at sige hvad årsagen er i dit tilfælde. Måske den ene høne ikke udvikler sig så hurtigt som den der er begyndt æglægning!!

Jeg tror ikke på utøj. Hvis den havde utøj ville 'søster' næsten 100 % sikkert have samme problem.
Foder burde også være ens for de to madammer.

Det er den mørke del af året lige nu. De fleste høns 'gider' ikke lægge æg medmindre de får forlænget dagen med kunstigt lys. Har du kunstigt lys hos dine høns?

Jeg ville ikke umiddelbart være bekymret over at en enkelt høne vælger ikke at lægge æg på denne årstid. Det skal nok komme.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 16 December , 2012, 06:52 »
Mht. utøj er min erfaring, at man i en flok høns kan have enkelte dyr, der er voldsomt angrebet, nogle, der slet ikke har utøj og andre måske et moderat angreb.
I min start som hønseejer lavede jeg stikprøvekontroller, når jeg lige havde fat i et dyr, vendte jeg lige bunden i vejret og tjekkede for utøj, det gør jeg stadig, men samtidig tjekker jeg samtlige dyr ca. en gang om måneden, for at være helt sikker.
Hvorfor nogle dyr angribes voldsomt samtidig med at andre i samme flok altid går helt fri, har jeg ikke noget godt svar på, men måske er det lige som hos mennesker, hvor nogen for mange myggestik/loppebid, og andre aldrig får?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #4 Dato: 16 December , 2012, 08:45 »
Tak for jeres svar ... De får samme foder .. æglægningspiller samt rester fra køkkenet og ind i mellem lidt extra grønt ..... de går frit i stalden om dagen og kradser efter rester fra hestene og de får også lidt opblødte roepiller og havre ind i mellem ... ca 1 gang om ugen får de blandning med frisk kværnet hvidløg, hørfrøolie, paprike og lidt grønt jeg har i køkkenet som jeg kværner også sammen men hvidløg ...
jeg har også hvidløgsgranulat til hestene som jeg blander lidt i vandet ...
Har ikke opdaget utøj endnu men kigger lige en extra gang ....
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 16 December , 2012, 08:53 »
Jeg kan nu ikke helt forstå hvad de opblødte roepiller skal gøre godt for. For høns kan da ikke have meget glæde af dem, da det er fyldfoder. Som måske bare fylder kroen op. Så der ikke er plads til det gode næringsrigefoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #6 Dato: 16 December , 2012, 08:55 »
det får de fordi de elsker dem :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 16 December , 2012, 09:07 »
Tja, der er også meget som jeg elsker, men som ikke er helt så sundt for mig.  ;) Og hvis hønen fylder sig med opblødte roepiller, som kun fylder kroen op, så der ikke er plads til kraftfoderet, så får hun jo ingen næring.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 December , 2012, 09:45 »
Tak for jeres svar ... De får samme foder .. æglægningspiller samt rester fra køkkenet og ind i mellem lidt extra grønt ..... de går frit i stalden om dagen og kradser efter rester fra hestene og de får også lidt opblødte roepiller og havre ind i mellem ... ca 1 gang om ugen får de blandning med frisk kværnet hvidløg, hørfrøolie, paprike og lidt grønt jeg har i køkkenet som jeg kværner også sammen men hvidløg ...
jeg har også hvidløgsgranulat til hestene som jeg blander lidt i vandet ...
Har ikke opdaget utøj endnu men kigger lige en extra gang ....

Har de adgang til grus så kråsen kan hjælpe/arbejde med at omsætte den næring som der Skal være plads til?
Mht. roepiller ville jeg nok vælge at give ekstra frisk grønt istedet for, det elsker de. Salat, grøntkål osv. Proteiner findes i kød, ost osv. Det virker jo ikke som de er økonomien der tynger vægtskålen ;)
De skal overvejende have æglægningspiller og afhængigt om det er fuldfoder så skal der evt. korn ved siden af. og masser af grønt.
Mine får også køkkenrester, men man skal blot huske at hvis der er meget brød iblandt så er det en masse kulhydrater og det gavner ikke. Tvært imod, så feder det og hvis de bliver for fede kan ægligningen gå i stå- Her kunne det jo ske den ene høne havde held til at snuppe alt det lækre( læs kulhydrater) og levner resten til søster( Læs proteinholdigt)
Lidt som børn. Hvis Storesøster kunne få lov at støvsuge slikskålen alene så ville frugtfadet stå tilbage til lillebror. ;)

Mht.til utøj så har min den ene høne været masivt angrebet af lus og en anden kun en smule resten af hønseflokken ingen. Jeg tjekker for god ordens skyld ca. hver 2. uge.

Er du sikker på hun ikke har held til at ligge sit æg et hemmeligt sted. Jeg oplevede i efteråret min ene høne som jeg troede var gået i stå pga. fældning og årstid havde fundet ud af det var meget hyggligere at ligge sig ude i det levende hegn.   
« Senest Redigeret: 16 December , 2012, 10:35 Fra hønehuset »

Moskusænder

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #9 Dato: 16 December , 2012, 10:03 »
De har adgang til skaller som jeg fik i Land og Fritid .. og fuldfoder/æglægningsfoder 24/7....
Brød er ikke spist meget her på det hjem .. mest rugbrød så det får de ikke meget af ...
Madrester er der heller ikke meget af dersom jeg er for det meste 1 herhjemme i hverdagen ...
Men hvis jeg finder hakket oksekød på nedsat pris så får de det ... og grønt som er nedsat på grund af dato ....
Grønkål fik jeg i efteråret og frysede noget af det så noget optøet grønkål in i mellem får de ....
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 December , 2012, 10:42 »
Det er nødvendigt de har adgang til grus/småsten for at kråsen kan fungere ligesom vores tænder. På den måde vil de unytte/omsætte føden ordenligt.

For at de kan holde sig "rene" støvbader de i tør jord. Hvis ikke de har adgang til udendørsforhold, ville jeg lave en lille sandkasse som de kan støvbade i.

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 December , 2012, 11:28 »
De har adgang til skaller som jeg fik i Land og Fritid  /o
fuldfoder/æglægningsfoder 24/7.... Høns spiser ikke når det er mørk- og da det jo på denne års stjæler nogle timers lys er det ikke sikkert de når at spise nok til andet end at holde varmen- derfor bruger nogle kunstigt lys. Ellers er det kun fri natmad som kan gavne f.eks. rotter.

Undskyld det fik jeg ikke lige svaret på før ;)
Fuldfoder er jo en smagssag men du betaler dyrt for det korn som det indeholder- Herhjemme får de korn ved siden af og det ser de som en lækkerbisken/hyggemad
« Senest Redigeret: 16 December , 2012, 11:32 Fra hønehuset »

Moskusænder

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 December , 2012, 11:41 »
Jeg har 4 høns. Den ene startede for ca. 1 måned siden med æg. 2 af dem bliver mere og mere røde på kam og hageflapper, og de klukker anderledes, jeg regner med de snart går i gang. Den sidste ændre sig ikke, så den regner jeg med til foråret.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 16 December , 2012, 20:49 »
..... de går frit i stalden om dagen og kradser efter rester fra hestene

Mit gæt er at de finder rigeligt med kråsemateriale i stalden. Slæber hestene ikke noget med ind under hovene, så finder hønsene et blødt punkt i murværket, som de forsyner sig fra. Kråsemateriale er kun i meget sjældne tilfælde et problem.
Mvh
Erik Andersen

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #14 Dato: 17 December , 2012, 08:50 »
de kan sagtens finde grus eller småstene i stalden og også ud i hønsegården med de har ikke noget grus liggende special for dem ...
Hestene slæber alt muligt med ind og det er hønsnene glade for at kradse i og spise ....
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4