Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: følger æggefarve hønen?  (Læst 1474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
følger æggefarve hønen?
« Dato: 14 December , 2012, 15:58 »
Jeg har 5 unge høner fra midt i maj, 3 sort/ kobber maraner og 2 lys sussex.
Den ene maran (formoder jeg) begyndte at lægge æg for knap to uger siden og har siden lagt et æg hver anden dag. Der var også et æg igår.
I dag er der så igen et æg, denne gang flere toner mørkere og lidt mere rødligt en de andre.
Er min ene høne mon gået op i produktion eller har endnu en maran fulgt op?

Holder en høne nogenlunde samme æggefarve eller kan de være helt forskelligt?
-og holder en høne samme lægge mønster, eller kan en høne også gå op i ægge produkton her midt på vinteren?
(jeg undskylder på forhånd, hvis det er for fjollede spørgsmål...)
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: følger æggefarve hønen?
« Svar #1 Dato: 14 December , 2012, 16:07 »
Sandsynligvis er endnu en høne gået i æglægning. Farven holder nogenlunde, men bliver gradvist lysere som produktionsåret går. Det ses især på maran-æg. Høns kan gå op og ned i produktion alt efter omstændighederne. Hvis de bliver stressede eller får for lidt lys går de ned, og hvis de synes at vejret er til det eller de vil ruge går de op i produktion indtil de evt. stopper for at ruge.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: følger æggefarve hønen?
« Svar #2 Dato: 14 December , 2012, 16:12 »
Specielt ved høner der lægger brune eller grønne æg, kan farven godt variere. I starten af æglægningen kan farven sagtens variere fra dag til dag men når de først er godt igang så plejer farven kun at variere over længere perioder.
Racer der lægger cremefarvede æg plejer ikke at variere i farven. Racer der lægger hvide æg variere farven, af gode grunde, heller ikke.

Høner kan, både sommer og vinter, gå op og ned i produktion. Men at der bare er kommet et ekstra æg kan man vist heller ikke lave nogen konklusion ud af.

Når det så er sagt så kunne det sagtens lyde som om at der er startet en høne mere. Hvis de er fra samme kuld så plejer de også at starte indenfor for den samme periode på 2-4 uger.

Danny
Himlen bør altid være blå!