Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rovdyr  (Læst 10003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rovdyr
« Svar #90 Dato: 19 Januar , 2013, 20:31 »
Fangede en mår idag..

(Image removed from quote.)

Alt andet lige, så er den meget fin, med sine klare øjne og buskede vinterpels
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #91 Dato: 19 Januar , 2013, 20:58 »
@ Erik
Det var dog ærgerligt, hvor kan man dog blive forbandet over de ubudne gæster, der invaderer ens fjerkræhold i utide....
Håber du igen kan finde de dyr du gerne vil ha' i din hønsegård, og hvis jeg kan hjælpe med et par orpington bl. så må du sige til  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #92 Dato: 19 Januar , 2013, 22:14 »
Uha Erik  /d det var dælme ikke den bedste dag for dig og dine høns.
Trist trist  *l
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #93 Dato: 19 Januar , 2013, 22:15 »
Erik: øv øv, føler med dig. husker selv hvor grim en oplevelse det var at finde en masse døde dyr.

endnu mere øv den ikke kunne tage de uegnede til avl i stedet for de bedste, nu den skulle komme.

håber du finder nye dyr.

jeg er nærmest ekspert i rotteaftryk nu  :) men har svært ved at se dine på billederne. hos mig selv er jeg slet ikke i tvivl når jeg ser dem. helt klart rottepote aftryk, med tydelige negle at se.

men hullerne og de mange spor tyder på rotter hos dig.

jeg har selv bekæmpet mine rotter, først senere da rotterne var døde fandt rottemanden det rigtige sted  /o

jeg havde en kasse stående med gift i, hvor giften dog stadig lå i posen, uåbnet  /d (rottemanden havde sat den sådan)

selv om jeg har stået og SET rotterne komme frem  ( jep kunne stå ved skumringstid og kigge på mine dyr og pludselig myldrede det frem med 15+ store rotteunger + et par voksne) så rørte de ikke den kasse med gift, den stod der i flere dage.
jeg åbnede posen og hældte giften i rottehullerne og dækkede til med mursten så mine haner og andre dyr ikke kunne komme til det. allerede efter få timer var det spist !

jeg endte med at "fodre" rotter med mere end 2 KG gift i deres huller. en dag blev der ikke spist mere og ser aldrig spor efter dem mere.

min veninde får også lagt gift i rottehullerne og med noget hen over, dette gør rottemanden.

rotter går meget nødig ind i/hen til noget nyt, nok derfor de ikke rørte kassen. men deres huller benytter de jo hele tiden så det er meget effektivt at fodre dem der med gift.

jeg havde et par trådfælder stående længe med rosiner i, men nej de vidste udemærket godt at der skulle de da ikke gå ind.

hvis det er rotter og du får en ud til bekæmpelse, så sørg for at være hjemme når rottemanden (som jeg kalder ham :-) kommer.
han skal have vist hvor rotterne er helt præcis, nemlig et problem vi havde når vi ikke var hjemme og manden ikke var til at få fat i pr telefon, efterfølgende. han fik ikke sat giften det rigtige sted (trods vejledning første gang i telefonen) og vi måtte selv flytte det.

vi oplevede sidste eller forrige år at han havde sat gift i en åben plastbøtte frit fremme så både høns,ænder og hunde kunne spise af det  >:( og det mens han kunne se dyrene gik frit (dog med undtagelse af hundene da han var der)
det er bare ikke iorden!
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #94 Dato: 19 Januar , 2013, 22:35 »
Citér
jeg havde en kasse stående med gift i, hvor giften dog stadig lå i posen, uåbnet  (rottemanden havde sat den sådan)

Maja, det er helt normalt at sætte uåbnet rottegift i kasser og andre rotteanordninger, rotterne har ikke spor problem med at lugte giften, eller gnave hul i posen.
Det er også sådan vores rottemand gør  /o
Venlig Hilsen INA

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #95 Dato: 19 Januar , 2013, 23:22 »
Jeg har lagt nye billeder ind med mål, men det er lidt sløret pga. nyt tyndt lag sne håber dog at man sammen med de andre billeder kan danne sig et overblik alligevel?

Billederne pc290577 og 578 viser helt klare spor af hale trukket gennem sneen. Det er kendetegnende for rotten.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #96 Dato: 19 Januar , 2013, 23:25 »
hvis man nu ikk er så meget til giften fra komunen hvad har man så af muligheder, vores egen hund kommer der sjælsent, men naboens ret ofte da det er uden for hegnet

Trådfælder a la dem du brugte til ilderen. De er lidt mindre når det er til rotter. Men de virker hvis du lægger lidt lækkerier i dem. Jeg tror ikke giftkasserne er særligt effektive medmindre man har en decideret rotteplage. Jeg har 4 kasser stående på strategiske steder, men giftposerne bliver aldrig rørt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #97 Dato: 20 Januar , 2013, 07:31 »
Trådfælder a la dem du brugte til ilderen. De er lidt mindre når det er til rotter. Men de virker hvis du lægger lidt lækkerier i dem.
Jeg vil også anbefale trådfælder, men de skal stå så de ses, for jeg syntes ikke at selv en rotte skal fryse ihjel.
Det problem har jeg ikke, de (2 stk.) bliver tilset som det allerførste af min hund om morgenen, og er der en rotte i forlader hunden den ikke før den har fået lov at aflive rotten, og det går lynhurtigt.
Hilsen
Peter

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #98 Dato: 20 Januar , 2013, 08:53 »
Så må jeg ud og få fat i trådfælder, det lyder mere som noget for mig istedet for gift. Men det kan selvfølgelig være jeg bliver klogere med tiden, men jeg starter med fælden. Tak for alle svarene.
Selvom rotter er klamme og er jeg godt nok glad for de er udendørs og at vi har opdaget det med sneen, så vi nu kan gøre en indsats for at få gjort kål på dem.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #99 Dato: 20 Januar , 2013, 10:56 »
det er første gang jeg ser de lægger gift i kasserne med posen omkring.

selvfølgelig vil rotten selv gnave hul i posen hvis den er sulten, men hvis den i stedet nemmere kan spise hønsenes foder, vil den jo ikke spise det med gift på- og så samtidig skulle gøre sig den anstrengelse selv at komme ind til det.
det behøver vel ikke at være en besværlighed for rotterne at komme til giften?
vi vil jo have de hurtigst/nemmest muligt spiser af det.

alle andre år er giften hældt direkte ned i kassen. og rotterne spiste af det fra dag 1.

og når jeg vidste jeg have mere end 20 rotter der kom frem hver dag allerede ved skumring, men ikke rørte giften så må det jo betyde det ikke har været interesant nok til at de selv vil bide hul i det. jeg fjernede hønsenes foder ved samme tid som rotterne kom frem, da jeg opdagede dem. så de har kun haft giftkornet at spise om natten.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #100 Dato: 20 Januar , 2013, 11:06 »
Her har "rottemanden" altid lagt gift korn eller giftblokke direkte i hullerne og så dækket af.
Mod slutningen hvor det sådan lige var den sidste for en sikkerhedsskyld portion har det altid været disse lukkede poser med gift, som jo så kunne ligge længe hvis alle møgdyrene var døde, og når den så er spist ved man at fanden er løs igen ;-)

Har i øvrigt selv haft god succes i fælder med æbler (anbefalet af rottemanden), sød og saftig frugt er åbenbart også guf for rotter ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #101 Dato: 20 Januar , 2013, 11:10 »
Ja så er vi virklig blevet ueninge herhjemme. Thomas stemmer for gift i kasser og jeg er smadder nervøs for en sekundær forgiftning i vores egne dyr, og hælder derfor til trådfælder.
Det jeg er mest bange for er hvis nu de bæster, løber afsted med giftkorn, som så ikke bliver opdaget af andre end f.eks. hønsne. Så nu har jeg lige lidt spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Hvis vi ligger gift som blokke eller korn, hvor hurtigt virker det så på det dyr der indtager det?
Hvis vi hælder giftkorn direkte ned i hullet og siger rotten ikke spiser dem alle, hvor lang tid vil resten så ligge og være aktive-Altså om de med tiden bliver skyllet/ opløst af regn? Jeg er jo bange for at selvom vi dækker hullet om vores mobile gravemaskiner( læs høns) med tiden finder resten?
Selvom vi ligger giften i kasser fra rottemanden, så dør de jo ikke straks, men kan løbe afsted med mad/gift hjem til ungerne. Hvor langt bevæger de sig før end det er slut? Jeg skynder mig at sige vi naturlig vis lukker hønsegården af og flytter dem om på den anden side( hurra for mobilt hegn) Men de små bæster kommer jo langt omkring kan jeg jo se på sporene >:(
Håber ikke det er for mange/uoverskuelige spørgsmål, men jeg hader gift, men mest rotter så måske får Thomas lov at hekse med giften hvis i har nogle gode råd?
Er der nogen der ved hvor meget K-vitamin fjerkræ skal have for at det forebygger rotterforgiftning?
 <+  alle svar og ideer<E

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #102 Dato: 24 Januar , 2013, 20:24 »
Ja jeg overgav mig til rottemanden og Thomas i mandags og der blev lagt giftblokke i kasser. Der er dryset få korn i hullerne.
Igår dækkede jeg alle huller jeg kunne finde, og idag er der ingen af dem der er gravet ud igen.
Hvor lang tid vil de være om at grave sig ud, hvis der er nogen i live?

Moskusænder

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #103 Dato: 24 Januar , 2013, 20:31 »
det vil tiden vise

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #104 Dato: 24 Januar , 2013, 20:36 »
det vil tiden vise

Men sådan cirkus??? Nogle dage 1-2-3 uger?

Moskusænder