Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rovdyr  (Læst 4418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: rovdyr
« Svar #120 Dato: 24 Januar , 2013, 23:00 »
Tror du ikke nærmere det er et dyr der er for stort til fælden? Ræv måske?
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: rovdyr
« Svar #121 Dato: 24 Januar , 2013, 23:03 »
Rottegift er blodfortyndende, det gør ikke ondt at forbløde.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: rovdyr
« Svar #122 Dato: 24 Januar , 2013, 23:10 »
Tror du ikke nærmere det er et dyr der er for stort til fælden? Ræv måske?

Nej.

Da dyret racerede mit hønsehus var det kommet ind gennem en vinduesåbning på ca 8 x 8 cm. Sporene det efterlader tyder også på et dyr af mårfamilien.

Rottegift er blodfortyndende, det gør ikke ondt at forbløde.

Det tør jeg ikke udtale mig om da jeg, heldigvis, ikke har prøvet det.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: rovdyr
« Svar #123 Dato: 24 Januar , 2013, 23:25 »
Det kan da heller ikke anbefales.
Min moder blev samlet op i bevidstløs tilstand  - pga forblødning, fordi hun ikke størknede sit blod- og sagde bagefter, at det ikke havde været spor ubehageligt.
Så ikke blot gør det ikke ondt, men er en ret blid måde, at komme herfra på. Nærmest human.... ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: rovdyr
« Svar #124 Dato: 24 Januar , 2013, 23:55 »
Nu tror jeg umiddelbart at rottegiften har to 'samvirkende' effekter.

Den er blodfortyndende så blodet ikke kan koagulere. Denne effekt tror jeg imidlertid ikke har nogen betydning medmindre dyret har et sår. Og hvor kommer såret så fra? Formentlig et eller andet stof i giften som forårsager indre blødninger. Altså noget der ødelægger indre organer.

En helt smertefri død er det næppe for rotterne.

Men jeg skal ikke forsvare rotterne, og mange steder er der helt sikkert ikke andre egnede bekæmpelsesmetoder.

Jeg bringer blot min foretrukne bekæmpelsesmetode til torvs.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: rovdyr
« Svar #125 Dato: 25 Januar , 2013, 05:29 »
erik jeg havde først gevinst med fælden da jeg lage en flise 20x40 over, og stil den op mod vægen de vil jo gerne søge ly

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rovdyr
« Svar #126 Dato: 25 Januar , 2013, 09:59 »
@Erik vi fangede for 2 år siden en mår i fælden, det tog næsten 3 uger. Vi havde først held da vi stillede fælden foran hønselemmen inde i huset og "glemte" at lukke, så var der næste morgen gevinst.

Vi har ikke skyde-dimser(endnu) herhjemme. Men hvis nogen trænger til at sidde på lur og jage, stiller vi gerne op med varm kaffe og friskbagt kage og ligge et utal af skader og rotter til. Skyder man andet, vinder man titlen af årets helt i skysovs ;D

Jeg kan kun sige at her til morgen da jeg var på morgenrunde for at lukke dyr ud, lettede jeg noget der må har lignet 4 meter, og skreg så højt op i luften, at Silke begyndte at tude og ænderne og gæssene stemte i, for jeg var lige ved at træde på en stor rotte- (billede kommer senere, når Thomas kan hjælpe lidt med ved hæftningen)
Den lå 1 meter fra rottekassen og var stendød. Den havde blødt ud fra øre,næse og mund. Den ligger med hovedet bøjet mod brystet og måler uden hale omkring 15 cm. /3
Vores dyrelæge har fortalt det er en smertefuld død da alle led og organer får indrebødninger, og disse bliver overfyldt/hævet med blod. Indtil dyret tilsidst er forblødt eller et organ springer. MEGET synd uaset hviket dyr det går ud over, og også derfor jeg er kæmpe modstander af gift generalt. Men nu er det sådan at vi har ællinger, kyllinger og dueunger på vej inden for de næste 10 dage, så vi vil overdrevet gerne af med bæsterne i en hulans fart. Da vi hverken har en skyder eller tid når Thomas er på job 11-12 timer hver dag, ja så lod jeg mig overtale til gift.
Heldigvis er der så gevinst allerede i dag. Vi lader kasserne stå nogle uger endnu, for vi ved jo ikke hvor mange der er eller om der er unger. Vi kan se 2 str. spor, så den er ihvertfald ikke alene :(
Hullerne er ikke gravet op her til morgen og ingen nye spor, så hvor fa.... er de henne???? :o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: rovdyr
« Svar #127 Dato: 25 Januar , 2013, 10:06 »
Citér
Hullerne er ikke gravet op her til morgen og ingen nye spor, så hvor fa.... er de henne?
Det er en god tegn at  rotterne ikke åbner deres gang, de er døde eller for syge at åbne deres åndingshuller.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: rovdyr
« Svar #128 Dato: 25 Januar , 2013, 10:23 »
Janni; Dejligt at der trods alt er én mindre "industrimus" hos jer.  /o

Jeg vil dog påstå at du ikke har fundet alle deres huller. De har med 99% sikkerhed huller under grene, fliser osv. som du ikke har set/fundet. Jeg fandt f.eks. 3 døde rotter under plæneklipperen, så der var slet ingen huller!  :o

Forstår godt du er træt af at have Husskader, MEN det er ikke kun skidt at have dem. Undersøgelser har vist at i haver med husskader overlever flere fugleunger (Fra småfugle) end i haver uden husskader. Husskaden er nemlig god til at alarmere og være aggresiv hvis der dukker rovdyr op. Naturligvis kræver det så man passer ekstra godt på ens ællinger, kyllinger og æg...  :-\
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Øster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: rovdyr
« Svar #129 Dato: 25 Januar , 2013, 10:48 »
Vi har også været plaget af nogle rotter, vi har fanget 5 stk i trådfælden, og heldigvis kom rottemanden forbi og lagde lidt ud et par steder ! Men her i formiddag var havens solsort gået i, og skal hilse og sige at den var meget glad for at blive lukket ud i friheden  :D

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rovdyr
« Svar #130 Dato: 25 Januar , 2013, 12:04 »
Vi har også været plaget af nogle rotter, vi har fanget 5 stk i trådfælden, og heldigvis kom rottemanden forbi og lagde lidt ud et par steder ! Men her i formiddag var havens solsort gået i, og skal hilse og sige at den var meget glad for at blive lukket ud i friheden  :D

Hi hi lille stakkel, godt den fik friheden tilbage /o

Ja, det er skisme svært med de bæster, hvor de holder til. Jeg leder effer spor og huller hver dag fra vi har opdaget dem, men jeg kan selvfølgelig ikke komme over alt. Operation kraftig oprydning i skure og stald bliver næste weekend når Thomas holder fri, så må vi se om der dukker nogle slemme overraskelser frem, under havetraktore, mursten og andet godt til skjulesteder. Kompostbunken har ingen spor rundt om, og jeg ville egenligt helst futte den af for en god ordens skyld, men tænk nu hvis et pindsvin ligger i hi. Dem har jeg arbejde så hårdt på at få gennem flere år, og bygget små vinterhuler til, så den får altså lov at ligge i fred alligevel. Min mor har et bypindsvin til at sove i hi under hendes trappe hver vinter, og det er utrolig hyggeligt med de små stikkedyr i skumringen på terassen en sommer aften, når de kommer og drikker og spiser ( ja ja det er forbudt at fodre dyr i byen afht. rotter) men den er bare så kær og guffer løs.
Jeg håber så hvis vi har flere rotter (som vi desværre jo nok har) at de vil snuppe en bid fra kasserne og skride ind i rottehimlen  <BDet er fedt at være fæl <B
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"