Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rengøring af hønsehus  (Læst 12322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline buch

• Passiv bruger
rengøring af hønsehus
« Dato: 04 December , 2012, 20:13 »
Hej alle...

hvilken forskellige midler bruger i til rengøring af jeres hønsehus og hvor køber i dem??

og hvor tit og hvad gør i?

1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: rengøring af hønsehus
« Svar #1 Dato: 04 December , 2012, 20:43 »
Jeg bruger ikke rengøringsmidler. Vil ikke have kemi i nærheden af min "fødevareproduktion".
Halmstrøelse skiftes når det trænger. Siddepinde brændes med mellemrum.

Hjemmelavede redekasser brændes også med mellemrum (genbrugstræ). Har et stykke pap nederst. Det kunne sikkert nemt samle mider, men hvad gør det, når det let brændes ofte (midefælde?).

Har dog også planer om nogle redekasser med opvaskebaljer, som jeg nok vil vaske med det parfumefri opvaskemiddel vi altid bruger.

Herudover vil jeg bruge hønsefræser/hønsetraktor med netbund i hus/soveafdeling og let udskiftelig indmad. Herudover skal hele molevitten blot flyttes og evt spules med mellemrum.

I har nok gættet det. Rengøring er ikke lystbetonet for mit vedkommende.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 14 December , 2012, 08:00 »
Jeg tømmer hele huset én gang om året, vasker med brun sæbe vand og kalker. Resten af året har jeg sand i bunden og på gødningsbrættet, som løbende efterfyldes og derved udskiftes.
Jeg har Stalosan eller Hemexcide under EasyStrø i redekasserne, og drysser også  på gødningsbrættet i fugtige perioder.
Jeg "maler" mine siddepinde nogle gange i løbet af året med lugtfri petroleum, det forhindrer, at blodmider færdes der.
I det daglige river jeg klatter af, og ca. en gang om ugen "fejer" jeg vægge og trådvæv med en lille håndkost, for der sætter sig ufattelige mængder af støv og spindelvæv.
Foderautomater og vandautomater vasker jeg mindst en gang om ugen i opvaskemiddel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 14 December , 2012, 18:06 »
Jeg gør også hovedrent en gang om året: alt inventar tages ud og gøres hovedrent. Sprayes med chok spray. Væggene i huset vaskes med sæbevand og sprayes med chok spray. Derefter lufter jeg godt ud i mindst to timer, og så strør jeg tør-øko-sug pulver (svarende til hemexide) på gulvet og i redekasserne under strøelsen.

Resten af året muger jeg ud en gang om ugen, og ca. en gang hver 2. måned fjerner jeg alt strøelse i redekasser og på gulvet, og strør nyt tør-øko-sug ud på gulvet og i redekasserne før den nye strøelse kommer ind. Jeg drysser også jævnligt med tørret lavendel. Det giver en dejlig duft i huset, og skulle efter sigende holde krible-krabler væk.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 December , 2012, 20:39 »
Vasker en gang ugentligt madtrug og vandskåle. Nyt  halm hver uge i redekasser.  Fjerner klatter hver dag og giver nyt sand i bunden . En gang om året desinficerer jeg hønsehus og reder. Ville have brugt kalk, men i år blev det til noget man bruger i grisestalde i stedet ;-)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 December , 2012, 21:40 »
Jeg anvender byghalm på gulvet og i redekasserne. Det skiftes med 2-4 ugers interval, afhængig af årstid og vejrlig. I udgangspunkt når det er vådt/snavset.

Jeg fjerner så al halm, fejer gulvet og redekasser for støv, og skraber eventuelle 'kager' af gulvet med en skovl. Herefter spredes først diatomejord (Tør øko sug) over gulvet og bunden af redekasser, med en kraftigere dosering i områder hvor gulvet virker vådt. Nyt halm på gulv og i redekasser. Herefter spredes en ny portion diatomejord i den nylagte halm. Denne ekstra gang diatomejord bruger jeg fordi hønsene gerne roder og skraber en del i halmen de første par dage efter det er skiftet, og herved skulle de gerne hvirvle lidt diatomejord op som sætter sig på eventuelle udvortes ubudne 'gæster'.

Hvis muligt vil jeg også helst undgå 'kemi' i hønsehuset.
Mvh
Erik Andersen