Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg om vinteren  (Læst 4101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mschunck

• Passiv bruger
Æg om vinteren
« Dato: 02 December , 2012, 20:57 »
Mine høns er helt stoppet med at lægge æg i midt oktober.

De er af racen "dværgwyandotter" og unge nok til at komme med masser af æg.
De har fældet.

Lægger de simpelthen ikke æg om vinteren? Eller skal de have noget andet foder?

Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Æg om vinteren
« Svar #1 Dato: 02 December , 2012, 23:02 »
Hej Mette

Prøv at se den anden tråd der kører sideløbende:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30019.msg268008;topicseen#new
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 December , 2012, 23:12 »
Emnet har været diskuteret flittigt på forum som pilegården skriver. Men først og fremmest må man være forberedt på at der lægges færre æg om vinteren. For det andet kan man måske løse problemet ved at:
1) Fodre mindre, måske er de blevet for fede. Vær forsigtig med for meget hvede.
2) Fodre mere, måske mangler de næring. De skal bruge mere, når det er koldt.
3) Fodre bedre, måske mangler de protein eller andet. Æglægningsfoder er lavet til formålet.
4) Bruge kunstigt lys. Fx fra 04.00 til 09.00.
5) Lægge snydeæg i redekasserne. Fx golfbolde.
6) Fodre med spiret korn. Måske hjælper det.
7) Skifte til en anden race eller hybridhøns. Nogle er bedre om vinteren end andre.
Eller tjekke dine høns for sygdom og utøj.
« Senest Redigeret: 02 December , 2012, 23:20 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 02 December , 2012, 23:34 »
Jeg tillader mig at advare mod at skære fodermængden ned (Punkt 1). Der skal helst være adgang til foder i alle de lyse timer.

Ved at skære ned i fodermængden kan dyrene i værste fald fryse ihjel, i bedste fald bliver de blot syge, fordi de mister modstandskraft, hvilket så også kan føre til dødsfald.

Men omlægning til mere proteinrigt foder kan anbefales.

Og pas på med mængden af hvede.

Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 December , 2012, 00:00 »
Det er jeg sådan set enig i. Men man kan godt fodre mindre, samtidig med at de hele tiden har adgang til mad. Fx mindre korn, men konstant adgang til æglægningsfoder og grønt.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 December , 2012, 18:42 »
Jeg fandt denne omtale af en canadisk hønserace der skulle være lidt af en mester i æglægning om vinteren. Den er hvid og med rosenkam så vidt jeg kan se. Måske skulle vi få nogen herover, og hjælpe med at holde liv i den åbenbart meget sjældne race:

White Chantecler Chickens, originally bred at the Abbey Notre Dame du Lac at Oka, PQ in the 1900's, the white Chantecler is Canada's native heritage chicken breed. Brother Wilfred developed a "Canadian" chicken, a dual purpose meat and laying bird, tolerant of bitter Canadian weather, and reputed to continue laying their large, creamy brown eggs through the long winters, when American and European breeds give up. Active and athletic foragers, they are quick and wary enough to reduce predation losses on range, and to look after themselves around the farm. Chantecler roosters are usually gentle with humans, and an excellent choice for the younger poultry keepers. On the Rare Breeds Canada and ALBC "critical" lists, and recognized by the APA in 1921.

Har eller har haft:

Offline Øster

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 December , 2012, 19:37 »
Hos os er wyandotterne vældig flinke til at lægge æg , og også til at skrukke og de er fra Marts/April  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 17 December , 2012, 21:32 »
Mikkel.

En spændende race du er faldet over.

Det kunne være sjovt at prøve med dem i DK, men jeg tror det bliver svært at få dem hertil. Både pga afstand/transport, men også fordi de åbenbart efterhånden er sjældne i Canada.
Mvh
Erik Andersen