Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mange modstridende oplysninger om ILT  (Læst 17164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mange modstridende oplysninger om ILT
« Svar #30 Dato: 03 December , 2012, 22:55 »
Selvfølgelig vaccineres industri høns i lukkede produktions systemer, men hønsene er trods alt stadig vaccinerede mod mange ting, når de slipper ud i privates hønsehold.

Og er konsekvensen af dette også helt overskueligt eller ?? Mange holder jo en broget forsamling af racehøns, hybrider og diverse krydsninger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 04 December , 2012, 00:03 »
Igen vil jeg bare lige igen skrive min overskrift til dette indlæg : nemlig mange modstridende oplysninger om ILT. For jeg har i hvertfald fået flere forskellige udmeldinger også fra dyrlæger. Og derfor :er der ikke fuldstændig klarhed så opstår utrygheden. For klar besked gør en tryg. I hvert fald for mig. Og der er jo tale om flere forskellige vacciner her i DK også, men om det er lovligt eller ej kan jeg jo så ikke sige. Derfor mit indlæg :uvidende og splittet af de forskellige oplysninger. For jeg har fået klar besked om, at man ikke må vaccinere produktionsdyr med eksport for øje. Om der så kan søges disp. skal jeg ikke ku sige men så må det vel være undtagelsesvis ?? Endvidere fik jeg også fortalt at ofte blev dyrlægerne ikke kontaktet ved mistanke da folk er bange for, at komme under administration og pålægges udgifter til prøver mv. men dermed ikke sagt at der er mange flere udbrud end dem der står i statistikkerne, men fordi der er anmeldelsespligt er det ikke ensbetydende med, at alle anmelder det. Ligesom nogle kører stærkere end man må i bilen selvom de kan få klip i kørekortet  ;) :) Mit indlæg er ikke lavet for, at skabe paranoia, det kan man altid få men for at skabe en debat, åbenhed og få mere viden om lige denne sygdom. Håber da også indlægget bliver modtaget sådan.Mvh Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Rhomsen

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 04 December , 2012, 00:23 »
Jeg har snakket med en fra fødevarestyrelsen, som fortalte mig at ALLE industrielle virksomheder der har med fjerkræ at gøre, SKAL registreres for hvad de vaccinerer imod.. og det er meget få industrielle virksomheder der får tilladelsen til at Vaccinerer imod ILT.

Jeg tænker at det er en rimelig risikabel vaccine, og har derfor valgt IKKE at ville vaccinere mine imod ILT.. jeg synes at der burde strammes op og undersøges mere mht. regler af ILT vaccinen..

Måske er der ikke mange der får ILT men der udkommer udbrud af sygdommen hver eneste år. og da dette kan give en stor dødelighed på sine dyr, synes jeg at tanken om ILT er meget usikker?!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #33 Dato: 04 December , 2012, 09:07 »
Jeg siger som Finn: ro på :D
Selv vaccinerer jeg mod ND, som jeg skal, hvis jeg vil udstille, jeg har ikke oplevet at få noget uønsket med hjem fra udstillinger, dog kan mine dyr godt være lidt påvirkede af temperatur skiftet og alle de anderledes oplevelser.
Jeg vaccinerer ikke mod hverken ILT eller Mareks selv om nogen mener at "min" race, maran, skulle være specielt udsat for at få mareks.
Jeg passer mine dyr godt med rent hønsehus, godt foder, adgang til rent vand og stort varieret udeområde med buskads, "skov", græs osv.
Selvfølgelig kan mine høns blive lidt forkølede af og til, især med sommer/efterår som i år, men i bund og grund har jeg sunde og raske dyr. Og ja, jeg får da af og til nye dyr ind fra andre besætninger.
På det seneste synes jeg, der har været mange tråde om sygdomme og vaccinationer, og jeg oplever at der piskes en uro/ængstelighed op omkring dette. Jeg synes selvfølgelig, vi skal være obs på vores dyr og deres sundhed, men vi skal også passe på, at vi ikke "ser" sygdomme i hver eneste lille krog af vores hønsehuse.
Tænk på at høns har eksisteret i tusinder af år i Danmark, høns er ekstremt hårdføre og utrolig nøjsomme, og de er rigtig gode til at tilpasse sig. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #34 Dato: 04 December , 2012, 10:43 »
Selvfølgelig vaccineres industri høns i lukkede produktions systemer, men hønsene er trods alt stadig vaccinerede mod mange ting, når de slipper ud i privates hønsehold.

Og er konsekvensen af dette også helt overskueligt eller ?? Mange holder jo en broget forsamling af racehøns, hybrider og diverse krydsninger.

@ Lestat.

Hej Lene.

Det undre mig egentligt osse, at Fødevare Styrelsen ikke for stoppet for udslusningen, af udtjente industri hybrider, fra æg producenterne, til private have hønsehold.

NB: Så du har da helt klart, en særdeles væsentlig pointe i din betragtning, af denne mindre heldige sammenblanding , af industri høns + hobby høns, som reelt set ikke burde være muligt, da de kommer fra hvert sit system, lukket/ produktion og
åbent/ hobby. 

J.C. 
« Senest Redigeret: 04 December , 2012, 11:38 Fra Jørn Clevin »