Gæssene har slet ikke brug for at gå i læ med det vejr, vi hidtil har haft. De tykke dun beskytter kroppen, og næb og fødder trækker de ind i dunene, hvis de fryser. De holder varmen helt forbløffende godt selv i hård frost.
I en voldsom snestorm kan de få brug for læ, og hvis de ikke selv søger det, kan det være fordi de er forvirrede pga. det hårde vejr.
De kan komme til at fryse, hvis de ikke kan holde fjerene rene og tørre. Fx. hvis de går udelukkende i vådt mudder og/eller ikke har mulighed for at bade.
Jeg var selv meget nervøs den første vinter, jeg havde gås. Han lå ude på fliserne i 15-20 graders frost, der lå sne på hans ryg, og da han rejste sig op, lød det, som om han var frosset lidt fast. Men både næb og fødder var dejligt varme, og han gad ikke være inde i varmen hos mig mere end et kvarter, før han stod foran døren og båttede. Da jeg åbnede, drønede han lykkelig ud og lagde sig til rette i sneen igen.
Ved hård og langvarig frost kan gæssenes fødder og især svanegæs' næb være i risikozonen for frostskader. God blodcirkulation forebygger forfrysninger, og et dagligt bad i håndvarmt vand giver god blodcirkulation.