Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man se alder på ænder?  (Læst 6001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hovedskov

• Passiv bruger
Kan man se alder på ænder?
« Dato: 29 November , 2012, 22:29 »
Jeg skal ha sorteret mine gamle ænder ca 10 stk.fra de nye ca 15 stk. fra i år . Andrikkerne er ikke noget problem men ænderne er svære at se forskel på . er der nogle herinde der har et tip til hvordan man skelner en ny fra en gammel .. Nogle af de ældste er ca 5 år og andre fra sidste år . De yngste fra i år skulle gerne overleve og resten ud ...de ænder der har ligget på æg i lang tid og fået ællinger kunne jeg let kende da de var noget slidte i fjerdragten men de har fået nye fjer nu. Jeg regnede med at de gamle havde lidt mere rødt omkring næbbet end de nye ,men de ligner hinanden .. Fødderne syns jeg osse er ens hmmm . Måske kan man se det når de er slagtet på en eller anden vis ???? Håber nogen kan hjælpe :-)tjae jeg satte spørgsmålet ind her da jeg syns det har noget m modenhed (ældning) at at gøre ;-) :) ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan man se alder på ænder?
« Svar #1 Dato: 29 November , 2012, 22:59 »
Jeg valgte at lade dit spørgsmål få sin egen tråd med egen overskrift i håb om, at du får nogle kvalificerede svar :)
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 November , 2012, 23:08 »
Tak Marianne :-)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 November , 2012, 08:48 »
Jeg har også før haft samme problem.

Du kan ikke bruge følgende råd til ret meget lige nu. Men til næste år vil jeg råde dig til at give dine avls dyr en eller anden form for mærkning.
Det kunne eks. være hønseringe, elektriker strips eller klipning med en hul tang.
Så er det nemt at fange dyrene til slagt, om efteråret.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 November , 2012, 08:54 »
Jeg er blevet fortalt at man kan kende unge moskusænder fra gamle ved at se omkring øjnene, da de gamle har lidt flere, men små 'stritfjer' omkring øjenene end de unge (som om de har øjenbryn :-) ). Om dette altid gælder og ved alle racer ved jeg ikke. Mine 'gamle' er også lidt mere slidte i fjerene, men det kommer nok af at de ikke havde adgang til 'badevand' før jeg købte dem. Fjerene bliver jo også udskiftet, så det er nok ikke det bedste pejlemærke  ;)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 November , 2012, 11:44 »
Hej Danny :klip m hultang , er det i foden du mener ?Tak Liselotte det vil jeg lige prøve at tjekke :-)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 November , 2012, 12:25 »
Hej Danny :klip m hultang , er det i foden du mener ?Tak Liselotte det vil jeg lige prøve at tjekke :-)

Ja, man klipper i huden mellem tæerne. America Thisted har en til formålet. Ellers kan man bare bruge en alm. hultang, hvis man ligger inde med sådan en.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 November , 2012, 17:08 »
Tak begge to for jeres svar :-)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 November , 2012, 20:46 »
jeg har moskusænder og har aldrig haft problemer med at se forskel på dem. det er først når de er 1 år og ældre det er ved at være umuligt. de ældste ællinger jeg har er normalt fra  marts april måned og det er lige ved at være slagtetid. jeg kan tydeligt stadig se forskel på dem, i forhold til de ældre. men jeg kender så også mine dyr fra hinanden.

det er faktisk først til sommer at jeg kan blive i tvivl om alderen på dem jeg beholder. (hvis jeg ikke vidste hvem der er hvem som jeg gør)

jeg er begyndt at ringe mine dyr, dem jeg beholder.. så jeg ikke er i tvivl om alderen (bruger farver, til de forskellige årgange)

dem der ryger til slagt eller skal sælges bliver ikke ringet.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 November , 2012, 21:47 »
Nu er de sorteret og jeg mener at dem fra sidste år og ældre har noget mere og kraftigere hud/ farve omkring øjne/ næb .. Jeg mærker dem der blir tilbage og de nye ællinger der kommer fremover :-)Tak for jeres svar .. Hilsen Lene