Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lys  (Læst 1778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mew.

• Passiv bruger
Lys
« Dato: 27 November , 2012, 13:08 »
Er der mon nogen der ved om man skal tænde lys i hønsehuset om morgenen eller om aftenen for at få flere æg?

Hvis det ellers virker :)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Lys
« Svar #1 Dato: 27 November , 2012, 13:19 »
Det virker  ;) Om det er morgen eller aften eller begge dele - bare hønsene får lys, så deres dag bliver 13-14 timer lang (og foder nok), så har de tid nok til at spise så meget, at de også har ressourcer til at lægge æg.

Hos mig får de lys fra ca. 6-9 og igen fra 16-20. De begyndte at lægge æg 2 uger efter at jeg satte lys til, og det ved jeg de gør, så kan man time det lidt i forhold til udstilling, hvor de helst lige skal have lagt det første æg for at se optimale ud  ;)
Mvh Marianne

Offline mew.

• Passiv bruger
Lys
« Svar #2 Dato: 27 November , 2012, 13:28 »
Fantastisk. Tak for hjælpen.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 27 November , 2012, 15:53 »
Det er nok en smagsag
Hos mig er der lys fra kl 03 til det er blevet naturligt lyst, og så går de i seng med det naturlige lys ved 4 tiden, det virker fint. jeg synes de har svært ved at finde til ro hvis der er lys ved sengetid, men det er måske et spørgsmål om vane
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 November , 2012, 16:55 »
Ja, mine ved godt hvornår det er mørkt udenfor, så selv om de har lys først på aftenen, så finder de alligevel pinden en times tid før lyset slukker. De sover dog ikke og hopper dog lidt rundt og skal måske lige have lidt mere at spise...  :)
Mvh Marianne

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 November , 2012, 18:40 »
Ja, det er jo ikke selve lyset, der giver flere æg. Det er det foder de spiser, selv om det er mørkt udenfor  :)
Med venlig hilsen
Lene

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 November , 2012, 15:22 »
Hvor kraftig lys bruger I? Jeg har hele sidste vinter kørt med 3 sparepærer, og der var slet ingen æg fra oktober til slut februar :'(
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 November , 2012, 18:35 »
jeg gør som ina da mine bare sætter sig op på pindene når de går i seng. så tænder lyset sidder de bare og hopper ikke ned og spiser.
kigger ikke kl 3 om natten hvad de gør men om morgenen når jeg kigger ved 7 tiden er de oppe, nogle er gået ud. så de må hoppe ned og spise når lyset tænder.
nu har jeg kørt med lys et par uger og i dag er der ENDELIG kommet 1 æg. nu har mine ikke lagt æg i 3-4 måneder. så var tæt på at vise dem øksen  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 November , 2012, 20:38 »
Jeg bruger en 7w sparepære, det er rigeligt.
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 28 November , 2012, 21:24 »
Her er det et 18 W lysstofrør.

Det tænder kl 0700 og slukker kl 2200.
Mvh
Erik Andersen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 November , 2012, 21:54 »
Tror det er vigtigt hvis man bruger sparepærer eller lysstofrør, at man bruger nogen med varm lys. Altså gulligt lys der minder om dagslys. Bruger man f.eks. for koldt (hvidt) lys i en kostald, så falder mælkeydelsen. Mon ikke det på et eller andet plan også gør sig gældende for høns.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 November , 2012, 06:25 »
morten hvad lys har rørene fra harald skrald

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 November , 2012, 07:59 »
De har begge slags. De billige lysstofarmaturer de har, har jeg f.eks fået med 2 slags rør selvom de er købt samtidig. Man skal kigge efter følgende: den værdi der hedder "Kelvin" skal være lav. Imellem 2000 og 3000 gerne. En anden værdi, farven, kaldet Ra skal gerne være høj. Afhængig af producent er det et 2- eller 3-cifret tal. Den skal helst hedde 8x eller 8x0 hvor x erstattes af et tal. Kunne f.eks være 4, så de hedder 84 eller 840. Jo højere værdi, jo bedre lys. Mange af de billige rør har værdier i 30-erne....
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #13 Dato: 29 November , 2012, 11:15 »
I "gamle" dage brugte bønderne en 15 w glødepære.Det gik fint,hvorfor så gøre det mere besværligt end nødvendigt ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 November , 2012, 11:27 »
Tror det er vigtigt hvis man bruger sparepærer eller lysstofrør, at man bruger nogen med varm lys. Altså gulligt lys der minder om dagslys. Bruger man f.eks. for koldt (hvidt) lys i en kostald, så falder mælkeydelsen. Mon ikke det på et eller andet plan også gør sig gældende for høns.

Jeg tænker at du må have fat i noget af det rigtige.
Som akvarieplante entusiast, så ved jeg at lys er enorm vigtige for planterne, og i sidste ende en god balance i vandet.

Normalt anbefales det at køre med enten et fuldspekteret rør, eller en kombination af 827 og 865 lysstofrør som dækker hele spekteret (som sollys) for at få en optimal plantevækst. Forskellen på påvirkningen af forskellige lysstofrør kan allerede ses på planterne efter få timer.

Desværre så tror jeg ikke at gemalen vil være med til at der kommer en større mængde lys op i hønsehuset for et par æg, når akvariet i forvejen æder over 300w 12 timer om dagen. Men dette skulle vel heller ikke være nødvendigt, hvis det som andre skriver, ikke er afgørende hvilken en lystype, men mængden af lys (så hønsene kan spise mere).

Jeg vil prøve at sætte lyset til at tænde om morgen også, fremfor kun at have ekstra lys om aften.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn