Tror det er vigtigt hvis man bruger sparepærer eller lysstofrør, at man bruger nogen med varm lys. Altså gulligt lys der minder om dagslys. Bruger man f.eks. for koldt (hvidt) lys i en kostald, så falder mælkeydelsen. Mon ikke det på et eller andet plan også gør sig gældende for høns.
Jeg tænker at du må have fat i noget af det rigtige.
Som akvarieplante entusiast, så ved jeg at lys er enorm vigtige for planterne, og i sidste ende en god balance i vandet.
Normalt anbefales det at køre med enten et fuldspekteret rør, eller en kombination af 827 og 865 lysstofrør som dækker hele spekteret (som sollys) for at få en optimal plantevækst. Forskellen på påvirkningen af forskellige lysstofrør kan allerede ses på planterne efter få timer.
Desværre så tror jeg ikke at gemalen vil være med til at der kommer en større mængde lys op i hønsehuset for et par æg, når akvariet i forvejen æder over 300w 12 timer om dagen. Men dette skulle vel heller ikke være nødvendigt, hvis det som andre skriver, ikke er afgørende hvilken en lystype, men mængden af lys (så hønsene kan spise mere).
Jeg vil prøve at sætte lyset til at tænde om morgen også, fremfor kun at have ekstra lys om aften.