Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan skal det gribes an?  (Læst 1262 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BB

• Passiv bruger
Hvordan skal det gribes an?
« Dato: 26 November , 2012, 20:26 »
Ja som overskriften siger, er jeg lidt i tvivl om, hvordan og hvorledes?
Hvis vi starter fra begyndelsen:
Vi er flyttet på landet og har fået lidt plads :laugh:
Vi har før haft høns ( new Hampshire) det har vi så fået igen 10 høns og 1 hane. Så vidt så godt ::)
Der fuldte en dværg sussex med, da ham vi købte dem af, havde ruget den ud med de andre ved en fejl. Dyrene er ret fine og det går godt med dem.
Vi ville så også gerne have nogle store lyse Sussex og fandt en i nærheden, der havde 3 høns og 1 hane.
De blev købt og hanen er ringmærket fra i år.
Sussex hønerne er dog noget medtaget af, hvad efter sigende var fjerskifte og hårdhændethed fra de haner, de gik sammen med.
De ser nu lidt bedre ud og vi har idag fået det første æg /o
Jeg er så kommet til at tænke på om man skulle avle lidt på dyrene ( ved godt de skal skilles ad ca 3-4 uger inden) men synes at Sussex hønerne er noget mindre end hanen! Skal man kasserer dem og få nogle nye?
Hvis man så vil gøre det rigtig godt og måske avle racerene fine dyr, skal ma så ud og købe registrerede ringmærkede forældredyr? Eller kan man blive medlem af DRFF ( tror jeg det hedder :o) og ringmærke sine kyllinger?
Har ikke lige grejet den, hvordan det fungere med race avl?
Hvordan er det så, når man vil sælge det man har avlet?
Har hørt lidt om, at man skal vaccinere og mange regler, men ved heller ikke om det er et problem, at jeg er momsregistreret?
Dem vi har købt af, gjorde ikke så meget ud af registrering og papir halløj >:(
De stoppede pengene i lommen sagde hæld og lykke. Ingen vacciner eller noget andet. Den ene var fjerkræ handler og det var ham vi fik de lidt ringe Sussex'er af. Har fortrudt det lidt, men nu har de det da godt :-\
Det var en ordentlig smøre, så jeg holder her for nu ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvordan skal det gribes an?
« Svar #1 Dato: 26 November , 2012, 21:47 »
Jeg vil gerne prøve og gøre det klart. Hvis du vil avle racerene og standart mæssigt korrekte dyr er det ikke nødvendigt og ha ringmærkede dyr. Det vil dog være en god ide og få en der er kyndig udi racen til og kigge dyrene efter for fejl.Du kan sagtens melde dig ind i dffr og købe ringe til de dyr som du selv avler. det er dog kun nødvendigt hvis du vil udstille. Ligeledes er vaccination kun nødvendigt hvis du vil udstille, eller skal ha dyrene med på marked og lignende. At du er momsregistreret skulle ikke ha nogen betydning for hverken medlemsskab af dffr eller for avl af dyr
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 26 November , 2012, 22:11 »
Jeg er så kommet til at tænke på om man skulle avle lidt på dyrene ( ved godt de skal skilles ad ca 3-4 uger inden)

Mener at have læst et sted herinde at det er 52-53 dage, hvis du vil være sikker på at hønen ikke indeholder uønskede 'gener'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 26 November , 2012, 22:18 »
Der er heller ikke nødvendigvis noget større papirarbejde ved at købe ægte og racerene høns. De er kun registreret med den ring de evt. har på, og den henviser til hønen/hanens alder, nummer og kan vise tilbage til den avler/kyllingekøber der har sat ringen på. Men man skal vist skrive navn og adresse op på købere. Ved ikke lige hvorfor, og hvor meget det er brugt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 26 November , 2012, 22:26 »
Men man skal vist skrive navn og adresse op på købere. Ved ikke lige hvorfor, og hvor meget det er brugt.

Jeg tror det er for at kunne kortlægge eventuel spredning af anmeldepligtige sygdomsudbrud.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 27 November , 2012, 08:58 »
@BB

Det er en længere forklaring, men hvis der skal faste ringe på dine dyr, så skal du være medlem af DFfR, for det er der man køber dem- dyrene skal kun vaccineres mod new castle disease hvis de skal sammenføres med dyr fra andre besætninger. F.eks udstilling, markeder, hønsedage.

Du kan sagtens ringmærke dine kyllinger med dine egne ringe.

Det eneste oplysninger som skal skrives op er købers og sælgers navne og antal dyr/race osv. disse oplysninger gemmes i 2 år. Og det er fordi at man så kan spore evt. sygdom som også Pilegaarden skriver.

Du kan læse mere her :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0

Endvidere er der en del opdrættere af både Sussex og New Hampshire, så der skulle være mulighed for at få gode dyr.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline BB

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 November , 2012, 21:19 »
Ok tak for svarene