Kære kloge, vise og erfarne fjerkrævenner!
Jeg har fået til opgave at slagte en gås i Den Gamle By, hvor det skal filmes og vises på TV (TV2 et-eller-andet vistnok...). Jeg er ikke udlært, men er nok den mest erfarne i 'Byen', som også gerne formidler hvad jeg gør i 1864-stil og i dragt... Mine erfaringer er fire gaser, som jeg slagtede for 3 uger siden. Jeg fangede dem og holdt dem om halsen, og så fik de et slag af en kølle i baghovedet. Bedøvede eller døde blev de båret hen til huggeblokken, hvor hovedet blev hugget af...
Bagefter blev de selvfølgelig plukket efter at have været i kogende vand, men det der med vand og gæs... min far havde nævnt noget med lidt sulfo, men synes ikke rigtig det hjalp. Hvor længe skal de være i det kogende vand for at fjerene løsner sig?
Nu vil jeg gerne kunne stå ved hvad jeg gør, så er der noget lovmæssigt galt i slagtemetoden? Noget, man kan blive anklaget for bagefter? Samtidig må det gerne foregå lidt 'autentisk', så der er formidlingsværdi i forestillingen...
De moralske mv. kommentarer tager jeg i stiv arm i samarbejde med Den Gamle By, men vil gerne undlade brølere, som umiddelbart kan undgås.
Input er velkomne, resultatet kan formentlig følges efter d. 10. december.