Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gamle høns  (Læst 5864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tex

• Passiv bruger
gamle høns
« Dato: 10 November , 2012, 14:20 »
Hjælp: hvor gamle er høns når de stopper med at lægge æg? Har nogle store wyandotter fra 2010 og efter fældning er de ikke startet op igen selvom de er I fuld fjer dragt og sunde.. hm.. er næste stop mon gryden? :-( de er ellers så smukke havde håbet på nogle kyllinger fra dem

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: gamle høns
« Svar #1 Dato: 10 November , 2012, 14:30 »
De burde jo nok kunne levere lidt flere æg. Men der kan godt være langt imellem æggene..
Mangler du ikke en flot blå wyandot hane til dem..?  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 November , 2012, 16:59 »
jeg vil nu heller ikke mere at de burde stoppe med æglægning allerede nu, kun gå lidt ned i mængde i forhold til sidste år. jeg har også en høne fra 2010  som sidste år faktisk var den bedste æglægger af alle mine.

mine har også fældet og er nu blevet pæne igen, så vil da tro de snart starter æglægningen igen. men måske de skal have lidt lys i huset, hvis de ikke allerede har.

Rikke: ham den fine blå sender du bare med posten til lolland til mig :-) ham kan jeg godt bruge, så er jeg fri for at skulle vælge en ud blandt mine egne. det bliver nemlig svært.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Miss Christina

• Gæst
« Svar #3 Dato: 10 November , 2012, 17:35 »
har 2 "gamle" gimper i Stor Silke de lægger begge
5 til 6 æg hver ugeligt  :)
de er 2 år gamle

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 November , 2012, 14:54 »
hm hm.. det må bare betyde det er nogle tykke trunter jeg har der er for dovne til at komme igang med æglægningen, de har vinduer i hønsehuset, så jeg tænker de har lys nok, har også isa brown høns og de er startet på æg lægning igen trods de stadig ikke er i fuld fjerdragt, seje høns ;0)

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 November , 2012, 14:56 »
hov glemte at svare, har allerede et meget stor og flot wyandot hane, det må være rigeligt, ellers tak ;0)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 11 November , 2012, 17:08 »
Hjælp: hvor gamle er høns når de stopper med at lægge æg? Har nogle store wyandotter fra 2010 og efter fældning er de ikke startet op igen selvom de er I fuld fjer dragt og sunde.. hm.. er næste stop mon gryden? :-( de er ellers så smukke havde håbet på nogle kyllinger fra dem

Det der med hvornår høns ikke lægger æg nok
Altså hvis man vil have 1 æg pr. høne pr. dag, hele året, ja så må man altså have hybrider, eller noget blandet der er påvirket af den mangfoldighed der opstår når man blander to racer sammen.
De fleste racehøns leverer ikke på den måde, men holder pause når det passer til årstiden og varmen og lyset, og også den enkelte race.
Det er jo ikke i naturens orden at ruge kyllinger nu, så hvorfor dog lægge æg.
Høns der er to år gamle er ikke gamle i hønsehussammenhæng, det er muligt den lægger et par æg mindre set på årsplan, men det betyder vel ikke det store i vores sammenhæng.
Det er min opfattelse at de lidt ældre høner, meget mere er indstillet efter naturen end de helt unge, og derfor ikke bare lægger æg året rundt.
Her hos mig går min ældste blandings høne, og lægger rigtig mange æg hele foråret og sommeren, og bliver også skruk, passer kyllinger som en pitt bull og går så i fæld, det er hun så næsten færdig med nu, og hvis jeg kender hende ret, så lægger hun ikke flere æg i år, hun vil når og hvis hun til foråret bliver 7 år, igen begynde at lægge sine store flotte æg, næsten hver dag, og hele sommeren, og hvad mere kan man forlange af sådan en dejlig dame?

De fleste af mine høner går i æggestop på denne årstid, og kun nogle få af dem lader sig nare af det kunstige lys der tænder kl. 04 og det er klart de unge blandinger,  og så evt en orpington i ny og næ, og garanteret ikke den samme hver gang.
Så lad hvilen faldet på, og lad hønerne komme sig over det store arbejde de har gjort hele foråret og en del af sommeren, og så må man glæde sig over de få æg man kan få lokket ud af dem.
Hos mig er der aldrig nogen unge høns der lægger æg før foråret, ikke en gang de der var købt til det, men jeg ved godt at der er racer der starter tidligere, bare ikke her hos mig, og det har måske noget med foderet at gøre, eller det faktum at det er hyggeligere at gå i haven hele dagen, end at spilde den korte dag med at lægge æg
« Senest Redigeret: 11 November , 2012, 17:11 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 11 November , 2012, 18:30 »
@ tex

Hvad får de at æde ?? æglægning har meget med fodring at gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 11 November , 2012, 21:38 »
de har vinduer i hønsehuset, så jeg tænker de har lys nok,

Ja fra 07 - 17 skulle det ikke være et problem (om ca en måned er tidsrummet så skåret ned til ca 08 - 16).

Mange supplerer med kunstigt lys i vinterhalvåret for at hønsene kan få 12-14 timer at indtage føde (energi) i. I vinterhalvåret er det koldt og ganske meget af føden (energien) går til blot at holde varmen. Hønsene prioriterer, fra naturens side, det at holde varmen højere end det at producere æg.

Som Lene skrev i forrige indlæg har foderet også afgørende betydning for produktionen af æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 November , 2012, 22:08 »
Hold da op ina, jeg er vildt imponeret over du har en høne på 7 år der stadig lægger æg, og du har lige reddet mine store wyandotter fra gryden ;-) jeg satser på de kommer igang igen, hvis ikke snart så til foråret da. Imens må mine isa brown klare æg produktionen her ;-) syntes ikke de skal have lys i huset, de skal have lov at leve med Det lys naturen sørger for, og hvis det ikke er nok må jeg være tålmodig helt til foråret.
Af foder får de æglægnings blandings foder, der ud over får de alt godt af rester plus hvede korn og bær fra fryseren

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 11 November , 2012, 22:18 »
Fodrer du ad libitum, eller i afmålte mængder?
Mvh
Erik Andersen

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 November , 2012, 22:24 »
De får ad libitum, de har altid fuld foder i huset og så smider jeg lidt foder og korn på jorden om dagen til dem. Og så får de masser af mad rester