Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: orpington for første gang  (Læst 885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peterzeiler

• Passiv bruger
orpington for første gang
« Dato: 09 November , 2012, 17:34 »
Hej alle i hønsefreaks :)
så blev jeg endelig færdig med hønsehus og hønsegård.  ;D
Jeg skal hente 5 orpington damer og en herre i morgen.
jeg har i dag købt 1 sæk byg, 1 sæk hvede, 1 sæk æglægningsfoder, 1 sæk skaller.
har jeg glemt noget ? jeg ved ikke hvor meget af hver og hvor tit skal sådan nogle dejlige høns have mad. (jeg har ikke haft høns i 15 år ) skal de have adgang til foder hele tiden eller?
Hvor længe skal de være i hønsegården før jeg lukker dem ud i haven første gang?
hønsegården er 40 m2 fyldt med frugtbuske og frugttræer osv.
hvis de får rester fra køkkenet og en masse grønt fra køkkenhaven skal de så stadig have den samme mængde foder.
hold nu op det her blev lidt rodet :) jeg håber i kan finde rundt i alle mine spørgsmål.
hilsen Peter

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: orpington for første gang
« Svar #1 Dato: 09 November , 2012, 17:53 »
Godt valg af race, dem bliver du helt sikkert glad for.  /o
Jeg giver mine høns foder/vand en gang om dagen - mængden kan svinge lidt, men de må gerne spise op - Orpington kan blive for fede, så derfor holder jeg lidt øje med foderet.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 November , 2012, 20:29 »
Tillykke med dine orpingtoner, og glæd dig, det er en pragtfuld rase /o.
jeg fik 5 i august, 4 høner og 1 hane. Jeg giver økologisk fuldfoder ad libitum, og så får de rester og masser af grønt. Et par timer i haven hver dag er et hit. Mine er fra maj i år, og jeg havde først ventet æg til foråret, men fik aligevel det første i dag.
Giv dem et par dage i hønsegården, og så kan du godt åbne til haven. de vil ikke gå særlig langt ud, og tit løbe tilbage i gården i starten.
Også jeg har hørt om fede orper, men haven holder mine i form. der bliver løbet og basket vinger en hel del. Lidt som køer der kommer på græs om foråret ;).
Hvordan du skal fordele dit korn ved jeg ikke, for jeg er ny udi høns, så jeg fodre ret dyrt indtil jeg får lært mere om foder.
Jeg håber du sover godt i nat, for jeg havde det som et barn dagen før jule aften, da jeg skulle hente mine.
Herfra mer tillykke, og god vind med dine orper :laugh:.
K.H. Marcella.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 November , 2012, 20:54 »
Mine har adgang til foder hele tiden. Hvordan skulle jeg kunne vide, hvor sultne de er ? Jeg har aldrig haft problemer med tykke høns, men det hjælper formentligt med en stor og interessant hønsegård & adgang til haven ind imellem, så der er andet end mad, at gå op i.
Jeg tænker somme tider på, hvor nødigt jeg ville have, at en anden skulle bestemme, hvor meget jeg skulle have at spise til hver enkelt måltid......og på hønen lavest i hierakiet......
Til lykke med dem. Høns er en stor fornøjelse. Og det lyder til at være rigtigt fine forhold, de får.

Offline peterzeiler

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 November , 2012, 21:17 »
tusind tak for jeres svar, ja Marcella jeg glæder mig helt vildt, men har bygget hønsehus i 16 timer så jeg tror jeg sover alligevel :) tillykke med ægget..
Stella du har nu en udmærket pointe der, jeg tror nu også bare jeg prøver at give dem rigeligt, de får jo lov til at drøne rundt i 1700 m2 have så mon ikke de kan holde det værste sul fra døren

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 09 November , 2012, 22:52 »
Jeg fodrer med blanding som du har indkøbt (sådan ca). Og ad libitum.

Når jeg blander er det 1 del hvede, 1 del byg, 1 del æglægningspiller, 1/4 del kanarie- eller undulatblanding. Skallerne skal du ikke give for mange af. Jeg bruger vel 1-2 håndfulde i ca 10 kg af ovennævnte blanding.

Jeg er for nyligt begyndt at tilsætte 1/2 del soyaskrå (fintdelt) i min blanding for at tilføre ekstra protein, M E N hønsene er sgu ikke meget for at æde det.

Megen motion skulle gerne forhindre at dyrene bliver fede. Fedende kornsorter er hvede og majs.

Tillykke med opstarten af hønsehold og god fornøjelse. Det er nu skønt med egne æg (og egne slagtedyr).
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 09 November , 2012, 23:14 »
Jeg har haft orpington i snart 20 år, og kan stadig finde små finurligheder ved dem.

DE skal have motion, for ellers lægger de absolut ingen æg, det er jo lidt rolige damer.
Når du mener de har fundet ud af at komme ind og ud af hønsehuset, og har styr på deres hønsegård, så start med at lukke dem i haven en times tid før de går til ro, så går de ikke så langt, og i løbet af et par dage har de også styr på det, når du lader dem udvide tiden udenfor hønsegården.

Der bliver ikke fodret adlibitum her, det eneste der er fri adgang til, er æglægningsfoderet i fodertårnet inde i huset, og der tænder lyset kl 04-11 og det er så det dagen starter med,
 de bliver lukket ud i det fri kl 08 og senere 09 når det er blevet lyst.
Udenfor under halvtaget står en aflang foderkasse, hvor jeg hælder blandet korn i, og det får de så over middag.  skaller står frit tilgængeligt udenfor i et dørslag, så det kan regne igennem.
Min mand smider køkkenrester og brød ud senere, men det begynder at knibe med at nå at spise det hele fordi det nu bliver tidligt mørkt.
Her er ca 20 høns

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn