Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kommunikation  (Læst 2151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Kommunikation
« Dato: 05 November , 2012, 23:29 »
Indlægget her er ikke møntet på hverken personer eller tidligere indlæg, men udelukkende ment som et bidrag til at få en bedre forståelse mennesker imellem.

Ifm en årlig 'teamdag' for et par år siden, havde vi i min virksomhed en kommunikationskonsulent inde for at synliggøre hvorfor folk indimellem kommer galt afsted i 'simpel' kommunikation.

Det kan lyde meget kedeligt, men var dog stadig en 'eye-opener' for mange af deltagerne.

Det skal ikke blive et langt og tørt indlæg så jeg korter det noget ned. Simplificerer det, kan man sige.

Vi er alle skruet forskelligt sammen i hjernen, men kan dog inddeles i et givet antal grupper af 'typer'.

Som sagt bliver det en kort udgave.

Typer:
1) Revisor/matematiker: Tænker i tal og værdier/resultater
2) Kunstner: Tænker i farver, former og design
3)Teknikker/maskinmand: Tænker i møtrikker, bolte, HK, volt

Der er mange flere typer, men jeg tror de nævnte er nok til at illustrere hvor svær kommunikation kan være, når den foregår på tværs af faggrupper (som tilfældet er herinde).

Forestil Jer at en 2)-er skal udtrykke sig i et indlæg der modtages af 1)-ere eller 3)-ere. Der er nogle termer og tankegange som står meget i vejen for et fornuftigt samspil, og en umiddelbar forståelse.

Lad os alle have det for øje når vi skriver vore indlæg.

Jeg er 100 % all round, da jeg ikke forstår noget af det.  ;D ;D ;D

Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
Sv: Kommunikation
« Svar #1 Dato: 06 November , 2012, 00:49 »
Fantastisk skrevet Erik  ;D /o siger jeg og fatter ikke en brik ....neeej det er ikke helt sandt at jeg intet forstår men forstår ikke lige hvilken af de 3 grupper jeg hører til  ;D  <Q ..jeg forstår i hvert fald dit budskab og hvor er det sandt. Det der med modtager og afsender, det er ikke altid helt let  ;) jeg har selv prøvet herinde at blive lidt ked af et indlæg, som egentlig slet ikke var ment som jeg følte det. Så kan kun slutte mig til det med kommunikation er en god en at tage op  /o :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 November , 2012, 00:56 »
Har desværre også fået formuleret mig forkert som afsender af et budskab som så er blevet opfattet anderledes end min hensigt, så gud kommunikation er egentlig ikke altid lige let  :D
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 06 November , 2012, 06:56 »
Kender I enneagrammet? Det er det bedste teambuildingkursus jeg har været på. Det inddeler personlighederne i 9 typer, og gav en kæmpe forståelse for, hvordan vi er, og hvordan vi kommunikerer. Jeg er en typisk 1'er, med hang til at være en 4'er nu og da: Type 1, perfektionisten  / Type 4, den kreative Mens min chef er en typisk 8'er: Type 8, udfordreren 

Det siger ikke så meget med et par links, men prøv selv at tage en af de gratis enneagram tests på nettet, og find din type. Det har hjulpet på samarbejde, forståelse og kommunikation i min afdeling hvor vi er 10 mennesker. Vi har været på mange andre kurser, hvor vi bliver testet og sat i kasser og rammer med fine ord ingen forstår, men det har intet givet i forhold til enneagrammet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 06 November , 2012, 15:36 »
Det skrevne ord kan nemt misforstås og ordene mellem linier kan misforstås meget mere......

Og især når der er hønsefolk på så mange forskellige niveuer som her på Forum.
« Senest Redigeret: 06 November , 2012, 15:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 November , 2012, 19:31 »
Jeg har lige som Tanja læst om enneagrammet og synes også det giver en god forståelse af, hvorfor vi agerer som vi gør og hvorfor der opstår konflikter og misforståelser i kommunikationen med hinanden.

Jeg har taget testen med et par års mellemrum og er kommet til et lidt forskelligt resultat; men én af mine fremtrædende typer er 2. Det er ligeså indforstået, som at kalde silkehøns for "silker". Det irriterer mig, fordi der ikke er nogen race, der hedder sådan officielt. Men jeg kan sige så meget, at som at efter eneagrammet har I selvfølgelig lov til at kalde dem det og at det nok ikke er så vigtigt for mig, hvad I kalder dem, bare at I har det godt med det  :)

God fornøjelse, hvis I har mod på at læse om det.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 November , 2012, 20:23 »
Jeg prøvede på flyveskolen en meget sjov og lærerig leg.
Der var indkøbt en lille æske lego til 10-20kr (lille flyver)
En elev var i klassen en ude på gangen og en skulle rende frem og tilbage med beskeder om hvordan den skulle bygges da det kun var ham i klassen der havde tegningen og som den eneste der måtte se den.
Ret sjovt uden at dele folk op i bestemte typer.
Det kom senere hvor man lærer at genkende typer så man kan agere sammen i et lille rum som til tider er stressende.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 06 November , 2012, 23:02 »
@ Stine

Det var et tænkt og meget simplificeret eksempel, for ikke at gøre indlægget for langt, men blot for at illustrere hvor forskellige vi alle er. Så du behøver ikke at kunne identificere dig med nogen af de 3 grupper jeg fremhævede. Der er flere grupper og du vil nok passe ind i én af dem.

Men forskelligheden er vigtig at forstå, for at forstå hvorfor det ind imellem går galt i kommunikationen.

Enneagrammet har jeg også været 'offer' for. Det var meget interessant, men. Da vi (arbejdspladsen) havde været igennem kurset (heldags) sad jeg lidt med nogle associationer til horoskoper. Er det ikke blot at skyde bredt/alment nok, så vil folk kunne nikke og sige, jo det passer fint/rimeligt fint på mig. Jeg vil ikke gå så langt at sige at det ikke kan bruges til noget, for det synes jeg ikke ville være korrekt. Det kan ihvertfald, igen, synliggøre forskelligheden på mennesker (altså hvor forskelligt vi alle er skruet sammen i hovedet). Og det var jo det der var vigtigt at forstå for at opnå kommunikation uden misforståelser.

Lene Lestat beskriver et andet aspekt som kan have afgørende betydning i kommunikationen. Nemlig det som faktisk er skrevet, kontra det som kan/skal læses mellem linierne.

Jeg vil, som tommelfingerregel, sige, at hvis man ikke kender afsender af budskabet relativt godt så er det utroligt farligt at begynde at læse mellem linierne. Dette fordi man meget let kommer til at skyde afsender af budskabet, noget i skoene, som aldrig var afsenders intention.

Men, et spændende emne.   
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 November , 2012, 23:08 »
Erik  :) ja super spændende emne og har også for en del år tilbage stiftet bekendtskab med et lign.lynkursus... og ja det er super spændende og utroligt sundt og godt at du lige tog det op, for jeg har i hvert fald lige stoppet op og tænkt /o og skal bestemt ind og kigge på ovenstående links.... når jeg lige får tid til andet end høns og valg  ;D ....og det som Lene skriver hvor er det bare sandt. Og ja nok også som du siger at man nemt kan komme på dybt vand om man læser mell.linierne hos nogle man ikke kender så godt. Jeg tror så mest det med at læse imellem det skrevne ligger til os kvinder i større grad end hos mænd ;D  ;D ;D

www.silkies.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 November , 2012, 03:25 »
tjaa

hønsemøg = fluer, lugt, ulækkert

hønsegødning = frodighed, friske grøntsager, smukke blomster

det er jo det samme, så man kan jo frit læse og fortolke hvis man har lyst

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 November , 2012, 11:30 »
Kristian K :  ;D ;D ;D ;D ;D

www.silkies.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 07 November , 2012, 15:28 »
En anden ting er tegnsætning, (lille sidespring).

Men hvor ville I sætte kommaet i følgende sætning :

Hænges ej benådes
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 07 November , 2012, 15:48 »
Ja, det er jo en gammel traver, hvor kommaet er livsvigtigt!!! (Har brugt den som dansklærer;) )
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 07 November , 2012, 21:34 »
En anden ting er tegnsætning, (lille sidespring).

Men hvor ville I sætte kommaet i følgende sætning :

Hænges ej benådes

Det er jo ikke så svært endda:

Hænges ej, benådes.

Det er skrevet på dansk og i DK har vi ikke dødsstraf.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 07 November , 2012, 21:47 »
Måske Erik. Men som Henriette skriver, så er det jo en gammel traver, og vi henrettede da folk i "gamle dage".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: