Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og kyllinger.  (Læst 1652 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Høns og kyllinger.
« Dato: 06 Januar , 2009, 20:20 »
Efterhånden som projekt hønsegård skrider frem kommer der foskellige spørgsmål. Et af dem lyder: Hvad vil i gøre hvis en høne lagde sig skruk i hønsegården og fik lov at ruge der. Ville i så fjerne hende når kyllingerne er kommet eller lade hende blive hos de andre høns? Tænkte også på om de små høner (silke) ikke ville have svært ved at forsvare sig mod de andre høns hvis de blev lidt nærgående?... Har jo også det problem at kyllingerne kan smutte ud af gården, så ville i gøre så de ikke kunne det længere, eller som jeg for det meste gør, flytte dem og hønemor ud i et bur (hønsefresser) og lade hende gå der de første uger? :)

Har altid puttet dem ud i et bur, men syntes i grunden at det kunne være meget hyggeligt med dem inde i hønsegården, altså hvis det går og ikke ender i blodbad :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ravennest

• Passiv bruger
Sv: Høns og kyllinger.
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2009, 21:21 »
Det har jeg gjort er jeg har fjernet hønen imens den var engang med at ruge. Så den kan få fred til det og de andre høns ikke forestyre den. Så jeg har en slags skydeport i hønse gården så jeg kan dele den op så kommer hønen derovre og bo også har jeg et lille kasse den for lov at ruge i :P

Så når kyllinger er bare cirka 5 måneder gamle sætter jeg dem sammen med de gamle høns.. Det give selvfølgelig lidt kaos de første par dage!!!!

Men vil gerne vide hvis der er noget der gør det andeledes fordi det er en lidt besværlig process men jeg har gjort det sådan fordi jeg er bange for de gamle høns skal nakke kyllinger hvis de går sammen med dem ??

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2009, 21:29 »
Nemlig lige akkurart det samme jeg er bange for. Har dog lært at det ofte er bedst at lade en høne ruge det sted den lægger sig, og så bare lukke af for den med en træplade. Har nemlig efterhånden mistet mange skruk på det andet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2009, 21:56 »
Når mine høns ligger sig skruk har jeg flyttet dem ud af hønsehuset mens de ruger. Om foråret bruger jeg flyttekasser hvor jeg klipper en åbning i til redekasser. Det er meget nemt at flytte dem når de ligger sig skruk, og bagefter kan man bare smide kassen ud.
Når alle kyllingerne ved skrukmutter er klækket og jeg har set dem allesammen gå rundt flytter jeg redekassen(flyttekassen) ind i hønsehuset igen. De første par timer lukker jeg de andre høns ude af hønsehuset, så kyllingerne og skrukken har huset for sig selv. Så kan de lige finde på plads osv og finde de gode gemmesteder.
Så efter et par timer lukker jeg op for de andre høns som selvf. kommer ind og skal se hvad der sker. Det går meget stille og roligt til. De andre høner skal lige hakke lidt ud efter kyllingerne, men det er meget normalt. Det er bl.a. derfor at kyllingerne skal have været oppe og gå så de nemmere kan stikke af. Hanefar er der ingen problemer med her. Han kigger kun og beskytter hvis en høne eller ældre kylling bliver for ond.

Jeg synes at når man flytter kyllingerne ind så tidligt som jeg gør bliver de nemmere integreret i flokken, og man undgår for mange slagsmål.

Jeg flytter kun skrukken ud af hønsehuset mens den ruger fordi ellers bliver der hele tiden lagt æg inde hos den.

Sådan gør jeg når mine skrukker :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2009, 22:13 »
Det lyder faktisk meget som min måde. Mine kyllinger er bare ældre :)... Og for det meste har jeg også flyttet mine, men der er flere der ikke har været så glad for at blive rykket, så de er hoppet af. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2009, 22:18 »
Mine er ligeglade når bare reden følger med  :)

Det er sjovt som skrukker skrukker når de ikke skal, og holder op med at være skruk når de heller ikke skal  ;D (Uh det blev en kringlet sætning)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Teddy

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2009, 22:20 »
Men det gik da  ;D

Sjovt nok har jeg det samme problem,.......tror du der er andre med det problem.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2009, 22:22 »
Ja det var det :D..

Ja det kan faktisk være ret problematisk! Havde en skruk der skulle have ruget 10 fasanæg ud i maj, men hun valgte selvfølgelig at gå af reden, så æggene blev kasseret :)... Det var nok min egen skyld, den skruk er nemlig ikke stabil, det er tredje gang hun går af reden :)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2009, 22:41 »
Men det gik da  ;D

Sjovt nok har jeg det samme problem,.......tror du der er andre med det problem.

Ja det tror jeg helt sikkert...man kan bare læse med i trådene herinde...om vinteren skrukker hønsene for meget, og om foråret for lidt. ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth