Hej Jette,
Er glad for du spørger

1: Jeg har haft en lokal gravemand til at stå for at lave renderne, således at de fulgte de specifikationer der er for jordvarme. (90 -1,5 for horizontalt og langt ned for vertikalt)
2: Jeg bor i et gammelt hus fra 1800 grøn hvidkål. Isoleringen er ikke i top, så mit udbytte bliver ikke maximalt. Jeg anligger gulvvarme(for de penge jeg sparede) fordi det kræver en større varmeflade en højvarme kilde. (Olie, gas, træpiller, kombiovne etc)
Jeg har et brændekomfur som støtter med opvarmningen.
3: Der findes to typer jordvarmeanlæg. Horizontal - vandrette slanger som bliver langt ud i et område. Vertikal - som er en brønd der bliver gravet. Den sidste er langt mere bekostelig og den har jeg ikke erfaring med.
4: Luft-vand varmepumper fungere ned til -35 grader, hvorefter en varmepatron sparker ind og giver varmen. Er dit hus rigtigt godt isoleret er det faktisk fuldt ud fornuftigt, på trods af dette.
5: Personligt vil ikke anbefale pillefyr, synes der er for meget arbejde i det. Jeg ved der er andre som elsker deres pillefyr. - En personlig sag. Røgen er bestemt noget som man skal tænke på, specielt i øjeblikket er der meget fokus på dette område.
6: Jeg har på nuværende tidspunkt ikke hørt eller læst noget om at det skulle tage varmen fra haven. Det ville jo kræve at man veksel virkede alt varmen ud af undergrunden og det tvivler jeg på at et jordvarme anlæg kan.
7: Jeg faldt ikke over noget sted jeg kunne stole på, så jeg har læst mig frem og krydsreferrerede en masse. Derfor jeg fik ideen til 1-2-3 jordvarme - Som jeg så ikke laver, men stadigt synes er en god ide

Som skrevet tidligere, et jordvarme projekt kan deles op i 3 faser:
A: Grave og udvendig etablering.
B: Valg af pumpe og dimensionering.
C: Indvendige forhold.
Du kan få styr på hver enkelt af disse elementer siddeløbende eller hver for sig. Når du synes at alle tre dele giver god mening, så starter du projektet. Det koster ingenting før du går igang