Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jordvarme - 123 :)  (Læst 1443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Jordvarme - 123 :)
« Dato: 05 November , 2012, 09:22 »
Hejsa,

Så kom jeg endeligt i mål med mit jordvarme projekt og den sidste regning er blevet betalt. Jeg lovede at jeg lige ville give en opsumering på  hvordan og hvorledes jeg kom i mål.
De samlet udgifter er rundt regnet løbet op i 80.000kr (VVS, pumpe & slager og gravearbejde), hvilket må siges at være ret fornuftigt i forhold til de 120.000 (VVS, pumpe & slanger eksl. gravearbejde) som jeg fik tilbudt som pris.

Generelt har jeg / havde jeg en tanke om rent faktisk at starte et firma baseret på rådgivning til private i forbindelse med etablering af jordvarme. Selv ved at skulle betale mig x beløb for rådgivning, ville det stadigt være en god forretning. Meen jeg tror ikke lige tiden er det til det for mig :)

Generelt omkring etablering er jordvarme er der tre hoved emner:
1: Jordforhold, nedgravning, brønd og tilladelser. Mere eller mindre alt hvad der sker udenfor. (20.000)
2: Pumpen, dimensionering af denne, hvilket mærke, hvilke værdier etc. (40.000)
3: Huset herunder rørlægning, varmeflader, etablering egnethed samt BBR. (20.000)

Vi besluttede os for jordvarmen og lavede så hver etape færdig for sig. Der var nogle ting som skulle laves efter specfikationer, men det var ret simpelt - der hvor rørene endte, skulle det laves på den måde, så næste emne kunne arbejde videre med dem. Det gjorde projektet var ret overskueligt fra start til slut, på trods af de komplikationer der altid opstår undervejs i et byggeprojekt.

Det kan være jeg laver nogle skemaer som kan bruges, hvis der er interesse for det. Ellers skal i være velkommen til at spørge, nok helst i tråden her så andre kan få glæde af spørgsmål.

Og hvis ikke det høre til på hønseforum, ja.. Så stopper vi jo bare tråden :)

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Jordvarme - 123 :)
« Svar #1 Dato: 05 November , 2012, 10:04 »
det hører da altid til blandt tossede nærige og måske miliøbeviste hønsefolk, så mangler du vel bare at pumpen kører på solceller og akkumolerer varmen, evt i mega tank, så er den jo ved at være i hus.

men det overrasker jo ikk at du har sparet 40 kilo i spillemandspenge,(direktørfedmegebyr)

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 November , 2012, 10:10 »
Det er lige præcis "kun" solcellerne der mangler! :)

Og de 40k er endda UDEN gravearbejde. Dvs. det er mere i nærheden af 60k der er sparet :)  - Det skal siges at pumpen var på tilbud, men selv hvis man ligger 20k mere til en pumpe, er der stadigt hentet ret meget hjem.

Og jeg har ikke lavet noget selv, andet end papirarbejdet som jeg alligevel skulle lave og der er ikke lavet noget sort.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 November , 2012, 10:19 »
"" er ikke lavet noget sort.""

hvad farve har jorden i din have så

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 November , 2012, 10:21 »
Ler grå/brun! - det er ikke sort muld.. Ikke helt nok humus :P

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 November , 2012, 22:09 »
Det er lige præcis "kun" solcellerne der mangler! :)

Vi fik lavet jordvarme for 4 år siden, men i år kom der solceller på taget. Det føles rigtig godt, så gå du bare igang med det projekt ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #6 Dato: 06 November , 2012, 13:42 »
Vi er meget interesseret. Hvilken type hus har du? Når du skriver du intet har gjort selv andet end papirarbejde, har du så haft håndværkere til det eller har du selv måtte spidse skovlen og gravet rander? (har hørt om man borer ned i 62 m, men det kostede kassen, da jeg ringede til et VVS-firma.)

I vores nyindkøbte parcelhus er oliefyr - nok det sidste på Sjælland ;-)  De andre på vejen har gas. Det koster ca 50-60 kg at få lagt ind. Og prisen på gas vil nok kun gå en vej, opad med  afgifter-afgifter-afgifter. En bekendt anbefaler en luft-til-vand varme og en anden bekendt siger at det ikke dur ved 10 gr. frost. Så er der pillefyr - kan man have det på Ligustervej? De andre har brændeovne og det er ikke altid roser, det lugter af. En tredie siger jordvarme og så læser jeg at man kan sige farvel til al liv i  haven, da systemet napper varmen.

Er der et web-sted hvor man kan få uvildig vejledning?
Det er et parcelhus fra 1974 på 128 m2. Vi kan godt lave noget selv - hvis man sparer masser af moneter.

Tak for jeres indput
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 November , 2012, 14:30 »
Hej Jette,

Er glad for du spørger :)
1: Jeg har haft en lokal gravemand til at stå for at lave renderne, således at de fulgte de specifikationer der er for jordvarme. (90 -1,5 for horizontalt og langt ned for vertikalt)

2: Jeg bor i et gammelt hus fra 1800 grøn hvidkål. Isoleringen er ikke i top, så mit udbytte bliver ikke maximalt. Jeg anligger gulvvarme(for de penge jeg sparede) fordi det kræver en større varmeflade en højvarme kilde. (Olie, gas, træpiller, kombiovne etc)
Jeg har et brændekomfur som støtter med opvarmningen.

3: Der findes to typer jordvarmeanlæg. Horizontal - vandrette slanger som bliver langt ud i et område. Vertikal - som er en brønd der bliver gravet. Den sidste er langt mere bekostelig og den har jeg ikke erfaring med.

4: Luft-vand varmepumper fungere ned til -35 grader, hvorefter en varmepatron sparker ind og giver varmen. Er dit hus rigtigt godt isoleret er det faktisk fuldt ud fornuftigt, på trods af dette.

5: Personligt vil ikke anbefale pillefyr, synes der er for meget arbejde i det. Jeg ved der er andre som elsker deres pillefyr. - En personlig sag. Røgen er bestemt noget som man skal tænke på, specielt i øjeblikket er der meget fokus på dette område.

6: Jeg har på nuværende tidspunkt ikke hørt eller læst noget om at det skulle tage varmen fra haven. Det ville jo kræve at man veksel virkede alt varmen ud af undergrunden og det tvivler jeg på at et jordvarme anlæg kan.

7: Jeg faldt ikke over noget sted jeg kunne stole på, så jeg har læst mig frem og krydsreferrerede en masse. Derfor jeg fik ideen til 1-2-3 jordvarme - Som jeg så ikke laver, men stadigt synes er en god ide :)

Som skrevet tidligere, et jordvarme projekt kan deles op i 3 faser:
A: Grave og udvendig etablering.
B: Valg af pumpe og dimensionering.
C: Indvendige forhold.

Du kan få styr på hver enkelt af disse elementer siddeløbende eller hver for sig. Når du synes at alle tre dele giver god mening, så starter du projektet. Det koster ingenting før du går igang :)

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #8 Dato: 07 November , 2012, 11:45 »
Tak for spændende info.

Jeg evner ikke at lede sådanne oplysninger op i øjeblikket - jeg er nok for uteknisk og min mand gider ikke computer. Desuden er jeg mistroisk overfor folks rådgivning, når de også skal sælge mig noget. Selvf. har DE verdens bedste produkt - lige indtil jeg møder næste sælger  ::) Derfor er det skønt, når nogen vil dele deres egne overvejelser/erfaringer. Jeg hænger lige med på denne tråd - måske vil du en dag vise dit anlæg frem for et par flasker god rødvin  /o
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 November , 2012, 13:08 »
Tak for spændende info.

Jeg evner ikke at lede sådanne oplysninger op i øjeblikket - jeg er nok for uteknisk og min mand gider ikke computer. Desuden er jeg mistroisk overfor folks rådgivning, når de også skal sælge mig noget. Selvf. har DE verdens bedste produkt - lige indtil jeg møder næste sælger  ::) Derfor er det skønt, når nogen vil dele deres egne overvejelser/erfaringer. Jeg hænger lige med på denne tråd - måske vil du en dag vise dit anlæg frem for et par flasker god rødvin  /o

Vi fik ALT lavet, gjorde intet selv og har været meget tilfredse. Vi fik endda at vide, at vi nok ikke ville kunne holde varmen med jordvarmen alene før vi fik installeret gulvvarme, men det holdt ikke stik. Det eneste sted, hvor anlægget har lidt svært ved at følge med er i køkkenet...

Du er velkommen til at kigge forbi! Selvom vores anlæg nok er noget større end det du får brug for, så kan man jo godt se hvordan det fungerer.

(Og jeg kan godt anbefale en god VVS'er, der ikke snyder dig ;))
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 November , 2012, 13:38 »
@Tanja
Hvad gav i for det? - uden at nævne VVS'er :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 November , 2012, 15:09 »
Det kan jeg ikke huske, men det var meget dyrere end dit, fordi vi har et af de største anlæg man kan få. Og når det skal være så stort, så følger priserne ikke størrelsen proportionalt, snarere eksponentielt ::) ;D
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 November , 2012, 16:24 »
Hej Tanja,

Man siger jo mellem 1.5 - 2m slange per m2 bolig areal x 30-40kr per meter slange nedgravet. Selve manifolden til de respektive kredse er heller ikke dyr. - Så der skal alligevel pænt meget til at gøre det meget dyrt.

Prisrammen for varmepumper har jeg brugt Vølund som reference. Mest fordi det er god kvalitet, men også ret dyrt:
http://www.volundvt.dk/upload/Volund/ovrigt/Vejl.%20udsalgsprisliste%20januar%202012.pdf
Det er klart at der skal en pumpe til som kan trække x antal meter slange.

Jeg har endnu ikke mødt nogle VVS'er som har kunne levere en fornuftig pris på etablering af jordvarme. Jeg har ikke engang hørt om det. Slet ikke hvis vi snakker total enterprise på leveringen.

Nu kender jeg ikke dine dimensioner eller noget, men jeg ville skyde på at skulle man lave jordvarme til 300m2 bolig, så ville det blive ca:
1: Grave arbejde 600m slange - 24000
2: Varmepumpe + slanger mm. - 100.000.
3: VVS montering og etablering af pumpe - 20.000.

Den pris kunne reduceres med:
1: hvis det er muligt at pløje slangerne ned i stedet for at grave.
2: Typen af pumpe.
3: Prisen på VVS'er.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 November , 2012, 22:21 »
Hej Tanja,

Man siger jo mellem 1.5 - 2m slange per m2 bolig areal x 30-40kr per meter slange nedgravet. Selve manifolden til de respektive kredse er heller ikke dyr. - Så der skal alligevel pænt meget til at gøre det meget dyrt.

Det er egentlig ikke gravearbejdet, der var dyrt, det er dimensioneringen. Alt på vores anlæg er større og så bliver det bare meget dyrere end standardmål. Som eksempel kan nævnes hullet i muren hvor 'uhyret' skal ind i huset. Normalt borer firmaet selv hullet, men vores hul skulle være så stort at der skulle tilkaldes firma med specialbor. Og selv de måtte hjem og hente en anden maskine end den de først havde taget med ::) og så videre...

Det er jo en lidt akademisk diskussion, for anlægget er jo sat op :) Mit indspark gjaldt egentlig bare, at jeg ikke synes, man skal være så forskrækket over projektet, selvom man ikke forstår nok til at gå igang på egen hånd. Hos os var det ikke en option... Og sådan er det nok i mange familier.

1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 November , 2012, 08:31 »
Det er jo en lidt akademisk diskussion, for anlægget er jo sat op :) Mit indspark gjaldt egentlig bare, at jeg ikke synes, man skal være så forskrækket over projektet, selvom man ikke forstår nok til at gå igang på egen hånd. Hos os var det ikke en option... Og sådan er det nok i mange familier.

Det er lige præcis det! - Altså at det lyder farligt, men faktisk er det ret simpelt :)