Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ræv. hvordan?  (Læst 3714 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
ræv. hvordan?
« Dato: 30 Oktober , 2012, 20:51 »
jer der har haft besøg af ræven, hvordan har det set ud efter den?

har i dag fundet ud af at jeg har mistet 3 ænder. (to af dem var solgt og skulle slagtes snart, øv)

jeg mistænker ræv, men har aldrig haft besøg af sådan en før og har haft ænder i 3 år.

opdagede det først da det var ved at være mørkt så må derned i morgen igen og undersøge nærmere. nåede at finde en plet på ca 1 kvadratmeter med lidt fjer/dun hvor græsset var mast fladt under..

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: ræv. hvordan?
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2012, 22:14 »
Umiddelbart lyder det som ræv, men jeg undrer mig over hvorfor ænderne ikke er søgt ud i vandet. Det er normal adfærd. Jeg ved godt at ræve kan svømme, m e n lige gyldigt hvor godt de svømmer kan de ikke fange en rask and i vandet.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 31 Oktober , 2012, 19:16 »
de har nok ikke været opmærksomme nok, og nået vandet. de er jo ikke vandt til at passe på noget rovdyr, og er vandt til hundene som de måske i første omgang har troet det har været.??

i går trak de alle mod vandet da mørket faldt på, og lå midt ude i vandhullet samlet. det samme gjorde de i dag. dette har de aldrig gjord før, så det er tydeligt noget er efter dem.

jeg ved ikke om de 3 er hentet samtidig eller over flere dage.  jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst talte dem, men kan huske at i søndags gik et par stykker uden for hegnet. så vil tro det er efter denne dag/ aften.

har nu været nede og sætte en tråd med strøm 15-20 cm over jorden. er dette ok eller skal der mere til?

og fandt endnu en plet fjer med lidt kød/blod på INDE i indhegningen.
er ret sikker på den ene and som var flere år gammel ihvertfald ikke har været fløjet ud,(det gjorde hun aldrig) det har de to andre måske været da den kom.

men den kan ellers rimeligt nemt komme ind i indhegningen. som er 10*10 cm masket stålnet/havehegn i 90 cm højde. og da hestene græsser lige uden for indhegningen, presser de tit hegnet indad mod ænderne så det er lidt løst i det i bunden. er stadig meget overrasket over dette. her haft de ænder i 3-4 år og aldrig mistet en eneste til ræv eller andet.

jeg har ikke mulighed for at flytte dem lige nu hurtigt. for har ikke andre indhegninger, eller stald de kan gå i, desværre. det har jeg ellers allermest lyst til.

hvordan kan jeg sikre dem bedst muligt med de muligheder jeg har?? som er evt at sætte en mere strømtråd på.

og kan jo ikke lade være med at tænke på mine høns og de mindre ællinger. de går dog i haven hvor hundene også er, men jo ikke om natten.

min kæreste må bare ned og sidde der om natten når han kommer fra job og skyde dyret. (han har jagttegn)
han snakkede om at skaffe en fælde, i håb om at den kan gå deri.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 31 Oktober , 2012, 22:21 »
har nu været nede og sætte en tråd med strøm 15-20 cm over jorden. er dette ok eller skal der mere til?

Det er ihvertfald en god begyndelse. Om det er nok er svært at sige. Hegnet er ihvertfald ikke noget der holder en ræv ude. Den forcerer hegn op til 180 - 200 cm.

Men Søren Ryge tricket kan også være med til at lære ræve at holde sig væk, nu hvor du har strøm på.

Når du slagter høns eller ænder tager du et par hoveder, trækker ståltråd igennem, og hæfter tråden på strømhegnen. De ræve der måtte 'bide til bolle' i disse hoveder vil lære at her er ikke 'venlig betjening'.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 November , 2012, 18:47 »
ja så han havde gjord det  :). får slagtet hos slagter så får ikke et hoved jeg kan prøve med. men må finde på noget andet.

alle ænder var der heldigvis stadig, da jeg var nede og kigge i dag.

jeg har desuden en strømtråd øverst på hegnet, som sidder med afstandsisolatorer fra pælene. den holder hestene fra at mase/klø på hegnet. men denne har der ikke været strøm på da det skete.
nu er der strøm på begge tråde.
men hvis ræven bare springer over hegnet så hjælper det jo ikke.

vi skal have lavet ny indhegning, hegnet er indkøbt i foråret. men ikke nået sat op.

det er et godt gedint dyrehegn, men kun 1 meter højt (det har jo altid været nok, så er kun købt efter hvad der kan holde ænderne inde med en stækning)

hvis jeg sætter to strømtråde i bunden, hvilken højde er så optimalt?

jeg tænker 15 og 30-35 cm. fra jorden. er det ok?

planen er så fortsat at have den tråd øverst, nok to. men hvor den ene er med afstandsisolatorer.

men når ræven ikke rører jorden samtidig, får den vel heller ikke stød. der skal vel jordforbindelse til.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå