Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frostsikring af drikkevand.  (Læst 2055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Frostsikring af drikkevand.
« Dato: 28 Oktober , 2012, 15:05 »
Så er det vist tiden at frostsikre "kræets" drikkevand.Jeg kom som sædvanlig for sent igang men nu er det klar.Husk sand i bunden så skålen ikke smelter.Pæren er en 25 w glødepære.Alternativt kan der bruges en 11w eller 13w lavenergipære Og husk : Denne opstilling er kun til indendørs/tørt brug. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frostsikring af drikkevand.
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2012, 17:50 »
Vi har også lavet en hjemmelavet frostsikring, men jeg må tilstå, at uden en kyndig el-vidende mand, ville jeg ikke selv have turde kaste mig ud i projektet. Dog skal det siges, at denne løsning har virket supergodt hele vinteren, og løsningen skulle ifølge eksperten være "sikker" mht. fare for stød og brand, så den bliver sat op igen i år. Det er en aluminiumsgryde med isolering, en sparepære fikseret med ståltråd, en plade med hul i, og så et vandtrug for oven.

« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2012, 18:00 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jarry_dk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:53 »
Så er det vist tiden at frostsikre "kræets" drikkevand.Jeg kom som sædvanlig for sent igang men nu er det klar.Husk sand i bunden så skålen ikke smelter.Pæren er en 25 w glødepære.Alternativt kan der bruges en 11w eller 13w lavenergipære Og husk : Denne opstilling er kun til indendørs/tørt brug. /o /o /o

Hvis I vælge at bruge en lavenergipære, så undersøg lige først om den overhoved afgiver nok varme ;o)
2 høner Gul Colombia Brahma (sommer 2013)
5 høns af Orange /sortbåndet Dværg Wyandotter  (11. maj 2012)
1 høne af Hvide italiener (27. april 2012)
1 kanin af racen dværg vædder og ukendt køn (ca. 14. marts 2012)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:05 »
jeg brugte "model tranum" sidste vinter, med en ikea sparepære monteret. Den holdte frostfrit til omkring de -10, så begyndte det og knibe lidt. Nem og fornuftig løsning /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2012, 09:21 »
Vi har også lavet en hjemmelavet frostsikring, men jeg må tilstå, at uden en kyndig el-vidende mand, ville jeg ikke selv have turde kaste mig ud i projektet. Dog skal det siges, at denne løsning har virket supergodt hele vinteren, og løsningen skulle ifølge eksperten være "sikker" mht. fare for stød og brand, så den bliver sat op igen i år. Det er en aluminiumsgryde med isolering, en sparepære fikseret med ståltråd, en plade med hul i, og så et vandtrug for oven.

Vi er da helt enige,Tanja.Din fungerer efter samme princip,det er bare andre materialer.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2012, 09:26 »
jeg brugte "model tranum" sidste vinter, med en ikea sparepære monteret. Den holdte frostfrit til omkring de -10, så begyndte det og knibe lidt. Nem og fornuftig løsning /o
Du har ret,Jes.Omkring de 10 minusgrader begynder der at komme lidt grødis,især hvis der er lidt træk.Man kan stadigvæk købe 60w glødepærer og så evt. styre varmen med en lysdæmper.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2012, 09:38 »
Vi er da helt enige,Tanja.Din fungerer efter samme princip,det er bare andre materialer.
Og jeg indrømmer blankt, at det er din opskrift der er brugt til at lave vores alu-gryde-varme-plade-dims ;D /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2012, 09:44 »
Endnu en gang forbander jeg, at mit hønsehus står mere end 100 meter fra nærmeste stikkontakt (og vandhane, for den sags skyld).
Jeg er ikke meget for at rulle 100 meter forlænger ud, for så at "lege" med kombinationen vand og strøm i den anden ende - og ingen gider at opfylde min drøm om trådløs strøm ;)

Gad ellers godt ha' en "Model Tranum", men må nøjes med at glæde mig over at jeg har lange ben  *f
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:24 »
hvis nu hønseriet har den endelige placering kunne man måske undersøge hvad det ville koste og få installeret strøm dernede. Nogen penge kunne jo nok spares ved selv og grave renden til kablet og dække den igen når det var færdig installeret. Så var det jo en gang for alle gjort ordentligt og sikkert
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:32 »
hvis nu hønseriet har den endelige placering kunne man måske undersøge hvad det ville koste og få installeret strøm dernede. Nogen penge kunne jo nok spares ved selv og grave renden til kablet og dække den igen når det var færdig installeret. Så var det jo en gang for alle gjort ordentligt og sikkert

Det har jeg også overvejet, men dovenskaben/nærigheden vandt. Så jeg sidder bare og brokker mig indtil nogen tager sig sammen, og opfinder den trådløse strøm  *g *g *g
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:35 »
mod dovenskab og nærighed kæmper selv guderne forgæves 8) *g *g
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:02 »
Hov-Hov,Jes. *f *f.100 meter er da trods alt et stykke vej men graver man selv renden,køber kablet ved Harald Nyborg og lægger det ned,så er det ret begrænset hvad det koster at få sluttet til inde i huset og så afslutte med en stikkontakt i hønsehuset. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:22 »
Hvis det en forlængerledning, er at "slutte til inde i huset" jo ikke værre end at sætte et hanstik på og sætte i en kontakt. Og der er vel ingen krav om at en forlænger skal graves mere ned end at man ikke falder over den.

Mvh    Jørgen

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:37 »
Du har næsten ret Jørgen.Man kan hænge en forlængerledning op på stolper men at grave den ned er slet ikke lovlig eller anbefalelsværdig,hvis det er gummi-eller plastledning.Det man graver ned er noget der er beregnet til det.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:48 »
Ok Leif. Og det må man ikke sætte en han/hunstik i hver ende a? Man graver naturligvis ikke noget ned som ikke er beregnet til.

Og for nu lige at være lidt spydig Leif, "lovlig og anbefalelsesværdig" Jamen det var jo dig som lavede det første indlæg!!!!!!!!

Mvh   Jørgen
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2012, 16:01 Fra Jørgen Hansen »