Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor lidt og hvor meget ??  (Læst 14954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvor lidt og hvor meget ??
« Dato: 27 Oktober , 2012, 19:17 »
Hvor meget skal man blande sig ? her mener jeg i folks annoncer.

Der har på det seneste været en del som enten har følt sig snydt over kvaliteten på indkøbte dyr, eller over at de har fået haner istedet for høner, eller fået forkerte racer eller enddog uægte dyr eller i allerværste tilfælde fået syge dyr.

En del kan afhjælpes ved at man sætter sig ind i pågældende races særpræg og henter dyrene hos sælger og ser dem, evt. også deres forældre og ikke mindst forholdene de lever under. Og måske kunne man så tage en mere erfaren hønse m/k med ligesom mange gør når der indkøbes hest.

Man skulle selvfølgelig kunne stole på sælger, men sælger kan desværre være lige så uvidende og selv havde købt dyrene i god tro, og ikke havde sat sig ind i race særpræget eller være interesseret i seriøs avl og gode dyr kan hurtigt "ødelægges", men sælger kan desværre jo også være s.... ligeglad.

En anden ting er også at ikke alle racer/variteter findes i supergod kvalitet, så det skal man også tage højde for.

MEN skal man bare have høns til haven er det væsentlige jo også at de er sunde og raske og ikke om de er ægte eller ikke.

Men tilbage til spørgsmålet "skal man blande sig i sælgers annonce" ? her det nemmest hvis der også er lagt billeder ind af dyrene, for så kan man se om det er "fugl eller fisk" det handler om.

Eks. en vil sælge nogle høns som f.eks New Hampshire og lagt et billede ind af nogle høns, som ja er brune, men bestemt ikke New Hampshire.
Skal man så :
1) skrive direkte i annonce at det ihvertfald ikke er ægte New Hampshire
2) sende en pb. til sælger med samme svar ?
3) meddele det til admin. ?
4) vende det "blinde øje til "

« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2012, 19:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Hvor lidt og hvor meget ??
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2012, 19:34 »
Forudsat at man var 100% sikker i sin sag, ville jeg klart vælge nummer 1. - Var man 99% sikker ville jeg vælge to.
Hvis det efter flere gange (5+) hvor 1 eller 2 var brugt, så ville det ende med 3 :)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2012, 19:35 »
Jeg ville nok som grundregel aldrig blande mig i andres annoncer!!

- men hvis man kan se at de har helt forkert fat i deres henvisning til hvilken race det skulle være ville det mest rigtige i mine øjne da være at skrive en pm - så ligger det ikke i det offentlige forum.

- og hvis man blander admin ind over er det lige et tand for groft i mine øjne, da det kan være en uheldig fejl (måske man ikke kender racens særpræg som du skriver eller dyrene er købt af en anden for at være det man har skrevet i annoncen)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2012, 21:42 »

- og hvis man blander admin ind over er det lige et tand for groft i mine øjne, da det kan være en uheldig fejl (måske man ikke kender racens særpræg som du skriver eller dyrene er købt af en anden for at være det man har skrevet i annoncen)

At sælger har købt noget som så er noget andet, gør det jo ikke bedre. Det er jo stadig forkerte dyr. Dog vil jeg sige at hvis sælger ikke reagerer på at man forklarer ham/hende at der er noget galt ser jeg ikke noget galt i og blande admin ind i det. Hvis man er gjort bekendt med at man sælger røde amerikanere som værende silkehøns, så er det direkte svindel og bedrag!
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2012, 21:45 »
Nu er jeg en afdem, der har købt høns, som bestemt ikke viste sig at være af den race, der var reklameret med...

Synes da, man skal starte med at henvende sig til sælger.. De kan jo netop have handlet i god tro, og ikke vidst bedre... Reagerer vedkommende ikke, ja så er det jo straks en anden sag..

Jeg synes, det er en spændende diskussion.. Egentligt er jeg imod at vi skal kontrollere hinanden på denne måde. Modsat synes jeg også, det ville være en kedelig tendens, hvis mange bliver snydt her igennem...

Jeg vælger jo netop at købe her igennem side, fremfor fx dba, da jeg håber, jeg så har en større chance for at handle med nogle, som har forstand på hønsene:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2012, 21:49 »
jeg vil i mange tilfælde se det som en hjælpende hånd fremfor en kontrol. Sælger kan være i sin bedste overbevisning. Derfor syns jeg man måske skal starte med og sende sælger en pb først.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2012, 21:56 »
Det er nu heller ikke ment som en løftet pegefinger eller at vi skal våge over hinanden. Men jeg tror det måske er sundt at få debatteret dette.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2012, 23:28 »
Tror nu ikke det er mere sikkert at købe dyr her på forum frem for dba, eller gul og gratis..
Jeg har som regel mine dyr til salg på gul og gratis, da det som regel ikke er så nemt at afsætte dyr på forum..der er jo også mange flere besøgende på de andre salgssteder..

Umiddelbart syntes jeg ikke der er noget galt med at sende en pb hvis man har mistanke om at de dyr der sælges som en bestemt race, helt sikkert ikke er det som er oplyst..

Jeg syntes nærmere at der er problemer hvis man sætter et dyr til salg her påforum, vedhæfter et billede..og så får man ellers på puklen mht. dyrets kam, farve eller andre ting..Man ber jo ikke om at få bedømt dyret, man vil sælge og umiddelbart kan køber jo se hvad han får(se min sidste salgsannonce m. brahmahane) syntes nok lige man burde vise lidt respekt. Hvis man føler at man skal gi gode råd vedr. dyr man har sat til salg, så kunne det godt gøres lidt diskret f.eks. ved at sende en pm..så var det helt ok..

Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2012, 23:31 »
Hvor meget skal man blande sig ? her mener jeg i folks annoncer.

Generelt skal man ikke blande sig i hvad andre sælger.

Men hvis nogen sætter en hest til salg og billedet af dyret viser en flodhest, så....

Der bliver i givet fald ikke meget ridetur.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2012, 08:52 »
ja jeg kan kun gi dig ret rikke, brahma hanen. er kørt af sporet, jeg har måske startet det, men gjorde det af interesse for om det var et dyr jeg måske kunne bruge, til at få størrere gener ind i mine dyr da gul sort , jo ikk er nær så store som de andre brahmaer, og særlig hvid blå/sort er store. hvordan fodderet lige kom ind husker jeg ikk

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2012, 09:13 »
Jeg synes generelt, at der er for meget indblanding!

Jeg husker f.eks et indlæg fra midt oktober, der hed "Annonce i lokalavisen" hvor en herindefra bare ville henvise til en annonce i en lokalavis, der handlede om  salg af ægproducerende økohøns - nu til suppebrug.

Straks var der igen en debat igang om dyrevelfærd Dyrevelfærd er et kæmpevigtigt emne, men i dette (og mange andre) tilfælde forstyrrer det fuldstændig budskabet.

Indlægget var helt sikkert ment som en venlig oplysning til dem, der evt ville benytte sig af det - og ikke andet. Trådstarteren blev da også (som set mange gange før ) helt tavs.

Min holdning er helt klart, at de, der vil debattere dyrevelfærd, selv bør starte emnerne - og ikke forstyrre andres budskaber.

Og de, der vil debattere avl bør ikke forstyrre en salgstråd, der helt tydeligt handler om en havehane. (En rigtig god og brugbar tommelfingerregel er, at man ikke skal give råd, som man ikke er blevet bedt om )

Lidt samme holdning har jeg til annoncerne. Men i helt grelle tilfælde, hvor der er direkte urigtige oplysninger - enten af uvidenhed eller - værre - med svindel for øje, vil jeg mene, at det i første tilfælde er ok med en personlig besked.

Og hvis man med 100% (!) sikkehed ved, at der er tale om svindel, bør man kontakte admin, som så vil beslutte, hvad der skal gøres.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2012, 09:35 Fra Susanne »

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:52 »
Nu skriver Rixen jo at hun sælger 2 Brahma haner som er fine. Fine til hvad : avl, havehøns eller ? og Kristian spørger så ind til løbsfarven, da det nogengange kan være svært at gengive de rigtige farver på et billede.

Kristian kunne selvfølgelig også have sendt en pb med spørgsmålet, da kødfarvede løb er en fejl, som ikke kan rettes bare med foder. Så der er væsentligt for Kristian at vide, idet han agter at avle seriøst med hanen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:54 »
Og som jeg også har skrevet i anden tråd, så glemmer folk også sommetider og tager også fejl, bare se hvor mange som kludre i racer og ikke mindst farver, og hvor mange mon af Forums 6098 medlemmer ved og kan huske hvad de egentlig har gående i hønsegården, og her mener jeg ikke antal ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 28 Oktober , 2012, 23:14 »
Nå, først nu ser jeg, at grunden til denne tråd skal findes i "Er mine høns syge"

Den havde jeg ikke læst, da jeg svarede.

Så hvis mit indlæg virker sådan lidt "Goddag mand, økseskaft" er det derfor.

Iøvrigt en sober og vigtig debat, som vi kun kan blive klogere af.

En rigtig træls handel, som køber selvfølgelig føler sig snydt af. Håber, sælger ag de falske kyllinger bliver stoppet på den ene eller den anden ( eller den tredie ) måde.